Gå til innhold

Pancake objektiver til Nikon FM?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt etter ett meget lite og diskre objektiv til en gammel Nikon FM, men jeg er litt i villrede for hva jeg skal kjøpe.

Såvidt jeg har forstått så er det enkelte gamle Series E 50mm objektiver som regnes som Pancake objektiver...men jeg er usikker på hvordan du identifiserer disse utenom bilde?

Er det andre veldig små objektiver tilgjengelige til eldre Nikon? Utenom Nikkor 45mm f2.8 P... jeg vil gjerne ha noe jeg kan kjøpe ikke så veldig dyrt fra ebay :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes også en Nikkor 50mm 1,8 AI-s som er nesten "pancake" - omtrent samme størrelse som E serien, den er optisk et hakk bedre og en del finere på byggkvalitet (i alle fall over den elendige plast E-serien).

Jeg tror jeg hadde gått for den om du skal ha det kompakt- den nye 45mm 2.8 er bare svinedyr og jeg vet ikke om jeg hadde likt å gå såpass mye ned i lysstyrke.

Lenke til kommentar
takker for svar.

Så også en Voiglander Ultron F/2 som så flat ut, men jeg er redd den også kommer til å koste svin.

Regner med det blir ett series E objektiv ja...

Ikke si det. Jeg har stort sett vært overrasket over hvor rimelig RF-optikken deres er. Sjekk prisene før du avfeier den idèen, for budsjettet trenger ikke sprenges så mye. Uansett vil du få mye igjen for investeringen i fotoglede.

Lenke til kommentar
Det var litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke på den gamle FMen joa.. hadde helst sett ett eller annet gammelt og brukt som stod i stil med kamera ;)
Den du hadde på eBay var jo enda mindre avskrekkende :o) I tillegg fungerer den jo fint på D200'en din, så bortkastede penger er det jo uansett ikke...
Lenke til kommentar
Det finnes også en Nikkor 50mm 1,8 AI-s som er nesten "pancake" - omtrent samme størrelse som E serien, den er optisk et hakk bedre og en del finere på byggkvalitet (i alle fall over den elendige plast E-serien).

Jeg tror jeg hadde gått for den om du skal ha det kompakt- den nye 45mm 2.8 er bare svinedyr og jeg vet ikke om jeg hadde likt å gå såpass mye ned i lysstyrke.

Da jeg fikk min FM2 for 25 år siden, fikk jeg med en Series E 35mm f2.5

Den var meget kompakt, og hadde god kvalitet. Brukte den som normalobjektiv helt til jeg fikk en F801 med AF 35mm f2, som da overtok.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk min FM2 for 25 år siden, fikk jeg med en Series E 35mm f2.5

Den var meget kompakt, og hadde god kvalitet. Brukte den som normalobjektiv helt til jeg fikk en F801 med AF 35mm f2, som da overtok.

Det objektivet brukte jeg også på min FM for 20 år siden, og det var jeg veldig fornøyd med selv (f2,5).

Lenke til kommentar

PM- her må jeg få arrestere deg!

50mm f1.8 E-series er nesten en hel cm kortere enn 35mm f2.5! Forøvrig later det til at flere enes om at 50'n er bedre optisk enn sine vidvinkelbrødre i samme billigserie. Dog- du kan ikke forvente deg helt høyeste F-serie standard. Jeg har 50mm selv og den oppfører seg ganske fint, men nå som eldre 50mm Ais selges så billig som det gjør ville jeg vurdert dem også. Som sagt finnes det en slik som er kortere enn den "vanlige" størrelsen.. f.eks en MKII variant.

Lenke til kommentar

Jeg kunne bare sammenligne med 50mm f2, og det er langt fra noe E-objektiv. Den 35mm'eren har jeg kun hatt sammen med den femtimillimeteren, så noe annet minne har jeg ikke. F2 har jo som kjent noenlunde brukbar innebygd solblender, i motsetning til sine f1,8 E-motparter. Jeg har forøvrig hatt en 50mm Serie E uten den berømte metallringen, men jeg mener å huske at den hadde metallfatning. Plast i slikt tror jeg ikke fantes på den tiden.

Jeg brukte forøvrig den lille rare femtien lite, i og med at jeg hadde f2 samtidig. Jeg hadde ikke spesielle behov for at kamera skulle være så veldig lite, så når du nevner det så tror jeg faktisk det er det flateste objektivet jeg har eid.

Er det egentlig noen optisk forskjell mellom de med og uten metallring. Sistnevnte ser mer ut som ekte Nikkor, mens de helt sorte ser ut som Canon FD, eller noe annet ikke-Nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...