Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stabstagsforinger, monteres med fett, eller tørt?

pcp160

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hva dere andre her mener er riktig når det gjelder gummiforinger med bevegelse, som stabstagsforinger. Har noen ganger vært borti knirkende foringer, som man midlertidig får stille med siliconspray, WD40, eller hva man måtte ha for hånden. Men dette varer jo bare en stund, og min erfaring er at det egentlig forværrer problemet etter noen mnd.

Så spørsmålet er; bør man sette inn nye foringer uten noen form for smøring, og hvis nei, hva heter det fettet man bør bruke?

Vet det finnes noe hvitaktig fett som skal være egnet for dette, men husker ikke hva det heter, eller hvor man kjøper det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi bruker noe hvitt fett når vi monterer stabstagforinger på jobb, vis ikke begynner det bare og knirke som ei gammal seng med en gang :p men nå husker jo selfølgelig ikke jeg heller hva det heter da :p Men stikk innom en bilrekvesita og spørs så kan nok de hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar

Stabstag-foringer skal i teorien ikke smøres med noe som helst. De skal være tørre! Tror likevel ikke at det er verdens undergang hvis du gjør de gangene du plages. Personlig har jeg aldri brukt fett og heller ikke opplevd knirking, men det kan vel variere fra merke til merke...

Lenke til kommentar

Ok takk for svarene folkens, som jeg vel trodde er det altså litt delte meninger om dette. Jeg har heller aldri brukt fett ved montering på div forskjellige merker, men er litt i tvil om dette.

Fant nå også en haynes bok for Ford her, og der står det faktisk "Lubricate the new bushes with rubber grease, prior to fitting" Det er forøvrig da foringer med splitt, og de er ikke vanskelige å få på.

@*martin*, er du på merkeverksted eller?

Lenke til kommentar

Jeg har av og til bruk "glidemiddel" for å få foringene på plass, men aldri for å smøre de. Eller jo, brukte no hvitt grease på polyforingene vi monterte på bilen til en jeg kjenner, når jeg tenker meg om. Men slike foringer er jo kjent for å knirke litt da.

Lenke til kommentar
Ok takk for svarene folkens, som jeg vel trodde er det altså litt delte meninger om dette. Jeg har heller aldri brukt fett ved montering på div forskjellige merker, men er litt i tvil om dette.

Fant nå også en haynes bok for Ford her, og der står det faktisk "Lubricate the new bushes with rubber grease, prior to fitting" Det er forøvrig da foringer med splitt, og de er ikke vanskelige å få på.

@*martin*, er du på merkeverksted eller?

Ja, er lærling på et opel og suzuki verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...