Ragnar Steinmoen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg ringte ventelo for et par uker siden om hastighetsendring til adsl2+. dette var han som jeg fikk kontakt med ikke villig til å diskutere en gang. Du er for langt fra sentral sier han. Vi kan vel forsøke sier jeg og sier at jeg har snakket med en fra NGT som mente jeg burde få en ca 10-12 i hastighet på min linje som er 2300 m lang. Ikke tale om. Ok sier jeg det er jo greit det. Dere får ha det bra hos dere da for nå flytter jeg til NGT. Samme for han.. Dårlig dag på jobben antagelig..Smile Bestiller så av NGT og belager meg på litt av hvert med bytting av leverandør og høy hastighet på linje som er langt fra sentral. Da får jeg etter ca en uke telefon fra ventelo med tilbud om adsl2+ best effort, gratis 3mnd og avslag på bluephone som jeg har fra dem. Ok sier jeg den er grei sett i gang. sender inn angreskjema til NGT og det er greit. Ventelo kobler først opp med ov 12mbit sier de. Får målinger på ca 9 på hardware.no Men for en linje, så ustabil at iptelefonen innimellom ikke er brukende. Setter ned til 10496/992 men når kvelden kommer så er den også umulig, setter så ned enda mer og jeg har brukbar linje nå, men ikke så mye raskere enn da jeg begynte dette her.. Spørsmålet er da. Om ikke ventelo får orden på linja mi. Er det noen hensikt å gå over til NGT. Eller blir det det samme med dem?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Virker som du har mye støy på linjen din. Dette vil ikke endre seg ved bytte av ISP. Lenke til kommentar
Ragnar Steinmoen Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Virker som du har mye støy på linjen din. Dette vil ikke endre seg ved bytte av ISP. Ja de mente det var en del pakketap på linjen. Har vært i kontakt med dem nå og fått de til å sette opp igjen hastigheten litt for å teste et annet modem og ruter her. Det som er litt dumt med ventelo er iptelefon som må stå foran ruter. Kunne tenkt meg og brukt et speedtouch 546 rutermodem som jeg har her, men det er vel en løsning på det kanskje. Ellers så har jeg ingenting og utsette på ventelo. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det er ingen ipadapter som må stå foran router. Du må bare åpne porter i routeren eller bruke upnp. Jeg vet ikke hvilke porter Ventelo bruker, men det kan du få opplyst hos kundeservice eller teknisk avd. Regner med at du må forwarde port 5060 ihvertfall. Lenke til kommentar
Ragnar Steinmoen Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Vel har nå prøvd et 546t modem/router, fra telenor. Setter jeg det i bridge, så virker iptelefonen. har ikke funnet ut enda heller verken porter eller ipadressen som denne bruker. Det er en zyxel prestige 2002. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 hastighetsproblemer kommer du i værtfall ingen vei med hos Nextgentel... så hold deg til den du er på trur jeg. (spørs om du får bedre service hos telenor, siden de er de som eier linjene) for øvrig synes jeg nå at du lå rimelig langt unna sentralen da. så da kan du vel ikke regne med å få bedre enn det du gjør nå. jeg ligger 1491 meter unna sentral med nextgentel.. der får jeg ca 12Mbits utnyttbar hastighet (15Mbits sync).. og i det siste har linja vært litt ustabil.. på linja mi datt den ned til 7Mbits synchastighet plutselig etter 1 år stabil på 15Mbits sync. jeg fikk til svar fra kundeservice på nextgentel, at de ikke kunne sende feilmelding til telenor, de kunne bare nedgradere linja... men har nå greid å ordne linja mi litt bedre sjøl.. ved å tweake modeminstillingene.. sette opp støyfilteret som er i modemet. dog litt laver hastighet.. men mer stabilt. så konklusjon.. skal du få gjort noe så må du nok belage deg på stor egeninnstats.. du må mase på dem eller få noen til å se på linja hva slags hastighet hadde du før du gikk over til adsl2 da? Lenke til kommentar
Ragnar Steinmoen Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Jeg hadde 3500/640 fra før. Det som fikk meg til å se på oppgradering av linja var noe reklame om 20/1 en plass. Nextgentel sin selger sjekket linjen min og den er bra, men litt langt fra sentral. Jeg tror også at det ikke er så mange på denne linjen. I følge montør fra bravidia den gang jeg la inn bredbånd, så går linja her kun til noen få hus, og over halvparten av strekningen under vann. Uansett så mente selger fra NGT at 10-12 i hastighet burde gå greit. Ventelo mente til å begynne med ikke det, men de også mener nå de kan levere 10-12 på min linje. Linjesjekk pågår nå fra ventelo sin side. Har hatt veldig positive erfaringer med kundeservice der nå. Ringer en om dagen er ventetiden bra, om kvelden er det verre, men det går.. Grunn til at jeg starten denne tråden var vel egentlig å få greie på om NGT var kommet lengere enn de andre med sine topphastighetslinjer, men det ser ikke slik ut. Jeg har lest litt rundt om kring og ser at det er mulig med feks dtm og tweake litt selv, men der er altså ventelo litt sære med modem de sender ut, samme med iptelefonadapter. Men det er fullt mulig å sette inn sitt eget kjøpte utstyr på linja deres. Jeg driver nå altså å prøver å få speedtouch 456t modem/ruter til å slippe igjennom mitt ipadapter for deretter å kjøre dtmprogrammet på speedtouchen. Me fær sjå om det gjeng da. Endret 21. november 2007 av raggen Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvor sjekker jeg hvor langt jeg er unna sentralen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvor sjekker jeg hvor langt jeg er unna sentralen? Sjekk speedometeret på hw.no for linjelengde. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvor sjekker jeg hvor langt jeg er unna sentralen? det gjør du via telenors side kapaks http://metro.telenor.no/kapaksinfo Lenke til kommentar
Gluciouz Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei,og takk for din henvendelse:). Du har nok samme problem som veldig mange i norges land har for tiden med internett,og jeg syns også at kundebehandler kunne vært litt mer "behagelig" mot deg:). På Adsl teknologien har det veldig mye å si på hvor langt du er ifra sentralen. Jeg skulle idag bestille Telenor sitt superbredbånd kalt VDSL på hele 40Mb,men fordi jeg er 1674 meter ifra sentralen får jeg ikke mer enn maks 9,6Mb. Så uansett hvor mye jeg ønsker å ha deres raskeste,eller hvertfall noe som 16Mb, så får jeg ikke mer enn 9,6Mb. Det samme gjaldt hos Nextgentel, der fikk jeg 14 ut av 20Mb,og tele2 ga meg 8Mb ut av 16Mb. jo lengre man er fra sentralen,jo mer hastighet taper man. Er du så mye som 2000m+ fra sentralen, da begynner linje stabiliteten å kicke inn. Da går det nemlig ikke bare utover hastigheten men linja di også. De eneste mulighetene for at slike problemer som dette kan løses er at din internett leverandør oppgraderer fysisk deres eget utstyr,noe som gjøres mye av for tiden,men det tar tid og det koster penger. Telenor har nå startet sin VDSL kamp med å oppgradere nettet klart til 1 million norske beboere,og etter det nye 800 000 osv så godt markedet lar seg gjøre. Dette var derimot ikke mulig for meg,noe som er trist:/. Ville gjerne ha en 40Mb linje. Det beste du kan gjøre er å ha utstyr oppdatert. Det vil si trådløse routere(sjekke at de kan få så mye ut av kapasiteten som du får inn som mulig),nettverkskort(oppdatert). Eller rett og slett kjør internetten KABLET. Det fins mange sider å sjekke internett hastigheter der ute,MEN de fleste av de er begrenset. Har du en 8Mb+ linje så får du ikke korrekt resultat. Denner er knall- Tptest.se --- Du kan også bruke https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ for å sjekke mulighetene dine. Men husk denne App er ment for Telenor,og deres utstyr og hva de kan levere. Men du kan sikkert bruke samme App til å sjekke andre leverandører,noe jeg aldri har prøvd,men skader ikke:) Imens kan du få informasjonen om Banzai.no Dette er en av de nye 4G mobilt bredbånd leverandørerene,de leverer fra 3\10mb via mobilt Og ruteren du får med kan du koble til 4\5 enheter UTEN at det går utover hastigheten:) Flott ikkesant:)=? Banzai Mobilt 4G skal etterhvert gå helt opp til 100Mb:) Men innen den tid har du sikkert allerede fått lånt mobilt bredbånd av en annen ET rase enn oss selv:) Nextgentel FTW forresten:) Bedre kundebehandling+flere multimedie muligheter:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå