Fleksnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Hjemme har jeg en Dlink dir-655 som har 4 gigabit-porter. Alle (3 stk) pcene er koblet til denne med cat6-kabler (lengde 10 meter), men på alle pcene står da oppgitt hastighet i nettverksikonet på oppgavelinjen med kun 100.0mbps og overføringer av filer går sakte, med maks fart ~4MB Dersom jeg bytter om til cat5e-kabler vises forbindelsen som 1000mbps, og overføringer går mye raskere (har ikke testet hvor raskt) 2 av pcene har Vista installert, og 1 med windows home server. Alle pcene har hovedkort asus P5K-xxx so har gigabit-portler. Noen som har en idè hva som kan være galt her? Endret 21. november 2007 av Fleksnes Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Endret 21. november 2007 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Hmm, ville vært merkelig om alle kablene skulle vært feilkoblet. Jeg kjøpte de ferdig kablet (merke AC-RYAN) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Cat6 har uansett bedre spesifikasjoner enn Cat5e, så hvis det ikke er veldig lange kabler (>100M?) så burde det fungere med riktig kobling. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Merkelig problem du har der men cat 5-e takler 1000mbps så vidt mens cat 6 takler dette uanstrengt, det er forresten frekvensen i Mhz som er spesifisert på CAT kabler. Cat 5 er sertifisert til 100Mhz mens cat 6 er spsifisert til 250Mhz. Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Editerte 1. post med lengde på kablene, som kun er 10 m, så det burde ikke være et problem. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ikke så mye mere å si om dette, det er jo du som har kablene og kan sjekke fargekodingen. Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i.. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i.. hmm.... hva du ikke er enig i?? la7dfa har rett. for gigabit nettverk benyttes alle 8 lederene.. og de må vær koblet riktig.. en ting som kan ha skjedd med kabelen til trådstarter er at det er brudd i kabelen... Endret 22. november 2007 av thor918 Lenke til kommentar
Ash Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i.. hmm.... hva du ikke er enig i?? la7dfa har rett. for gigabit nettverk benyttes alle 8 lederene.. og de må vær koblet riktig.. en ting som kan ha skjedd med kabelen til trådstarter er at det er brudd i kabelen... Relativt lav odds for at det er brudd i alle kablene... Til OP: Har hovedkortene kabel-tester i bios? Mange Asus hovedkort av nyere dato har dette. Finner den noen feil isåfall? Lenke til kommentar
Jenschr Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i.. Du må være komplett feilinformert om du kommer med motargumenter som er helt korrekt. Det stemmer det la7dfs skriver. Lederene MÅ og SKAL være koblet slik tegningen viser for å få egenskapene til ukrysset kabel. Denne tegningen gjelder både for CAT5 og CAT6 uavhengig av 100Mbit eller 1000Mbit. Den skal være slik uansett. Grunnen til at det er slik er at det går kun signaler i noen av de 8 lederene. Og det blir da laget magnetfelt i kabelen. Ved å koble det i en spesiell rekkfølge så vil magnetfeltene til de ledene lederne nøytralisere hverandre. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Det kan være feilkobling av kabler. På Gbit må alle 8 lederne være koblet i riktig rekkefølge . Det der at alle 4 parene må være koblet riktig er jeg ikke heilt ening i.. hmm.... hva du ikke er enig i?? la7dfa har rett. for gigabit nettverk benyttes alle 8 lederene.. og de må vær koblet riktig.. en ting som kan ha skjedd med kabelen til trådstarter er at det er brudd i kabelen... Relativt lav odds for at det er brudd i alle kablene... Til OP: Har hovedkortene kabel-tester i bios? Mange Asus hovedkort av nyere dato har dette. Finner den noen feil isåfall? kremt.. jeg forklarte at oddsa er der for brudd i cat6 kabel.. siden gigabit krever alle 8 ledningene! det er en mulighet! jeg utalte meg ikke om noe annet edit: leste nå at det var snakk om 100mbits på tre forskjellige cat6 kabler. skjønner hva du mener nå ja.. litt lite sannsynlig at det er samme feil på tre kabler. Endret 22. november 2007 av thor918 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har aldri filosofert hvorfor det er slik men synes standarer er greie å forholde seg til. Når det er sagt så er det forskjellig måte å twiste parene på fra produsent til produsent av kabler der neon har lik twisting mens andre har forskjellig twisting av parene internt i kabelen. Lenke til kommentar
Jenschr Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har aldri filosofert hvorfor det er slik men synes standarer er greie å forholde seg til.Når det er sagt så er det forskjellig måte å twiste parene på fra produsent til produsent av kabler der neon har lik twisting mens andre har forskjellig twisting av parene internt i kabelen. Det er riktig det. Fargene i kablene kan være forskjellige. Fargene har ingenting å si. Men det er veldig viktig i professionell sammenheng å følge standarden for selve koblingene som er for ukrysset tp kabel. For det kan være noen som kommer etter deg og skal feilsøke på det arbeidet du har utført. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det holder forøvrig med to par for 100Mbit Den feilen som oftest skjer er nok at man kobler det andre paret til pin 3+4 i stedet for 3+6. Årsaken til at 3+6 brukes er at 4+5 er satt av til telefoni ved 10/100Mbits nettverk. Årsaken til at trådstarter får feil på 3 kabler kan være en produksjonsfeil, who knows? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Såvidt jeg kan se på Asus sin hjemmeside så har P5K hovedkort AI Net 2 funksjonalitet i bios så trådstarter kan gå inne der og kjøre en kabeltest for å se om det faktisk er problemer med alle kablene. Lenke til kommentar
Iglooo Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Bare prøv noen nye kabler. Koster ikke all verden uansett. Vet om flere, inkludert meg som har hatt defekte kabler som akkurat har blitt kjøpt. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Det holder forøvrig med to par for 100Mbit Den feilen som oftest skjer er nok at man kobler det andre paret til pin 3+4 i stedet for 3+6. Årsaken til at 3+6 brukes er at 4+5 er satt av til telefoni ved 10/100Mbits nettverk. Årsaken til at trådstarter får feil på 3 kabler kan være en produksjonsfeil, who knows? ups. leste ikke at det var 3 forskjellige kabler med cat6 da er det litt usansynlig at det er feil på alle tre cat6-kablene ja. hmm snedig.. står det 100Mbits på alle koblingene med cat6? Endret 22. november 2007 av thor918 Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Jeg skal ta en test på kablene fra bios når jeg kommer hjem i kveld for å se om det blir rapportert noe der. Jeg forsøkte å se om jeg kunne få sett på korrekt forbindelse på kablene, men da må jeg evt. til å bryte opp en av kontaktene da det var mer eller mindre umulig å se noe "utenfra" står det 100Mbits på alle koblingene med cat6? Det gjør det. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Vet ikke om det har noe å si, men det kan ikke være så at du ved en feil har kjøpt kryssede kabler da? Neste spørsmål er jo selvfølgelig, hvorfor bytte til Cat6 kabler om du får 1GB på dine gamle Cat5 kabler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå