bar1 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 pcp160: oki. Mobil1 er er jo av HØY kvalitet, er det ikke? Mobilube 75W-90?ok, takk. Har ikke sjekka instruksboka enda, tror det er GL4 Mobils oljer og giroljer er minst like bra som andre "markedsledere". Det er GL4 du skal ha. Kjøp 3 liter da det går med 2,3 liter på denne kassen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 pcp160: oki. Mobil1 er er jo av HØY kvalitet, er det ikke? Joda for all del, oljen er bra den, så jeg mente ikke at du burde velge noe annet. Det jeg ville frem til er at jeg ikke hadde dratt fra sted til sted for å få akkurat det ene merket fremfor det andre. Jeg tror nok placeboeffekten er større enn den reelle forskjellen, så lenge man går for kjente kvalitetsmerker. Etter hva jeg kan se skal forøvrig din bil ha 2,2 liter. Men det kan godt hende det er litt feil (kart og terreng stemmer ikke alltid helt når det gjelder slike ting) Ville uansett gjort som bar1 sier, kjøp 3 liter. Du fyller jo til det renner ut av påfyllingshullet, og jeg syns i alle fall det er bedre å ha litt til overs, enn å mangle noen desiliter når du står der. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 oki. Takk til alle så langt Jeg skal bestille 3liter castrol, mest sannsynlig pga at han jeg kjøper av ikke finner Mobil1 sitt Mobilube 75w-90 i varelista... Men hva heter Castrol's girolje spesifikt? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg vet ikke navnet, men man kan i alle fall finne bilmodell og se hva slags olje fra Castrol her: Castrol Model Search (mulig du må klikke renew page) Så du kan jo se om du blir noe klokere av det. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Castrol TAF-X 75W-90 Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Takk skal du ha. Nå har jeg lest at denne oppfyller GL 4+ Skal prøve å se om jeg får tak i den til en bra pris. Ligger jo på over 250Kr/L, sykt pris! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Da har jeg bestilt Catrol TAF-X, får for ca 92/ 0,5L, ganske dyrt => 194/L !! Tok en titt rundt girkassa når jeg bytta motorolja idag Ser ut som tappepluggen sitter i midten, på undersiden mot bakken. Det så ut som påfyllingspluggen sitter litt lenger oppe mot sjåfør siden, omtrent like stor skrue, stemmer det? Som noen har påpekt må jeg skru ut påfyllingspluggen før jeg tapper ut giroljen Endret 28. november 2007 av vwlt Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ser ut som tappepluggen sitter i midten, på undersiden mot bakken. Det så ut som påfyllingspluggen sitter litt lenger oppe mot sjåfør siden, omtrent like stor skrue, stemmer det? Det stemmer helt sikkert Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hva synes dere om Royal Purple sin girolje MaxGear 75W90? Men den er også GL5 sertifisert. noen påpekte at det kan være farlig, da min skal være GL4? http://www.royalpurple.no/giroljer.htm Jeg tror jeg går for denne her jeg. Prøver denne som alle skryter av. Kan det være STOR risk? Endret 29. november 2007 av vwlt Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 GL-5 kan vel uansett ikke være dårligere enn GL-4. Det står jo også at den kan brukes der hvor det er foreskrevet en GL-4 eller GL-5 olje, så da antar jeg at det er bare å bruke den GL-5 oljen uten å tenke noe mer over det Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Messing som er en legering med kobber og sink brukes gjerne i synkroniseringsringer og lager i en girkasse. GL5 girolje inneholder EP (ekstremt trykk) tilsetninger med bla. svovel som kan angripe/"korrodere" messing (en kjemisk reaksjon mellom svovel og messingen). Noen GL5 giroljer er både GL4 og GL5. Disse inneholder tilsetninger som ikke er skadelig for messing. Royal Purple du linker til er GL4/5. Og til slutt.. Ikke alle girkasser bruker messing i synkroniseringsringer og/eller lager og kan bruke GL5. Endret 30. november 2007 av bar1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det var fin info bar1 Lærer stadig noe nytt. Har fått med meg at GL5 kan skade syncronringer på enkelte kasser som er spesifisert GL4, men har ikke vist hvorfor. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 OKi. takker for info. Har bestilt Catrol, hvis ikke den kommer innen tirsdag, så blir det RP olja! RP koster samme som Castrol TAF-X, ca 180Kr/L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå