Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat6-kabler saktere enn cat5e på nettverk hjemme

Anbefalte innlegg

Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge .

rj45-straight-568-B.gif

Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i..

hmm.... hva du ikke er enig i??

la7dfa har rett. for gigabit nettverk benyttes alle 8 lederene.. og de må vær koblet riktig..

en ting som kan ha skjedd med kabelen til trådstarter er at det er brudd i kabelen...

Relativt lav odds for at det er brudd i alle kablene...

Til OP: Har hovedkortene kabel-tester i bios? Mange Asus hovedkort av nyere dato har dette. Finner den noen feil isåfall?

Noen som har en liste over hvilke ASUS kort som har dette? Evt noen som vet om P5B Dlx WIFI/AP har dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det har noe å si, men det kan ikke være så at du ved en feil har kjøpt kryssede kabler da?

Neste spørsmål er jo selvfølgelig, hvorfor bytte til Cat6 kabler om du får 1GB på dine gamle Cat5 kabler?

Vel, grunnen til at jeg kjøpte cat6-kabler var fordi jeg trodde cat5(e) ikke var gigabit..

(Har akkurat kjøpt 2 av pcene så har ikke sjekket dette tidligere)

Kablene jeg kjøpte var btw disse

Lenke til kommentar
Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge .

rj45-straight-568-B.gif

Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i..

hmm.... hva du ikke er enig i??

la7dfa har rett. for gigabit nettverk benyttes alle 8 lederene.. og de må vær koblet riktig..

en ting som kan ha skjedd med kabelen til trådstarter er at det er brudd i kabelen...

vel det jeg ikke var enig i var at man ikke trengte alle 8 polene for 1Gig..

Dette var fordi at jeg har blidt lært at det blåe parret er for telefon og det brune parret for PoE

Som vanlig så tror jeg ikke på noe av det jeg blir fortalt uten at det er blidt testet.

Så jeg testet det ut å fannt ut at la7dfa hadde rett.

Men, hvist alle parrene må brukes for å oppnå 1 gig. Hvordan skal man da kunne ha telefon og PoE på ett gigabitnettverk?

Ville jo vært meget trasig for et medie firma som satser på ip tlf og kjøper linksys sin SLM2008 (eller 2005) og ikke kan ha gig siden det skal være ip tlf....

lurer litt, men det finnes sikkert noen som kan svare...

-Fredrik-

Lenke til kommentar

Til firmanett legges det opp kablet nettverk med patcheskap i enden.

Da plugger man telefonen i den ene kontakten og patcher den til telefonsentralen mens data går på egen kabel.

Poenget er at alle kablene og kontaktene er koblet likt slik at man kan bruke hver linjet til hva man vil.

Lenke til kommentar
men da må jeg evt. til å bryte opp en av kontaktene da det var mer eller mindre umulig å se noe "utenfra"

Hvis du har et multimeter og spisse målespisser så kan du måle om det er kontakt. Selv så har jeg laget en boks som brukes til å sjekke telefon og nettverkskabler. Den er laget slik at du plugger i kabelen ( 4, 6 eller 8 pins) og har 8 målepunkter hvor du kan stikke inn bananpugger eller annet for å måle motstand eller spenning.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
men da må jeg evt. til å bryte opp en av kontaktene da det var mer eller mindre umulig å se noe "utenfra"

Hvis du har et multimeter og spisse målespisser så kan du måle om det er kontakt. Selv så har jeg laget en boks som brukes til å sjekke telefon og nettverkskabler. Den er laget slik at du plugger i kabelen ( 4, 6 eller 8 pins) og har 8 målepunkter hvor du kan stikke inn bananpugger eller annet for å måle motstand eller spenning.

Hvorfor ikke bare invistere i ett LANmeter?

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg vært i butikken og kjøpt 3 nye kabler, og voilà: 1 gigabit på alle.

Noen som har formening om hvor stor hastighet en normalt kan oppnå. Peak nå er på ~85MB/s, men normalt ~50MB/s. (mot Windows Home Server får jeg ikke mer enn ~25MB/s, men det er vel mer pga. måten MHS hele tiden skal fordele filfragmenter rundt til alle harddsikene)

Lenke til kommentar
Vel, da har jeg vært i butikken og kjøpt 3 nye kabler, og voilà: 1 gigabit på alle.

Noen som har formening om hvor stor hastighet en normalt kan oppnå. Peak nå er på ~85MB/s, men normalt ~50MB/s. (mot Windows Home Server får jeg ikke mer enn ~25MB/s, men det er vel mer pga. måten MHS hele tiden skal fordele filfragmenter rundt til alle harddsikene)

kordan måle du det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...