fossxplorer Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvordan bytter man girolje på en Passat 1.9Tdi 99 mod sedan? Giret er veldig hard på morgen ved kaldmotor, men blir bedre etterhvert. Er det girolje? Hvor tapper man ut og hvor fyller man inn? Jeg vil helst bruke Mobil1 olje, er det noe spesifikk godkjenning som motoroljer på giroljer også, som jeg må passe på? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Ja det blir nok bedra av å bytte olje, men er nok synkringene som takker for seg. dessverre. Er veldig simpelt å bytte olje, tipper det er en tappe "skrue" under girkassa og et for påfylling\nivå på siden evnt på toppen av girkassa.. de skruene skiller seg ut enten med at dem er større eller en tetnings\metall ring mellom skruen og girkassa. Endret 21. november 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 OKi...du mener det blir bedre ved kald gir etter oljebytte, men likevel må synkringene byttes? Hvor dyrt er det? Er den i girkassa eller noe clutch relatert? Hvor mange timers jobb er sånn ca? Helvete azz, nettopp brukt så mye penger på bilen. Sist måtte jeg bytte strammer til dyanmoen 1300 for delen og 1200 for arbeid. Dritt lei nå. skal ALDRI kjøpe en bil som har gått så mye. Men hvis tapping og fylling er begge under, hvordan blir det med fylling da? Må man har noe spesial verktøy for å fylle inn, ellers vil jo det renne ut tenker jeg, hvis man ikke fyller ovenfra ? Men takk skal du ha... Ja det blir nok bedra av å bytte olje, men er nok synkringene som takker for seg. dessverre.Er veldig simpelt å bytte olje, tipper det er en tappe "skrue" under girkassa og et for påfylling\nivå på siden evnt på toppen av girkassa.. de skruene skiller seg ut enten med at dem er større eller en tetnings\metall ring mellom skruen og girkassa. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Er det synkro ringer i en automatkasse? Kan være skummelt og bytte olje på dem. Finn et sted hvor du kan fylle olje før du tapper. Har hatt av div oljekjølere osv for og få fylt opp en kasse igjen før. Peiler da kassa elektronisk. Er usikker på din passat... Det varierer i hytt og pine. Tipper kassa er lukka og ikke har oljeskift intervall. Kom til meg så sparer du mye peng er som alle andre en dreven passat mekaniker. Er ikke til og unngå.. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har ikke aut. Manuell.. Hvor bor du? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det høres ut som slitt synkronisering. Jeg plages med det samme på min bil (Saab med 320.000 på telleren). Reparasjon innebærer overhaling av girkassa, eller at du finner en pent brukt kasse hos en eller annen høgger (mao. dyrt). Vil du utsette problemet lengst mulig, kan du begynne å dobbelclutche. Det sliter mindre på synkroringene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Skjønner ikke hvor jeg fikk automat fra... Prøv og bytt olje. Tappingen sitter rett under og påfyllingen er rett ved siden av venstre drivaksel. Pleier det og være. Ingen pakninger på disse skruene. Har opplevd hard giring etter påfylling av dritolje.. Jeg bor like utenfor oslo. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Exiter: oh fy faen. har du også hard gear ved kald? har ikke mer penger til bilen nå mer! sjekka gearkasser i sverige, ligger på 6-10.000 svenske ca. det er like dyrt som motoren jo. jaja. mener du at man skal trykke 2 ganger på clutch'en før man girer? Er det å dobbelclutche?? hvor mye koster overhaling av gear kassa sånn ca?? hvis d er 2500 kr greit. men hva skjer når jeg bytter til fersk og frisk gear olje da hjelper d? Mekker'n: Ok, skal se om jeg klarer det til uka som kommer. Jeg skal bruke Mobil1 gir olje. Hva heter de da?? Edit: Tenkte på denne: Mobil 1 Synthetic ATF, bra nok? Det høres ut som slitt synkronisering. Jeg plages med det samme på min bil (Saab med 320.000 på telleren). Reparasjon innebærer overhaling av girkassa, eller at du finner en pent brukt kasse hos en eller annen høgger (mao. dyrt). Vil du utsette problemet lengst mulig, kan du begynne å dobbelclutche. Det sliter mindre på synkroringene. Endret 22. november 2007 av vwlt Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) OKi...du mener det blir bedre ved kald gir etter oljebytte, men likevel må synkringene byttes?Helvete azz, nettopp brukt så mye penger på bilen. Sist måtte jeg bytte strammer til dyanmoen 1300 for delen og 1200 for arbeid. Dritt lei nå. skal ALDRI kjøpe en bil som har gått så mye. Men hvis tapping og fylling er begge under, hvordan blir det med fylling da? Må man har noe spesial verktøy for å fylle inn, ellers vil jo det renne ut tenker jeg, hvis man ikke fyller ovenfra ? Når giringen er har når kald pleier det omtrent alltid å være synkroniseringsringa og da må girkassen overhales eller kjøpe en ny\brukt.. Men for å hindre at det blir noe værre og muligens forbedre situasjonen en liten stund kan du kjøpe kvalitetsolje og spesiellt middel som hjelper når sunk ringene er slitt (husker ikke hva det heter men du får sikkert kjøpt det hos forandler).. Ang påfylling, du kjøer en slik billig pumpe ifra biltema, koster ca 50kr eller noe, så fyller du bare på til det renner over da er du på riktig nivå. Problemet er ikke at bilen har litt km bak seg men heller at det er vag+noen km;P edit, byttet til overhalt girkasse på en audi 100 2,5tdi å det kom på over 20000 inkl arbeid i Sverige i Norge skulle dem ha 20000 bare for en overhalt girkasse.. og dette var en såkalt bytte overhalt kasse så måtte i tillegg levere inn den gammle.. dette var også synk ringer. Endret 22. november 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 OKi...du mener det blir bedre ved kald gir etter oljebytte, men likevel må synkringene byttes?Helvete azz, nettopp brukt så mye penger på bilen. Sist måtte jeg bytte strammer til dyanmoen 1300 for delen og 1200 for arbeid. Dritt lei nå. skal ALDRI kjøpe en bil som har gått så mye. Men hvis tapping og fylling er begge under, hvordan blir det med fylling da? Må man har noe spesial verktøy for å fylle inn, ellers vil jo det renne ut tenker jeg, hvis man ikke fyller ovenfra ? Når giringen er har når kald pleier det omtrent alltid å være synkroniseringsringa og da må girkassen overhales eller kjøpe en ny\brukt.. Men for å hindre at det blir noe værre og muligens forbedre situasjonen en liten stund kan du kjøpe kvalitetsolje og spesiellt middel som hjelper når sunk ringene er slitt (husker ikke hva det heter men du får sikkert kjøpt det hos forandler).. Ang påfylling, du kjøer en slik billig pumpe ifra biltema, koster ca 50kr eller noe, så fyller du bare på til det renner over da er du på riktig nivå. Problemet er ikke at bilen har litt km bak seg men heller at det er vag+noen km;P edit, byttet til overhalt girkasse på en audi 100 2,5tdi å det kom på over 20000 inkl arbeid i Sverige i Norge skulle dem ha 20000 bare for en overhalt girkasse.. og dette var en såkalt bytte overhalt kasse så måtte i tillegg levere inn den gammle.. dette var også synk ringer. oki, takk for svar. Er f.eks Mobil1 sitt girolje bra nok? Mener du at Møller bør ha det middelet du snakker om? Blander man det middelet sammen med girolje og pumper inn?? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 oki, takk for svar. Er f.eks Mobil1 sitt girolje bra nok? Mener du at Møller bør ha det middelet du snakker om? Blander man det middelet sammen med girolje og pumper inn?? Det greieste å kjøpe den merket som forhandler har.. i mitt tilfelle er det valvoline. det middelet er bare å blande i olja ja. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Som sagt bytt olje først. På jobben min har vi fylt dårlig billig girolje på mange biler og når vinteren kommer står dem i kø utafor fordi dem er vanskelig og gire med når det er kaldt... Vi har da fylt på dyere olje castrol etc. og det har blitt bra. Det vi fyller i utgangspunktet er noe comma greier til 5,- literen. Seff. bilen har gått langt og synkroringene har sikkert fått gjennomgå litt, men prøv med olje først.. OMEGA har vel noe gugge man kan helle på kassa. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 De fleste VAG med manuell kasse skal ha girolje GL4 75W-90, f.eks. Shell Getriebeöl EP 75W-90, Castrol TAF-X 75W-90 eller Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90. Alle giroljene nevnt her er syntetiske. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) freddy 85: OKi, jeg skal høre litt med møller til uka. Mekker'n: OK, jeg skal bytte olje til uka og da blir det nok Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 som bar1 foreslår. Skal sjekke instruksjonsboka også litt.. bar1: Takk skal du ha. Man blir mye sikrere når man får vite hva man faktisk skal bruke EDIT: bar1: oi, Mobilube er ikke lenger i prod... På exxonmobil står dette her: DISCONTINUED - The recommended replacement product is Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Da kan jeg bruke denne da eller? Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Men spm til alle: hvor mye gearolje må jeg kjøpe da? EDIT: Herregud, Mobilube finnes da hos norske Mobil1 distributører. Skjønner ikke hvorfor exxonmobil.com skriver noe helt annet. Men da kjøper jeg mobilube da. Faen meg like dyrt som høykvalitets motor olje! Skal se om jeg får skaffa for under 150,-litern. Endret 22. november 2007 av vwlt Lenke til kommentar
Bjorr Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 freddy 85: OKi, jeg skal høre litt med møller til uka. Mekker'n: OK, jeg skal bytte olje til uka og da blir det nok Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 som bar1 foreslår. Skal sjekke instruksjonsboka også litt.. bar1: Takk skal du ha. Man blir mye sikrere når man får vite hva man faktisk skal bruke EDIT: bar1: oi, Mobilube er ikke lenger i prod... På exxonmobil står dette her: DISCONTINUED - The recommended replacement product is Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Da kan jeg bruke denne da eller? Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Men spm til alle: hvor mye gearolje må jeg kjøpe da? EDIT: Herregud, Mobilube finnes da hos norske Mobil1 distributører. Skjønner ikke hvorfor exxonmobil.com skriver noe helt annet. Men da kjøper jeg mobilube da. Faen meg like dyrt som høykvalitets motor olje! Skal se om jeg får skaffa for under 150,-litern. Tror det går mellom 2-3 liter på gearkassa. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 freddy 85: OKi, jeg skal høre litt med møller til uka. Mekker'n: OK, jeg skal bytte olje til uka og da blir det nok Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 som bar1 foreslår. Skal sjekke instruksjonsboka også litt.. bar1: Takk skal du ha. Man blir mye sikrere når man får vite hva man faktisk skal bruke EDIT: bar1: oi, Mobilube er ikke lenger i prod... På exxonmobil står dette her: DISCONTINUED - The recommended replacement product is Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Da kan jeg bruke denne da eller? Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90, 80W-140. Men spm til alle: hvor mye gearolje må jeg kjøpe da? EDIT: Herregud, Mobilube finnes da hos norske Mobil1 distributører. Skjønner ikke hvorfor exxonmobil.com skriver noe helt annet. Men da kjøper jeg mobilube da. Faen meg like dyrt som høykvalitets motor olje! Skal se om jeg får skaffa for under 150,-litern. Tror det går mellom 2-3 liter på gearkassa. Sist jeg byttet på min VAG gikk det rundt 1.5 liter. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Bjorr sier 2-3 liter og kremt sier 1,5 liter... Betyr det at noen av dere ikke får ut heleoljen får dere fyller inn? Får man ut ALL olje ved å bare bruke tappeskruen? Eller må det løsnes andre steder for å ut resten av oljen ?? Kan noen si sikkert hvor mange liter gearolje jeg må kjøpe?? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Bjorr sier 2-3 liter og kremt sier 1,5 liter... Betyr det at noen av dere ikke får ut heleoljen får dere fyller inn? Får man ut ALL olje ved å bare bruke tappeskruen? Eller må det løsnes andre steder for å ut resten av oljen ?? Kan noen si sikkert hvor mange liter gearolje jeg må kjøpe?? Man får ikke ut absolutt all olje med å bruke tappeskruen,, det samme gjelder motor.. da må man spltten og tørke med klut Har du sett i intruduksjonsboka? Pleier å stå der. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 vwlt Lagt til I går, 18:21EDIT: Herregud, Mobilube finnes da hos norske Mobil1 distributører. Skjønner ikke hvorfor exxonmobil.com skriver noe helt annet. Men da kjøper jeg mobilube da. Faen meg like dyrt som høykvalitets motor olje! Skal se om jeg får skaffa for under 150,-litern. Når man tenker på hvor lang levetid girolje har syns jeg ikke prisen er så avskrekkende. Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hvorfor du absolutt skal ha Mobil, men det er i alle fall lurt å bruke en for din bil korrekt olje av god kvalitet. Kjør deg gjerne en god lang tur før du tapper oljen, da er det lettere å få ut mest mulig olje. Er relativt tyktflytende så det tar sin tid om den er kald. Mekker`n Lagt til I går, 16:28Som sagt bytt olje først. På jobben min har vi fylt dårlig billig girolje på mange biler og når vinteren kommer står dem i kø utafor fordi dem er vanskelig og gire med når det er kaldt... Vi har da fylt på dyere olje castrol etc. og det har blitt bra. Det vi fyller i utgangspunktet er noe comma greier til 5,- literen. Uff da, høres jo ikke ut som særlig god kundebehandling det der... Har kundene da eksplisitt bedt om å få billig drit på girkassen, eller har dere ikke vist bedre da dere fylte på denne dårlige oljen? Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 pcp160: oki. Mobil1 er er jo av HØY kvalitet, er det ikke? Mobilube 75W-90? ok, takk. Har ikke sjekka instruksboka enda, tror det er GL4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå