Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med blåskjerm under installasjon av XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med en Dell-maskin og en gammel installasjon av XP som jeg skal overkjøre med en ny engelsk utgave av XP Pro med SP2. Bare for å si det først: HDD er en WD Caviar 160 GB SATA disk.

Under installasjon der jeg skal velge partisjon å installere på "deler harddisken seg" i 4 disker som hver av dem er ukjent(unknown disk). Når jeg skal bruke piltasten for å prøve å velge en av dem får jeg blåskjerm uten noen spesiell forklaring, bare den kjente "..shut down to prevent damage...."

Dersom jeg prøver å gå rett på installasjon uten å velge partisjon først får jeg beskjed om at den ikke kan installere på den valgte partisjonen. "You can only install to GPT disks on IA-64 machines and MBR disks on X-86 machines. You can only upgrade installations on GPT disks on IA-64 machines and MBR disks on X-86 machines."

Dette virker ulogisk. Så vidt jeg vet og ser er det ikke 64-bit system på maskinen, og det er installert vanlig 32-bit OS på maskinen fra før. Jeg prøver heller ikke å installere 64-bit versjon av XP, kun 32-bit versjon...

Hørte noen rykter om at en vanlig XP-installasjon kan mangle driver for SATA-disk, og at den gir blåskjerm i begynnelsen av installasjonen. Men jeg tror heller det er noe annet...

Men noen som vet noe sikkert der ute? Er helt lost.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå testet litt, du har rett i at Vista ikke har det problemet.

Som referanse til senere, har utarbeidet en enkel løsning for XP:

XP CD virker ikke på disk som har Linux. Min PC gikk i sort etter "Setup is inspecting your computer's hardware configuration", og der ble den stående.

Det er enkelt å fikse med UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork".

Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...