Gå til innhold

Noen som kan kinesisk (eller kan mye om jordbær)?


wear

Anbefalte innlegg

Hey!

Kjøpte meg noe tull på nettet, nærmere bestemt et "dyrk-jordbær-hjemme-selv-kit". Jeg har ikke særlig grønne fingre, og problemene skulle vise seg å oppstå lenge før jeg kunne høste en eng full av herlige jordbær :-p

 

Instruksjonen på potten de kommer i er nemlig skrevet på kinesisk. Min kinesisk er like rusten som rustfrie kniver fra IKEA hvis man utsetter dem for vann, altså veldig rustne. Kan ikke en eneste bokstav/ord i det hele tatt.

 

Så hvis det er noen der ute som faktisk har peling så hadde det vært veldig fint om de kunne oversette!

 

Fulgte med fire poser i kitet forresten, 1 pose med bittesmå steiner, en litt stor pose med jord, en liten pose med finere jord og en liten pose med frø...

 

Legger ved bilde av kitet.

 

EDIT: Bare så det er sagt så har jeg ikke store forventingene til at det blir noen jordbær :-p

Takk takk!

post-137956-1195658875_thumb.jpg

Endret av wear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey!

Kjøpte meg noe tull på nettet, nærmere bestemt en "dyrk-jordbær-hjemme-selv-kit". Jeg har ikke særlig grønne fingre, og problemene skulle vise seg å oppstå lenge før jeg kunne høste en eng full av herlige jordbær :-p

 

Instruksjonen på potten de kommer i er nemlig skrevet på kinesisk. Min kinesisk er like rusten som rustfrie kniver fra IKEA hvis man utsetter dem for vann, altså veldig rustne. Kan ikke en eneste bokstav/ord i det hele tatt.

 

Så hvis det er noen der ute som faktisk har peling så hadde det vært veldig fint om de kunne oversette!

 

Fulgte med fire poser i kitet forresten, 1 pose med bittesmå steiner, en litt stor pose med jord, en liten pose med finere jord og en liten pose med frø...

 

Legger ved bilde av kitet.

 

Takk takk!

 

 

Står det ikke bilder der, som viser hva du skal gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
Står det ikke bilder der, som viser hva du skal gjøre? :hmm:

Jo til en viss grad, kan slenge ved bilde av andre siden.

Tipper at man skal først starte med de små steinene, så den store posen med jord og så den lille posen med jord.

men skal man blande frøene sammen med den lille posen, eller legge de på toppen?

 

Hvor mye vann skal den ha?

 

Hvor mye sol?

 

Evt står det noen andre tips der?

post-137956-1195659314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mye jord, men ikke mye vann, med tanke på at det trekker ned i jorden.

OK, så ikke mye vann, men skal frøene legges på toppen av alt jorden?

 

Legger ved bilde av posene som fulgte med også:

Fra venstre: "grov jord", finere jord, småsteiner, frø

post-137956-1195659626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
...Du kjøper planter på internett?

 

Kjære vene! Fins det ingen gartnerier der du bor?

 

Du kan jo alltids google hvordan du dyrker jordbær da :-]

 

Carl :)

 

Hehe, kjøpte en drøss med rare ting og så kostet jordbærgreia bare 20kr så jeg slang den med på lasset.

Er jo litt morsomt med en utfordring da, selv om jeg håpet på en litt bedre bruksanvisning da...

 

Tror forsåvidt ikke at det finnes så mange gartnerier der jeg bor uansett (midt i Oslo)...

 

iNeo: det har du jo rett i, er ikke pengene det står på, hadde bare vært litt morsomt om det hadde kommet ut et bær! Lurer på hvor lang tid det evt kan ta...

Lenke til kommentar
hvem vet, kanskje det er hasjis du planter :p hehe...

pussig at d kom igjenom tollen :p

 

Hvor kjøpte du dette da?

HAHAH, ja det hadde tatt seg ut!

 

Hvor jeg kjøpte det fra? Den beste nettbutikken i hele verden: www.dealextreme.com. Har kjøpt så mye tull derifra at du vil ikke tro det engang :-D

Lenke til kommentar
hvem vet, kanskje det er hasjis du planter :p hehe...

pussig at d kom igjenom tollen :p

 

Hvor kjøpte du dette da?

HAHAH, ja det hadde tatt seg ut!

 

Hvor jeg kjøpte det fra? Den beste nettbutikken i hele verden: www.dealextreme.com. Har kjøpt så mye tull derifra at du vil ikke tro det engang :-D

jeg kjøpte masse derfra jeg å...

men har du fortolla noe?

For de sender uten å skrive hva summen er på pakken og heller ikke med noe lappe :S

Vertfall ikke til meg...

har du testa og bestille over 200kr grensa? det står gave på pakken... noe som gjør i teorien 1000kr... men vill det funke?

Lenke til kommentar
hvem vet, kanskje det er hasjis du planter :p hehe...

pussig at d kom igjenom tollen :p

 

Hvor kjøpte du dette da?

HAHAH, ja det hadde tatt seg ut!

 

Hvor jeg kjøpte det fra? Den beste nettbutikken i hele verden: www.dealextreme.com. Har kjøpt så mye tull derifra at du vil ikke tro det engang :-D

jeg kjøpte masse derfra jeg å...

men har du fortolla noe?

For de sender uten å skrive hva summen er på pakken og heller ikke med noe lappe :S

Vertfall ikke til meg...

har du testa og bestille over 200kr grensa? det står gave på pakken... noe som gjør i teorien 1000kr... men vill det funke?

De pleier å merke alle varer med verdi HKD45 eller HKD35. Pleier å merke alle pakker med gift også. Min erfaring er at posten godt til DX og åpner alle pakker som de tror at inneholder noe med verdi over 200kr. Før så kunne man velge slik at DX skrev at pakken inneholdt en LED flashlight til ca 10 dollar eller noe, men dette sluttet de med for noen uker siden da de fant ut at de kunne få trøbbel hvis de ikke oppga korrekt innhold...

 

EDIT: Har forsåvidt en pakke på vei med verdi over 200kr, skal prøve å si ifra hvis den kommer igjennom eller ikke!

Endret av wear
Lenke til kommentar
Jeg sier en ting: www.google.no ftw :)

Haha. Jeg kjenner godt til google, men ville gjerne gjøre dette alik det står på pakken, ikke bare noe generisk jordbær dyrkings oppskrift, da kunne jeg bare kjøpt noen frø på Plantasjen eller noe!

 

Vet at det finnes mange forskjellige typer jordbær, og hvem vet, kanskje disse fra kina oppfører seg anderledes enn "vanlige" jordbær?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...