UrgeLoL Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Slik situasjonen er i dag så har Xbox 360 og Wii ett stort overtak når det kommer til antall konsoller solgt. Men nå har heldigvis salgte tatt seg opp etter at Sony lanserte 40 GB modellen, samt at alle SKU'ene fikk ett priskutt. På SW siden har Wii og Xbox 360 også ledet ann ganske så kraftig dette året, men tall viser at 2 nylig utgitte multiplattform spill selger like bra % messig på Ps3. Tror kanskje at utviklere som har falt noe bort fra Sony plattformen vil finne tilbake igjen når Ps3 nærmer seg 10 millioner, noe som jeg tror blir litt utpå nyåret. En ting som nok fremstår som meget positivt i utviklerens øyne, er at Ps3 per i dag ennå ikke er hacket slik at konsolleiere kan laste ned å kjøre såkalte piratspill. Noe som er ett stort problem på Xbox 360. Tviler ikke på at mange av fremtidens stort spill kommer til å være multiplattform, men tror at Ps3 versjonen vil få større fokus enn den har i dag. Nok av ekslusiver blir det uansett da Sony har enorm mange 1. party utviklere. Hvor er egentlig Ps3 så vanskelig å kjøre piratspill på? Utrolig at de er de eneste som har klart dette, og at de ennå holder hackerene på avstand nå ett år etter at maskinen ble lansert i Usa. Tror dette blir ett meget godt kort for Sony ettersom brukermassen øker. Endret 21. november 2007 av UrgeLoL Lenke til kommentar
Løve Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvorfor skal utviklerne strømme til PS3 når det er og kommer til å være enda flere som eier en Xbox 360 og Ninteno Wii utpå nyåret? PS3 er jo fortsatt skammelig dyr å utvikle for, så det blir vel foreløpig flest in-house studios hos Sony som lager gode eksklusive spill. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Er jo heilt klart at utviklerene ser meir potensiale ettersom brukerbasen øker, men når det skjer er det ingen som veit. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Tipper det er blu-ray setter en stopper for utviklingen av chip til PS3. En blu-ray-plate koster 150 kroner stykket, en blu-ray-brenner koster 5000 kroner. Dermed er det ikke noe særlig marked for piratkopiering foreløpig. Selvsagt blir konsollen mer attraktiv jo flere konsoller som er solgt. Jeg tror flere av utsettelsene vi har sett i år har med at brukerbasen til PS3 har vært for lite til å produktet blir lønnsomt. Med 10+ mill. solgte blir det mindre risikofylt å gi ut spill til konsollen. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Tipper det er blu-ray setter en stopper for utviklingen av chip til PS3. En blu-ray-plate koster 150 kroner stykket, en blu-ray-brenner koster 5000 kroner. Dermed er det ikke noe særlig marked for piratkopiering foreløpig. Selvsagt blir konsollen mer attraktiv jo flere konsoller som er solgt. Jeg tror flere av utsettelsene vi har sett i år har med at brukerbasen til PS3 har vært for lite til å produktet blir lønnsomt. Med 10+ mill. solgte blir det mindre risikofylt å gi ut spill til konsollen. Hmm er ikke så dyrt som du skal ha det til, pluss at det skulle da være mulig å få den til å kjøre iso'er direkte fra hdd. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvordan skal du få ISOer til HDD uten et eksternt medium? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Ikke noe problem å koble harddisken til PS3 i PC-en. Dessuten kan det overføres via USB, minnekort og nettverkskabel. Men det blir såpass avansert at det ikke er noe for "vanlig" folk. Endret 21. november 2007 av kilik Lenke til kommentar
Thespaniard Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvorfor skal utviklerne strømme til PS3 når det er og kommer til å være enda flere som eier en Xbox 360 og Ninteno Wii utpå nyåret? PS3 er jo fortsatt skammelig dyr å utvikle for, så det blir vel foreløpig flest in-house studios hos Sony som lager gode eksklusive spill. Fordi ps3 er best! haha måtte bare si det Nei.. si det, men jeg vet at 2008 vil bli et perfekt år for ps3, og jeg tror også at utviklerne vil strømme på i den årsperioden. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Samt at det ikke er plass til det, og trolig ikke Sonys foretrukne måte å distribuere spill på med tanke på betaling. Lenke til kommentar
LarryDik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Antall solgte konsoller er en ting, antall spill per solgte konsoll en annen. Foreløpig er det solgt 7 spill per solgte Xbox 360, mens for PS3 er tallet 4 (for Wii 3,44). Sånn sett vil det fortsatt være mer lukrativt å utvikle spill for 360'en selv når PS3 ville runde 10 mill. Når det gjelder hacking og piratkopiering så vet jeg ikke hvor stort dette problemet er for 360 sin del. Riktignok har man muligheten til dette, men MS ser ut til å ha greie sanksjoner for de som prøver seg. Den overhengende faren for å kunne bli utestengt fra XBL gjør nok at mange tenker seg om et par ganger før de gjør noe med boxrn sin. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) En ting som nok fremstår som meget positivt i utviklerens øyne, er at Ps3 per i dag ennå ikke er hacket slik at konsolleiere kan laste ned å kjøre såkalte piratspill. Noe som er ett stort problem på Xbox 360. Stort problem? Hvor har du det ifra? X360 spill selger jo som bare det og attach raten er utrolig bra. Ikke noe som tyder på piratkopiering skader konsollen merkbart. Bare bra hvis utviklere velger å bruke like mye ressurser på PS3 som X360. Det er en vurdering utgiverne gjør fortløpende. Gir det økonomisk mening å satse mer på PS3 enn idag så gjør de det. Spørsmålet som jeg skulle ønsket å ha svaret på er hvor stor avstand det er i kostnadene ved å utvikle et PS3 spill kontra et X360 spill. Konsollsalg er en ting, men attach rate og utviklingskostnader er like viktige når utgiverne tar beslutninger vedrørende prioritering. Jeg håper at vi får en generasjon der ingen av konsollene selger fryktelig mye mer enn konkurrentene. Slik får alle konsollene mange gode spill istedet for at en konsoll trekker til seg majoriteten av stortitlene slik som PS2 gjorde. Det blir dog dyrere for utgiverne å prioritere 3 konsoller istedet for å fokusere mest ressurser på en platform. Endret 21. november 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ser ikke hvorfor de plutselig skal flokke seg til den når den når 10 millioner. Utviklere vil nok heller begynne å ser mer opp mot den nå som Sony har kuttet prisen på utviklerverktøyet med ca. 50%. Samtidig har en redusert pris gitt en god salgsøkning i alle regioner. Men det viser et lite desperat forsøk fra Sony sin side at de er redd for å miste utviklere. De har jo mistet noen få til fordel for Wii og 360 allerede. Foreløpig er det solgt 7 spill per solgte Xbox 360, mens for PS3 er tallet 4 (for Wii 3,44). Nå må du kanskje også tenke på brukerbasen når du tar disse talene til betraktning. Og det at 360 har vært på markedet 1 år lengre. Denne generasjonen er fremdeles ikke halvveis ennå, så mye kan skje. PS3 kommer til å få et langt sterkere salg neste år, ingen tvil om det. Både pris og spilltilbud vil bedre seg. Mange nøler ennå angående prisen av PS3. Sony kommer ikke til å nå målet sitt for dette regnskapsåret. Dette vil nok skuffe investorene nok en gang. Men jeg tror ikke det vil skremme som mange utviklere. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Utviklere vil nok heller begynne å ser mer opp mot den nå som Sony har kuttet prisen på utviklerverktøyet med ca. 50%. Akkurat det er snakk om småpenger. Om det koster 60k eller 120k for et devikt er uviktig for utviklere/utgivere som bruker mange millioner på et spill. Det som er viktig er hvor stor del av inntektene fra et spill de får beholde selv og hvor mye de må gi til Sony i form av lisenskostnader. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Tviler ekstremt sterkt på at det er noe "magisk tall" som styrer dette. Skulle alle utviklerene sittet og sagt "Nei den gidder vi ikke utvikle for, den har ikke nådd 10mill enda"? Det skjer når det skjer. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Om PS3 når 10 millioner til jul neste år så vil det ikke med andre ord si "POFF" så er alle utviklerne over på PS3. Det er salget som mer eller mindre bestemmer støtten og hvis Sony ikke får opp dette salget mer betraktelig så har det ikke mye å si. Spill er en industri og som envær indutstri er den ute etter mest mulig profitt. Man må og se på utviklingskostnadene på vær konsoll, og ettersom Wii har en mye mye enklere struktur i tillegg til godt salg, skal man ikke se bort fra at det er den utviklerne blir å gå for. Penger å tjene på den fronten. Selv tror jeg at det kan bli et tøft slag for Sony denne gangen. De har sterk konkuranse fra 2 hold, dyr konsoll, dyr utvikling, lav støtte og en problematisk arkitektur som gir utviklerne problemer på Multiplatform siden. De har en jobb å gjøre og kan ikke legge seg på latsiden når de når 10 millioner. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Et annet poeng her er at det tar ca. 3 år fra man bestemmer seg å lage et spill til det er i butikken... Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Norse360: Feilformulering. Mente ikke at Det var noe større problem på 360 enn andre konsoller som blir ofre for piratkopiering. Det er ett stort problem uansett dette med piratkopiering. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Akkurat det er snakk om småpenger. Om det koster 60k eller 120k for et devikt er uviktig for utviklere/utgivere som bruker mange millioner på et spill. Det som er viktig er hvor stor del av inntektene fra et spill de får beholde selv og hvor mye de må gi til Sony i form av lisenskostnader. Det er ikke småpenger for mindre utviklere... Det er fremdeles en mindre risiko å invistere en halv million istedet for over en million. Disse kan de bruke på andre mer viktige ting. Er en grunn til at Wii sitt utviklerverktøy er så populært (~$2000). Endret 21. november 2007 av TCi Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Et annet poeng her er at det tar ca. 3 år fra man bestemmer seg å lage et spill til det er i butikken... Ja, men så kan jo man bruke samme motor på flere spill og videreutvikle dem, og når de slipper ett spill, er pre-production av neste spill sannsynligvis godt i gang. Insomniac kom jo ut med Ratchet & Clank allerede året etter at Resistance ble sluppet, og begge de titlene er store, men jeg er sikker på at resursene som ble brukt på R&C er voldsomt mye mindre på det iforhold til Resistance. Game Republic brukte enda kortere tid mellom Genji og Folklore. :-/ Kanskje det er enklere å programmere på 360 og Wii, hovedgrunnen til det er at alle utviklingsverktøyene var ferdigbygde PC/Gamecube-tools, men nå når spillutviklerene får dette på plass på PS3 så er ikke det noe særlig værre på PS3. Utviklerene jeg nevnte får tydligvis ut spill minst like kjapt som noe annet studio denne generasjonen på samme størrelse, selv om det er PS3-spill. Det er fordi de er har en bra tool-chain, og fordi de også har administrert bra under pre-production og slikt. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Om så PS3 hadde solgt 50 trillioner konsoller, så kommer dette helt ann på attachrate. Slik jeg har forstått, så har Xbox 360 en vesentlig større ar enn PS3. Tror dette kanskje har litt med hyppigheten i nye spill til Xbox 360. Mens PS3 venter fortsatt på en rekke gode tittler. Dette kan endre seg da PS3 får flere spill ut. My two cents... Birger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå