Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girolje bytte, passat 99 1.9Tdi

fossxplorer

Anbefalte innlegg

pcp160: oki. Mobil1 er er jo av HØY kvalitet, er det ikke? Mobilube 75W-90?

ok, takk. Har ikke sjekka instruksboka enda, tror det er GL4

Mobils oljer og giroljer er minst like bra som andre "markedsledere". Det er GL4 du skal ha. Kjøp 3 liter da det går med 2,3 liter på denne kassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pcp160: oki. Mobil1 er er jo av HØY kvalitet, er det ikke?

Joda for all del, oljen er bra den, så jeg mente ikke at du burde velge noe annet. Det jeg ville frem til er at jeg ikke hadde dratt fra sted til sted for å få akkurat det ene merket fremfor det andre. Jeg tror nok placeboeffekten er større enn den reelle forskjellen, så lenge man går for kjente kvalitetsmerker.

Etter hva jeg kan se skal forøvrig din bil ha 2,2 liter. Men det kan godt hende det er litt feil (kart og terreng stemmer ikke alltid helt når det gjelder slike ting)

Ville uansett gjort som bar1 sier, kjøp 3 liter. Du fyller jo til det renner ut av påfyllingshullet, og jeg syns i alle fall det er bedre å ha litt til overs, enn å mangle noen desiliter når du står der. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt Catrol TAF-X, får for ca 92/ 0,5L, ganske dyrt => 194/L !!

Tok en titt rundt girkassa når jeg bytta motorolja idag :)

Ser ut som tappepluggen sitter i midten, på undersiden mot bakken. Det så ut som påfyllingspluggen sitter litt lenger oppe mot sjåfør siden, omtrent like stor skrue, stemmer det?

Som noen har påpekt må jeg skru ut påfyllingspluggen før jeg tapper ut giroljen :)

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Messing som er en legering med kobber og sink brukes gjerne i synkroniseringsringer og lager i en girkasse. GL5 girolje inneholder EP (ekstremt trykk) tilsetninger med bla. svovel som kan angripe/"korrodere" messing (en kjemisk reaksjon mellom svovel og messingen).

Noen GL5 giroljer er både GL4 og GL5. Disse inneholder tilsetninger som ikke er skadelig for messing. Royal Purple du linker til er GL4/5.

Og til slutt.. Ikke alle girkasser bruker messing i synkroniseringsringer og/eller lager og kan bruke GL5.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...