Gå til innhold

Når skal jeg søke jobb? 8 mnd igjen

sindre2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig utdannet om cirka 8 måneder, og hadde da tenkt meg ut i jobbmarkedet. Spørsmålet er da når jeg bør begynne å søke på jobber? Er det for tidlig ennå, eller er det bare å søke i vei? (Har funnet en stillingsannonse som jeg likte som dere sikkert skjønner)

Et annet spørsmål er hvor mange stillinger man bør søke på samtidig? Noen "nei" får jeg jo helt sikkert, så greit å ha noen alternativer tenker jeg?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det kommer an på hvilken utdannelse du har tatt, det kunne være greit om du skrev.

Jeg fikk inntrykk av at de første i min klasse hadde sikret seg jobb i februar, men skulle ikke begynne før juli. Dette var på NTNU, 5 årig siving. Selv var jeg treig og begynte ikke å søke før i mars-april, noe som viste seg å være litt sent. Regner med de mest aktive hadde flere søknader inne før jul.

Å søke på flere jobber samtidig er vanlig. Mange som blir stående med flere tilbud i en slik situasjon, men det er jo egentlig bare luksus. Arbeidsgiverne er klar over at de ikke er eneste aktøren i markedet.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvilken utdannelse du har, men mellom 12 og 6 måneder før du er ferdig er helt normalt. Jeg søkte og fikk jobb ca 6 mnd før endt studie, men en del jeg kjenner søkte et år før.

Dess flere tilbud du har, dess bedre. Du kan få noen dilemma når du må velge før du har fått tilbud et annet sted, men det er et luksusproblem. Du stiller dessuten sterkere etter en intervjusituasjon dersom du kan fortelle at du har tilbud om jobb et annet sted. Tvilstilfeller eller lange beslutningsprosesser vipper da som regel i din favør. De fleste bedrifter vil gjerne vite om du har fått tilbud andre steder og ber deg gjerne å si fra om du har et stående tilbud slik at de ikke risikerer å miste deg. Dette avhenger selvfølgelig av hvor attraktiv du er som kandidat, men det er gode tider for flere yrker.

Lenke til kommentar

Sindre, som du ser av de to tidligere svarene her, så er det bare å søke ivei. Skriv på søknaden at du er i utdannelse, og skriv når du kan begynne å jobbe. Du kan jo evt. skrive at du kan starte før utdannelsen er ferdig med litt kveldsjobbing eller opplæring. Hvis du har en bachelore/master oppgave du skal gjennomføre så går det jo ann å spørre firmaet om å kunne ta den der. Det er jo en fordel både for de og deg.

Hvis ikke så har garantert skolen eller samskipnaden en veiledningstjeneste på dette. Sjekk opp dette. Her får du gratis hjelp, og disse personene har vært igjennom dette mange ganger og vet hva som er lurt, og har de rette kontaktene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...