Gå til innhold

Batteriet stå i mens ledningen er i?

gamerman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skadelig er ikke det rette ordet, men det er riktig at batteriet til en viss grad slites mer om det står i mens maskinen går på strøm (unntatt når batteriet lades). Grunnen til dette er at batteriets kjemiske egenskaper gradvis blir dårligere når det er varmt, og maskinen er noe varmere enn ellers når den kjøres på strømnettet.

Forskjellen er marginal, men om du stort sett kjører maskinen kun på strøm vil batteriets kapasitet gradvis svekkes. Om du over lengre tid (flere dager, uker i strekk) skal kjøre maskinen kun på strøm, kan det være en ide og ta ut batteriet. Batteriet bør være ca 40% fulladet og oppbevares kjølig om det skal være ute av drift i lengre tid.

Lenke til kommentar
skadelig er ikke det rette ordet, men det er riktig at batteriet til en viss grad slites mer om det står i mens maskinen går på strøm (unntatt når batteriet lades). Grunnen til dette er at batteriets kjemiske egenskaper gradvis blir dårligere når det er varmt, og maskinen er noe varmere enn ellers når den kjøres på strømnettet.

Forskjellen er marginal, men om du stort sett kjører maskinen kun på strøm vil batteriets kapasitet gradvis svekkes. Om du over lengre tid (flere dager, uker i strekk) skal kjøre maskinen kun på strøm, kan det være en ide og ta ut batteriet. Batteriet bør være ca 40% fulladet og oppbevares kjølig om det skal være ute av drift i lengre tid.

Det jeg gjør er :

Setter på dataen med strøm og batteri i ca kl 18.00 og sitter til kl 24.00 før jeg slår den av. Da tar jeg ut kontakten og legger dataen i vesken. Der den ligger helt til kl 18.00 dagen etter. Den ligger da i ca 18 timer før jeg slår den på igjen. Da er batteriet i. Men jeg bør kanskje ta ut batteriet. Jeg har gjort dette i ca 1-2 måneder nå men har ikke vært mye på dataen da. Tror du jeg fortsatt har tid xD?

Er det ikke stress at ikke batteriet er i fordi det kommer støv og sånt inn?

Håper på svar igjen :)

Lenke til kommentar

hvis du aldri kjører maskinen på batteri kunne det jo vært en tanke å ta det ut for å spare det... batterirommet er fysisk adskilt fra resten av kabinettet, så støv etc skal ikke være ett problem. Det jeg merker, når jeg ikke har batteri i maskinen, er at den blir såpass lett i front (batteriet sitter nesten helt foran hos meg) at den kan finne på å velte bakover om skjermen er vippet for langt bak :p

Lenke til kommentar
hvis du aldri kjører maskinen på batteri kunne det jo vært en tanke å ta det ut for å spare det... batterirommet er fysisk adskilt fra resten av kabinettet, så støv etc skal ikke være ett problem. Det jeg merker, når jeg ikke har batteri i maskinen, er at den blir såpass lett i front (batteriet sitter nesten helt foran hos meg) at den kan finne på å velte bakover om skjermen er vippet for langt bak :p

Ok :) da skal jeg det :)

Trodde batteriet skulle stå i skjønner du. Men det har vel ikke skjedd noe enda :)

takker for svar, mitt batteri sitter bak, har en sånn ny hp 9550 eller noe xD

Lenke til kommentar

Fordelen med å la batteriet stå i oppdager du når strømmen går ... :cry: Batteriet fungerer da som en UPS. :cool: Uten batteri mister du alt du ikke har lagret. Tilsvarende dersom du lar maskinen stå i standby. Går strømmen da mister du alt og maskinen starter på nytt når du slår den på igjen. Med batteriet i merker du ikke noe til strømbruddet og den gjenopptar kjøringen fra standby når du slår den på. Derfor lar jeg alltid batteriet stå i.

Batteriet har reddet meg flere ganger nå jeg har flyttet maskinen fra skrivepulten til fanget, og strømledningen har falt ut ... :cool:

Lenke til kommentar
Fordelen med å la batteriet stå i oppdager du når strømmen går ... :cry: Batteriet fungerer da som en UPS. :cool: Uten batteri mister du alt du ikke har lagret. Tilsvarende dersom du lar maskinen stå i standby. Går strømmen da mister du alt og maskinen starter på nytt når du slår den på igjen. Med batteriet i merker du ikke noe til strømbruddet og den gjenopptar kjøringen fra standby når du slår den på. Derfor lar jeg alltid batteriet stå i.

Batteriet har reddet meg flere ganger nå jeg har flyttet maskinen fra skrivepulten til fanget, og strømledningen har falt ut ... :cool:

Selv om du lader?

Lenke til kommentar

Muttern har en HP som er ca. 2år. Denne har batteriet alltid stått i, med strøm tilkoblet, og batteriet holder like lenge enda.

Tror noen tar litt for hardt i med dette, når den virkelige virkningen av å ta ut batteriet og legge det i kjøleskapet merkes i forhold til et batteri som står i, så har tiden kommet for å skifte ut maskinen uansett.

Jeg lar alltid batteriet stå i! Sitter man med en innlevering, hjemmeeksamen ogl, så er det kjekt å vite at det ikke går til f hvis strømmen går. Selv om Word ogl har automatisk lagring har ikke dette hjulpet meg når strømmen har gått, noen klåfingrer som leker med strømfella etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...