Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I bedriften jeg jobber for skal vi snart opprette et nytt AD domene, som alle klienter skal logges inn i. Oppsettet vi har i dag består av i alt 6 lokasjoner som er linket sammen via VPN.

Slik oppsettet er per i dag består av at hver lokasjon kjører sitt eget AD domene, dette gjør administrasjonen tungvin for oss som skal administrere det, spesielt med tanke på personer som reiser mellom lokasjonene og skal ha tilgang til ressurser ved de forskjellige stedene. Dette kan selvfølgelig løses ved hjelp av trust mellom domenene, men vi velger heller å gå for en OU løsning.

Det vi ønsker er å kjøre samme AD domenet over hele fjøla med en lokal DC ved hver av avdelingene. Det er snakk om 150-175 klienter som må meldes inn i det nye domenet, derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har noen gode råd for hvordan man kan gjøre dette mest mulig smertefritt for oss og for brukerne?

De fleste av klientene er bærbare maskiner, profilene til brukerne ligger lokalt, slik at disse må da flyttes over til de nye profilene som blir opprettet ved at brukerne flyttes over til det nye domenet.

Har tenkt litt på om det er mulig å scripte dette ved hjelp av vb-script eller eventuelt et batch script, slik at man slipper å gjøre dette manuelt på 150-175 klienter.

Noen som har stått overfor den samme problemstillingen som gjort noe liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips som har fungert veldig bra for meg er følgende:

i registeret på hver enkelt PC så kan du endre profilmappene på de NYE profilmappene og peke de tilbake til de gamle (gjerne brukernavn.gammeltdomene)

Se under " HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList " og i hver ID under der vil du finne en ProfileImagePath. Det er denne du kan endre.

Dette er en litt "dirty" fix.. men da slipper brukerene i hvert fall å sette opp det meste på nytt. Å endre selve mappenavnet i explorer vil lage mange komplikasjoner..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...