Gå til innhold

Formaterte jeg harddiskene før jeg solgte PC-en?


Shulgin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en tid tilbake annonserte jeg på Finn.no at den stasjonære PC-en min er til salgs. Først i dag fikk jeg en henvendelse fra noen som snakket veldig dårlig norsk, som bodde en time unna med bil og ikke hadde peiling på hvordan de skulle komme seg til mitt hjem. Allikevel skulle de komme seg hit. Og nå, med en gang.

 

Jeg ble selvsagt svært stresset, og det var et rent helvete å få forklart dem veien over telefonen. Jeg ikke hadde forberedt PC-en for salg, og kjøperne hadde spurt om jeg kunne levere med Windows installert. Alt dette forsøkte jeg å gjøre i stand før de ankom.

 

Og jeg klarte det. Tror jeg. Det var hyggelige mennesker, men med svært begrenset peiling på PC, så jeg installerte nødvendige drivere, samt programvare de kunne tenke seg (antivirus, osv.). Alt gikk fint. PC-en er solgt.

 

Akkurat nå, etter at de har dratt, kom jeg dog til å tenke på en ting: Ble harddiskene formattert? Da de ringte var de to interne harddiskene på 120 og 160 GB helt fulle med data. Jeg kjørte Windows XP SP2 norsk fra CD (ja, piratkopi) og "slettet" alle partisjonene på de to diskene i installasjonsprogrammet (å "slette" dem der gjør vel ingenting i seg selv; man markerer vel snarere bare området gjeldende partisjoner tidligere opptok som ledig). Jeg valgte å installere Windows på 120 GB-disken. Installasjonen spurte meg om jeg ville gjøre en rask formatering eller en vanlig. Jeg valgte en rask.

 

Mitt spørsmål: Hva skjedde med 160 GB-disken? Er den uberørt, er den ikke synlig i den nye Windows-installasjonen, eller er den formatert som den andre disken?

 

Jeg ordnet det meste for dem før de dro, men jeg glemte helt å sjekke at dette var i orden. Jeg vil helst slippe å kommunisere med dem over telefonen om dette, både pga. norskevner og datakunnskaper.

 

Jeg er svært takknemlig for svar eller spådommer.

 

Og hvis den ikke er formatert, hva er den absolutt enkleste måten å gjøre det på for dem?

 

Ha en fin dag! :)

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går fint å få tak i det meste av tidliger inhold på diskene med enkle programmer.. Så hvis kjøper har onde hensikter, kan han hente ut mye..

 

Det hjelper ikke alltid å formatere på vanlig måte..

Blandt annet norton har program som kan rense den "ledige" plassen.

 

:ermm:

 

Takk for svar. Jeg er, dog, helt klar over dette, ettersom jeg har hentet data fra formatert harddisk sjøl en gang i tida. Kjøper demonstrerte derimot en så gjennomgående form for inkompetanse at så lenge diskene er formatert, så er jeg ikke redd for at noe skal bli hentet frem. Han var dessuten veldig snill. :)

 

Så, igjen, det eneste jeg lurer på, egentlig, er om 160 GB-disken ble formatert eller ikke. Hvis den ikke ble det, må jeg gjøre noe umiddelbart, fordi da har Pappa og Mamma Serber og Mange Små Serberbarn 160 GB med mine private ting å kose seg med.

Lenke til kommentar

hmm, se om jeg har det rett her: du hadde 2 patisjoner (en for hver disk) og du fjernet partisjonene ved innstalliajon av winxp, da kommer den på 160GB til å vises som blank (og må formateres i windows)

 

jeg tror du er ganske trygg

 

edit: du slettet alle partisjonene jah (skylder på midlertidig blindhet)

Endret av emva
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg fikk en telefon fra ham for et par timer siden. Den kom på et særdeles ubeleilig tidspunkt og jeg hadde ikke mulighet til å snakke med ham. Uansett, han spurte om "hvorfor 'lokal disk' bare er 120 GB".

 

Hva jeg tror dette betyr, er at kun Windows-partisjonen på 120 GB er tilgjengelig i Windows Utforsker. Dette, vil jeg anta, betyr videre at kun denne ble formatert. 160 GB-disken og alle dens partisjoner (fra to Linux-installasjoner) ble "slettet", men ikke formatert, og er således ikke tilgjengelig for brukeren.

 

Spørsmål 1: Høres dette logisk ut for dere?

Spørsmål 2: Hvis ja, hva mener dere er enkleste mulige måte å ordne opp i dette?

 

Jeg har forstått det slik at han ikke har Internett-tilgang, i hvert fall ikke ennå. Og jeg vet at han ikke har peil på PC-er. Er det noen forholdsvis enkel måte å fikse dette på? Hvordan kan disken formateres?

 

Jeg er svært takknemlig for tips og ideer. Jeg vil helst slippe å reise en nesten 100 km for å ordne dette.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen kun blir brukt av personer som ikke har peiling på data har du ikke noe å bekymre deg for.

 

Er det snakk om en som har litt peiling er det noe helt annet.

Da hjelper det ikke om du har formatert.

 

Et program som f.eks Getdataback har ikke noe problem med å hente tilbake alt du måtte ha av data selv om disken er formatert.

 

Det du må gjøre er å bruke sletteprogram som er noe helt annet.

 

Et program som gjør dette er f.eks Kill Disk

Bruker du dette programmet , og sletter disken noen ganger er det så godt som umulig å få tilbake data.

 

Selv IBAS vil sannsynligvis måtte gi opp da.

Lenke til kommentar

Herregud, folket her inne har jo ikke oppfattet spørsmålet enda engang.

 

Siden du har slettet filsystemtet, så må den formateres med et filsystem (NTFS) før den blir tilgjengelig for han.

Så ja, det du sier gir mening.

 

Dette gjør han ved å gå på:

 

Kontrollpanel

Administrative Verktøy

Datamaskinbehandling

Lagringsplass --> Diskbehandling

 

Han burde finne harddisken der, og kan da bare høyreklikke på den og velge Formater.

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har forsøkt å svare, og en ekstra stor takk til Steina og emva for å faktisk ha skjønt spørsmålet og deretter bidratt med nyttig informasjon. Kjeklufl bidro forøvrig også med svært nyttig informasjon. Takk til deg. (Jeg tjente forøvrig ikke penger på piratkopiert programvare. Jeg tapte. Jeg hadde en kar som skulle kjøpe for 2250, men disse serberne fikk meg til å akseptere 2000 kr, mens jeg også måtte installere Windows for dem. Heldiggrisene. Jeg bruker forøvrig bare åpen programvare sjøl, hvis det får deg til å like meg litt bedre. (Selv om jeg ikke har noen sympati for Microsoft ellers, heh.))

 

Beklager dette. On-topic: Takk igjen, Steina. Jeg skal snakke med ham på telefon i morgen, og få ham til å prøve dette. Jeg skriver en ny post når det er gjort. :)

 

Ha det fint alle sammen!

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Altså: hva du gjør med dine egne maskiner til eget bruk interesserer meg lite og det bryr jeg meg ikke om. Det er vesentlig anderledes når du selger maskiner med piratkopiert programvare. Om du tjener penger på det eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. "Heldiggrisene" som får lov å kjøpe en pc med ulovlig kopiert programvare? Det er vel heller du som er heldig om du slipper trøbbel. ;)

Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort om du hadde vært i samme situasjon da kjeklulf, om du ikke har hatt ekte Windows?

 

Kan jo såklart være greit å opplyse kjøperen om at det ikke er en ekte versjon, men regner med de ikke har noe imot det akkurat.

 

Jeg skjønner svært godt hva du mener, men du burde ha med en alternativ løsning.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med dette. For å være helt ærlig hadde jeg nok (faktisk) følt meg skyldig om jeg hadde solgt en PC med en lovlig Windows-kopi, mens dette med piratkopien for meg virker helt OK, selv om jeg synes det er synd at de må bruke Windows. (Og denne holdningen er forankret i noe intellektuelt, ikke i lykegyldigheten.) Vi befinner oss nok på to forskjellige ideologiske kontinenter, og vi kan ikke i denne tråden gjøre noe med havet mellom oss. Men ha en fin dag, uansett. :)

 

Jeg skal ringe kjøperen senere på ettermiddagen. Regner med det ordner seg. Takk igjen. :)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Hei. Jeg satt å spekullerte på det der i går jeg. Å selge en datamaskin med Piratkopiert Windows XP er ikke særlig gjennomtenkt. Det kan skape problemer, både for deg og de som har kjøpt PC`en. Hvis du skal gjøre det (No som du allerede har gjort), så bør du vite hva du holder på med. Ta f. eks Windows Update. Hva gjør du om de ringer deg å de har fått opp en melding om Windows Genuine? At ikke maskina kan oppdateres pga ikke yldig WGA. Eller at de installerer WGA oppdateringa og at de får en melding når de starter maskina om Piratkopiert Windows eller hva det no står? (Husker ikke helt akkurat nå).

 

Det som ikke harmonerer i det hele tatt er at du bruker OpenSource programmer selv, men installerer Piratkopiert programvare på en PC du skal selge. Helst burde det vært omvendt, at du burde installere gratis/Open Source programvare på deres PC.

 

Hva trådstarter egentlig bør gjøre vet jeg ikke. Det er en måte som du kan løse dette problemet på med WGA greiene uten at noen merker det noe forskjell, men det er ikke noe vi snakker om her. Og jeg håper for all del at du ikke har skrudd av Windows Update hos dem.

 

Som kjekkulf sier så må det være opp til hver enkelt hva man gjør på sine egne maskiner, men å selge en PC med piratkopiert programvare og hvis du blir oppdaga, så blir det dyrt.

Dere har kanskje hørt om den butikken i Nordland eller hvor det no var?

 

Så jeg tror nok du har litt å forklare om de problemene som jeg har nevnt nå oppstår hos kjøper. For det er vel kanskje deg de ringer hvis de får problemer med maskina siden at det er du som har solgt dem PC`en.

 

 

Jaja. Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Han driver ikke butikk, så hvordan du kan sammenligne at han selger med en piratversjon, med en butikk i Nordland skjønner jeg virkelig ikke.

 

Det hadde jo vært helt bak mål å legge inn et annet operativsystem enn Windows til noen som ikke ville hatt sjangs til å bruke det.

 

Som sagt så kunne det vært greit å si ifra når man solgte om de mulige konsekvensene av å kjøre piratkopiert OS, som trøbbel med oppdateringer og slikt.

 

Men dette blir jo på samme måte som at du bør fortelle når du selger bilen om alle mulige problemer du har vært borti. Dette er det ikke mange som gjør. ;)

 

Uansett, opprett en ny tråd om det er noe å diskutere, for den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar

Retningslinjene og nettiketten er meget strenge på diskusjoner rundt praktisk bruk av piratkopier. Det er rett og slett ikke tillatt. Tråden stenges derfor.

 

En diskusjon om de prinsipielle, juridiske eller moralske sidene ved å selge en PC med piratkopert software må dere gjerne ta i en egen tråd i en dertil egnet kategori.

 

Reaksjoner tas som vanlig på PM.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...