Gå til innhold

Dual-boot Ubuntu og WinXp

Trev

Anbefalte innlegg

Min Windows-installasjon er så full av bugs at jeg er nødt til å reformatere. I den forbindelse kan jeg tenke meg et dual boot system med Win Xp og Ubuntu. Min HDD er på rundt 250 GB. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg å bruke 190 på Windows partisjonen (NTFS), 10 GB på en FAT32 partisjon hvor filer kan deles med linux, og resten på Ubuntu-partisjoner. For Ubuntu, hvor mange partisjoner trenger jeg og av hvilken type? Hvilket partisjoneringsverktøy bør jeg bruke? Etter partisjoneringen, bør jeg først installere Windows og deretter Ubuntu? Forrige gang jeg hadde dual boot brukte jeg LILO hvor Windows var satt som hoved OS som maskinen automatisk ble startet opp i etter et visst antall sekunder. Kan jeg nå bruke GRUB helt tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan partisjonere med ubuntu sitt installasjonsverktøy. Lag en partinsjon på 10 eller 15 GB til / og bruk resten på /home/brukernavn/. Standard filsystem i ubuntu er ext3.

Forresten, linux systemer kan nå skrive til NTFS partisjoner med bruk av ntfs3g driveren, så jeg tror ikke det er nødvendig med en sånn FAT32 partisjon. Vil dog råde deg til å bruke 2 partisjoner i windows også, en for operativsystemet og programmer, og en for å lagre andre filer på.

Grub kan settes opp til å starte windows etter et gitt antall sekunder om du ønsker det.

Edit: Det er forøvrig lettest å installere windows før linux.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

Det enkleste er antakeligvis:

1. Installér Windows XP, på en partisjon på 190gb.

2. Lag en felles NTFS-partisjon på 10gb.

3. Putt inn Ubuntu 7.10-cden, velg at den skal installere på *tilgjengelig/ledig diskplass*.

Om da alt går som det skal, får du etterpå velge mellom Ubuntu eller XP, og NTFS-partisjonen blir funnet i både XP og Ubuntu, og har lese/skrivestøtte i begge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...