Gå til innhold

Når skal jeg søke jobb? 8 mnd igjen

sindre2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig utdannet om cirka 8 måneder, og hadde da tenkt meg ut i jobbmarkedet. Spørsmålet er da når jeg bør begynne å søke på jobber? Er det for tidlig ennå, eller er det bare å søke i vei? (Har funnet en stillingsannonse som jeg likte som dere sikkert skjønner)

Et annet spørsmål er hvor mange stillinger man bør søke på samtidig? Noen "nei" får jeg jo helt sikkert, så greit å ha noen alternativer tenker jeg?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det kommer an på hvilken utdannelse du har tatt, det kunne være greit om du skrev.

Jeg fikk inntrykk av at de første i min klasse hadde sikret seg jobb i februar, men skulle ikke begynne før juli. Dette var på NTNU, 5 årig siving. Selv var jeg treig og begynte ikke å søke før i mars-april, noe som viste seg å være litt sent. Regner med de mest aktive hadde flere søknader inne før jul.

Å søke på flere jobber samtidig er vanlig. Mange som blir stående med flere tilbud i en slik situasjon, men det er jo egentlig bare luksus. Arbeidsgiverne er klar over at de ikke er eneste aktøren i markedet.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvilken utdannelse du har, men mellom 12 og 6 måneder før du er ferdig er helt normalt. Jeg søkte og fikk jobb ca 6 mnd før endt studie, men en del jeg kjenner søkte et år før.