MysticoN Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 I dag fikk jeg en ubehagelig durelyd fra PC-en som er vel kjent. (hørest ut som ei ledning kommer borti en av viftene). jeg har skudd opp kabinettet 3 ganger og sjekket, dobbelt sjekket og stripset fast alle ledninger. Men lyden er der enda. for inn i bios og skrudde ned alle viftene, får så å skru en og en opp. til slutt fant jeg ut at det var "System FAN" som er problemet. Vel.. ingen problem, men jo det er det!! for jeg finner den ikke. Ser ikke ut som det er noen system fan på dette hoved kortet. Vist jeg skrur ned system fan vifta til ultra low så er u-lyden nesten vekke, men er vel ikke bra å ignorere dette?! Se vedlagt fil for QUICKGUIDE til hoved kortet. Der er det div bilder. A2QG_SP35P2_EN_.pdf Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 I dag fikk jeg en ubehagelig durelyd fra PC-en som er vel kjent. (hørest ut som ei ledning kommer borti en av viftene). jeg har skudd opp kabinettet 3 ganger og sjekket, dobbelt sjekket og stripset fast alle ledninger. Men lyden er der enda. for inn i bios og skrudde ned alle viftene, får så å skru en og en opp. til slutt fant jeg ut at det var "System FAN" som er problemet. Vel.. ingen problem, men jo det er det!! for jeg finner den ikke. Ser ikke ut som det er noen system fan på dette hoved kortet. Vist jeg skrur ned system fan vifta til ultra low så er u-lyden nesten vekke, men er vel ikke bra å ignorere dette?! Se vedlagt fil for QUICKGUIDE til hoved kortet. Der er det div bilder. Kan du ikke skru på PC-en og åpne for så å finne årsaken til ulyden ? Alle viftene i PC-en din kan i teorien være plugget i system fan kontakten. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ta en sjekk av vifta som sitter på "baksiden". Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Ta en sjekk av vifta som sitter på "baksiden". eneste som er på baksiden er psu vifta samt 2 40mm kabinett vifter. Kan du ikke skru på PC-en og åpne for så å finne årsaken til ulyden ? Alle viftene i PC-en din kan i teorien være plugget i system fan kontakten. Det var det jeg prøvde de 3 første gangene jeg skudde opp PC-en:/ Tenkte på det selv, men vist jeg skrur opp fan speed fra ultra low til mid, så går system temp ned. som jeg sa så har jeg sett over alle viftene i kabinettet:/ Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Ta en kulepenn,fing eller lignende og stopp en og en vifte fysisk. DA finner du ut hvilken som lager lyd.. Kan da ikke være så vanskelig å tenke selv...(måtte bare....) Endret 21. november 2007 av taz Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Ta en kulepenn,fing eller lignende og stopp en og en vifte fysisk.DA finner du ut hvilken som lager lyd.. Kan da ikke være så vanskelig å tenke selv...(måtte bare....) vil ikke det skade/ødelegge motoren? som jeg selv har sakt, så har jeg sjekket over alle viftene jeg finner i min pc. grunnen til at jeg sier at det er system fan som bråker er at når jeg stiller på fan hastigheten i biosen hører jeg at lyden forandre seg. Har brukt et skrujern for å snurre på viftene når PC-en var avslått for å sjekke om det var noen lyd/motstand fra div vifter. Vist det hadde vært en random vifte som de som lager shuttel har plugget inn i system fan kontakten på hoved kortet ville no ikke tempraturen på system gå opp/ned ettersom jeg stiller på vifte hastigheten. men men, vist alle hadde vært like flinke å tenke som deg så hadde det vel ikke vært vits med dette forumet. (måtte bare.....) Lenke til kommentar
fysj Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 du kan bare stoppe viftene med finger/kulepenn når de er i gang. sikkert en av dem som har gåent kulelager og må byttes el. lign. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Ahh, OK, så litt feil på bildet, og trodde den store vifta bak var tilkoblet ICE, og ikke PSU. Dersom du sammenholder bildene fra QuickStep guiden med teksten fra manualen vil du se: FAN 1 = CPU In FAN 2 = CPU Out FAN 3 = System Fan 1 FAN 4 = System Fan 2 Så da må du sjekke de 2 viftene som er tilkoblet pluggene merket FAN 3 og FAN 4, vil da tro at det er de 2 små som sitter bak HDD, over PSU. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 du kan bare stoppe viftene med finger/kulepenn når de er i gang. sikkert en av dem som har gåent kulelager og må byttes el. lign. For all del, hold fingerene vekk fra viftene. Dem snurrer opptil 50 omdreininger i sekundet (3000rpm) så med litt skarpe kanter på bladene kan det lett kutte deg Lenke til kommentar
Steina Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 du kan bare stoppe viftene med finger/kulepenn når de er i gang. sikkert en av dem som har gåent kulelager og må byttes el. lign. For all del, hold fingerene vekk fra viftene. Dem snurrer opptil 50 omdreininger i sekundet (3000rpm) så med litt skarpe kanter på bladene kan det lett kutte deg Hallo.. Hvilke vifte tror du som brukes? Vanlige plastikkvifter gjør ikke akkurat store skader, men det er jo bare å presse fingeren på midten for å stoppe viften i et sekund. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Fokus på midten her, folkens. Jeg setter ikke fingeren på viftebladene. Det skal ofte svært lite til før disse knekkes. Så lenge du setter fingeren på midten av viften kan det ikke gå galt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hallo.. Hvilke vifte tror du som brukes?Vanlige plastikkvifter gjør ikke akkurat store skader, men det er jo bare å presse fingeren på midten for å stoppe viften i et sekund. Sikkert helt standard 80 eller 120mm vifte? I midten kan du jo ta, men bladene er lurt å ligge unna. Fordet om dem stopper lett så hugger dem til Lenke til kommentar
Steina Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Vel, jeg har fått fingeren min i vifter mange ganger, men kanskje ikke rett igjennom så den stopper mot fingeren, men det er iallfall ikke noe farlig. Å stappe fingeren rett inn sånn at viften stopper konstant vet jeg ikke engang om er mulig på en vifte med 1-3000RPM. Tror jeg skal la være å prøve. Men trykk på midten av viften.. Ikke gjør det for ofte, for det er ikke helt uskadelig for motoren. Endret 22. november 2007 av Steina Lenke til kommentar
camxer Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 du kan bare stoppe viftene med finger/kulepenn når de er i gang. sikkert en av dem som har gåent kulelager og må byttes el. lign. For all del, hold fingerene vekk fra viftene. Dem snurrer opptil 50 omdreininger i sekundet (3000rpm) så med litt skarpe kanter på bladene kan det lett kutte deg Word! Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Hallo.. Hvilke vifte tror du som brukes?Vanlige plastikkvifter gjør ikke akkurat store skader, men det er jo bare å presse fingeren på midten for å stoppe viften i et sekund. Sikkert helt standard 80 eller 120mm vifte? I midten kan du jo ta, men bladene er lurt å ligge unna. Fordet om dem stopper lett så hugger dem til har sett på de 2 bak der, det er 2 x 40mm (?) ikke noe mer vertfall. skal prøve å stoppe de når jeg kommer hjem fra jobb. takker for alle svar, får håpe at det er en av disse, siden de er de som er enklest å bytte ut:D rart at det skal være system viftene. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Jo mindre de er, jo mer irriterende er dem. BTW: Har stoppa mange vifter i alle størrelser med fingen; om du ikke har modifisert dem med barberblader (The Gillette Mod ) - så er min påstand at du IKKE vil klare å kutte deg. Endret 23. november 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Nei, bare å ta midt på dei... Hadde ein luring på skulen ein gang, som stakk fingern inni ei vifte.... gjekk ikkje så bra... viftebladet knakk... han fyren blødde litt... Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Jo mindre de er, jo mer irriterende er dem. BTW: Har stoppa mange vifter i alle størrelser med fingen; om du ikke har modifisert dem med barberblader (The Gillette Mod ) - så er min påstand at du IKKE vil klare å kutte deg. hehe. lite med barber blader ja. men bruker nokk et skrujern. er ikke så gla i smerte (litt pystete:p) Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 En 100% sikker måte for å få en vifte til å lage ulyd på er å skade bladene bittelittegranne eller lage noen form for ubalanse i den. Ett lett trykk på midten for å variere omdreiningene i ett sekund eller to skader kanskje ikke, men ikke fortell at det er slik man fikser ulyd i en vifte da. Kulepenn inn mellom blader som roterer for fullt? For noe idioti! Slå av en og en vifte for å finne den som synder. Du gjør dette ved å ta ut kontakten til en vifte, starte maskinen, lytte og skru av maskinen igjen. Dersom lyden er der fremdeles plugger du viften i igjen og prøver en annen viftekontakt. Om viften er festet bra og ser ren og pen ut men alikevel lager ulyd må den byttes. Merk at ulyder kan forekomme og forsterkes av resonnans i kabinettet og/eller deler av kabinettet. Sjekk for løse skruer og slikt (bare rist på hodet hihi). Lenke til kommentar
Steina Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ett lett trykk på midten for å variere omdreiningene i ett sekund eller to skader kanskje ikke, men ikke fortell at det er slik man fikser ulyd i en vifte da. Har da ALDRI sagt at det er slik man FIKSER ulyden heller. Man LOKALISERER ulyden, så vet man hvilken vifte som bråker, så får man bare rett og slett bytte viften, eller klare seg uten. Slå av en og en vifte for å finne den som synder. Du gjør dette ved å ta ut kontakten til en vifte, starte maskinen, lytte og skru av maskinen igjen. Dersom lyden er der fremdeles plugger du viften i igjen og prøver en annen viftekontakt. Dette FIKSER nå heller ikke problemet, så det blir på akkurat samme måte som det over, bare UFATTELIG tungvindt. Det er akkurat samme prinsippet. Samme om du stopper viften med å bruke fingeren eller om du kutter strømen til den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå