pat2004 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei! Sitter her med en Dell-maskin og en gammel installasjon av XP som jeg skal overkjøre med en ny engelsk utgave av XP Pro med SP2. Bare for å si det først: HDD er en WD Caviar 160 GB SATA disk. Under installasjon der jeg skal velge partisjon å installere på "deler harddisken seg" i 4 disker som hver av dem er ukjent(unknown disk). Når jeg skal bruke piltasten for å prøve å velge en av dem får jeg blåskjerm uten noen spesiell forklaring, bare den kjente "..shut down to prevent damage...." Dersom jeg prøver å gå rett på installasjon uten å velge partisjon først får jeg beskjed om at den ikke kan installere på den valgte partisjonen. "You can only install to GPT disks on IA-64 machines and MBR disks on X-86 machines. You can only upgrade installations on GPT disks on IA-64 machines and MBR disks on X-86 machines." Dette virker ulogisk. Så vidt jeg vet og ser er det ikke 64-bit system på maskinen, og det er installert vanlig 32-bit OS på maskinen fra før. Jeg prøver heller ikke å installere 64-bit versjon av XP, kun 32-bit versjon... Hørte noen rykter om at en vanlig XP-installasjon kan mangle driver for SATA-disk, og at den gir blåskjerm i begynnelsen av installasjonen. Men jeg tror heller det er noe annet... Men noen som vet noe sikkert der ute? Er helt lost.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Prøv å slett disken først. Du kan bruke UBCD "Hard Disk Wiping Tools", men det holder egentlig å slette MBR. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Valgte å installere Vista på den istedet, og da var det visst ikke noe problem lenger... Men jeg kommer til å installere XP senere på en tilsvarende maskin, så da kan det nok hende jeg vil få bruk for Ultimate boot- cden. Så takk for tipset! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Har nå testet litt, du har rett i at Vista ikke har det problemet. Som referanse til senere, har utarbeidet en enkel løsning for XP: XP CD virker ikke på disk som har Linux. Min PC gikk i sort etter "Setup is inspecting your computer's hardware configuration", og der ble den stående.Det er enkelt å fikse med UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå