Daehli Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde egentlig planlagt å ta utdannelsen på Norges handelshøyskole (NHH), men utenlandsstudier frister veldig. Så da jeg falt over en artikkel på e24.no ang. rike barn/eliteskoler etc. (jepp), så dukker LsE opp. LsE virker som et ypperlig alternativ til NHH. Problemet er at NHH bare har siviløkonomi utdannelse. LsE er egentlig et slags universitet, med alle mulige studier. Alt fra juss til historie. London School of Economics skal vistnok ha et veldig godt rykte, noe som egentlig er viktig å tenke på når det kommer til videre karriere innen de elitiske kretsene (som det så populært heter, jeg liker det ikke). I allefall, er det noe som har noen som helst informasjon om hvordan et studie på LsE er forskjellig fra norske universiteter. Hvordan lånekassen dekker utenlandsstudier (greit, jeg skal lese meg til det i morgen.), og om det er noe som heller mot å dra til London for å studere ved LsE? I det heletatt, er dette et godt valg? Og er det noe særlig problem med å f.eks ta 3år i London og 2 år master i Norge? eller vice versa? Jeg regner med at NHH har utvekslingsprogrammer til f.eks LsE, men det kommer litt an på fag jeg tar. Et alternativ til London er Frankrike. Jeg elsker det landet, men har egentlig aldri hørt noe som helst om gode universiteter i Frankrike. Er det noen jeg burde sjekke ut? PS! Jeg går på universiteter i år, er det foresten vanskelig for nordmenn å komme inn på LsE? Jeg har rundt 60 poeng, men det har vel ingenting å si? Jeg regner med at det er snakk om intervju og en eller flere prøver hvis jeg søker? Takk, Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Foresten, fant denne. sitat: Ifølge LSE koster det nærmere 140.000 kroner per år for nordmenn å ta en bachelorgrad ved skolen. Er det mulig å få dekket spesielle "behov" gjennom lånekassen, eller mangler jeg rett og slett en rik familie? Er det mulig å få stipend (American style) på spesielle premisser, evt. hva skal jeg lete etter? Jeg driver med musikk, klatring og studerer psykologi, jeg har ikke funnet noen legater som passer meg, og jeg regner nesten med at så lenge jeg ikke spiller klassisk musikk eller driver med en sær sport på et særs høyt nivå, så vil jeg ikke få noe ut av dette heller. Muligens noe jeg kan få ut av psykologistudiet? Jeg elsker det studiet. Endret 20. november 2007 av Daehli Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Skal du finne ut hvor my Lånekassen gir deg kan du se her: http://app.lanekassen.no/stottekalk/utdanning2.asp Lånekassen gir også ekstrastøtte for utdanninge ved noen institusjoner: http://www.lanekassen.no/templates/Page___...L%C3%A6resteder Men 140K i året for bachelor for du nok ikke dessverre. Du har rett i at LSE er noe av det ypperste, spesielt på områder som økonomi,samfunn og politikk. Hvis du vil se på noen andre toppskoler inne økonomi så er wharton (USA) et meget godt alternativ (dog neppe noe billigere). I Frankrike så er jo selvsagt "Institutt d’Estudes Politiques de Paris" det mest elitære du kan finne, men vet ikke om du kun kan studere økonomi der. Ellers så har jo Berkley, Harvard, Yale og Oxford et like godt renomé som LSE. Uansett så er jo USA og England veldig dyrt. Hvis du vil finne noe som er billigere så er Frankrike et godt tips, der er det lite skolepenger. Hvis du ikke har en rik onkel så er jeg nok redd at det kan være litt tungt å finansiere disse. Du kan jo evt. ta Bachelor i Norge for å dra til utlandet for å ta mastergrad? Lånekassen gir bedre finanisering for dette. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Foresten, fant denne. sitat: Ifølge LSE koster det nærmere 140.000 kroner per år for nordmenn å ta en bachelorgrad ved skolen. Er det mulig å få dekket spesielle "behov" gjennom lånekassen, eller mangler jeg rett og slett en rik familie? Er det mulig å få stipend (American style) på spesielle premisser, evt. hva skal jeg lete etter? Jeg driver med musikk, klatring og studerer psykologi, jeg har ikke funnet noen legater som passer meg, og jeg regner nesten med at så lenge jeg ikke spiller klassisk musikk eller driver med en sær sport på et særs høyt nivå, så vil jeg ikke få noe ut av dette heller. Muligens noe jeg kan få ut av psykologistudiet? Jeg elsker det studiet. Du får dekket noe, men ikke 140k i året. Du mangler nok en rik familie Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Foresten, fant denne. sitat: Ifølge LSE koster det nærmere 140.000 kroner per år for nordmenn å ta en bachelorgrad ved skolen. Er det mulig å få dekket spesielle "behov" gjennom lånekassen, eller mangler jeg rett og slett en rik familie? Er det mulig å få stipend (American style) på spesielle premisser, evt. hva skal jeg lete etter? Jeg driver med musikk, klatring og studerer psykologi, jeg har ikke funnet noen legater som passer meg, og jeg regner nesten med at så lenge jeg ikke spiller klassisk musikk eller driver med en sær sport på et særs høyt nivå, så vil jeg ikke få noe ut av dette heller. Muligens noe jeg kan få ut av psykologistudiet? Jeg elsker det studiet. Du får dekket noe, men ikke 140k i året. Du mangler nok en rik familie 140.000 blir fort veldig mye mer etterhvert som årene går også. Skal du ta masteren der må du beregne å betale mye mer. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Takk, Jeg må undersøke litt ang. finansiering, Dette kan du få utbetalt i støtte for undervisningsåret: Stipend: kr 0 Reisestipend: kr 2 800 Skolepengestipend: kr 26 620 Lån: kr 161 600 Sum: kr 191 020 Det virker som om det er mulig å dra over, men jeg mistenker at det er ganske dyrt å bo i London. Det nå jeg virkelig skulle hatt en rik onkel, fordi hvis jeg kommer inn på LsE, så kommer jeg til å daffe rundt med dårlge klær og spise havregryn til frokost/middag/kvelds - på en skole hvor alle andre er steinrike. PS! Jeg likte den tanken, egentlig så har jeg ikke så mye til overs for snobber som lever på (mark: andres) penger... men jeg trenger kontakter hvis jeg skal komme opp i verden. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Angående gode universiteter i Frankrike har jeg sett på en del rankinglister over verdens 500 beste universiteter eller noe, og såvidt jeg husker var det svært få franske universiteter blant de 200 beste. Til sammenligning har universitetet i Oslo blitt rangert mellom 50-70 på de listene jeg har sett. Nå har jo forskjellige rankinglister ulike vurderingskriterier, men det gir jo et visst inntrykk. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Angående gode universiteter i Frankrike har jeg sett på en del rankinglister over verdens 500 beste universiteter eller noe, og såvidt jeg husker var det svært få franske universiteter blant de 200 beste. Til sammenligning har universitetet i Oslo blitt rangert mellom 50-70 på de listene jeg har sett. Nå har jo forskjellige rankinglister ulike vurderingskriterier, men det gir jo et visst inntrykk. Da har du nok gått glipp av den viktigste rankinglisten for økonomiskoler: Financial Times sin. Masterprogrammet til HEC Paris blir vurdert til det beste i hele Europa, bedre enn LSE. Så om gutten skal studere økonomi og tenker Frankrike ville ihvertfall jeg sterkt anbefale HEC Paris. (kilde: http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1998911.ece ) Endret 22. november 2007 av millencolin Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Takk skal du ha. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta et semester i frankrike, så å ta hele studiet i Paris hadde ikke vært utenkelig. "The Master of Science in Management is HEC's leading program. 380 students are accepted each year after succeeding at what is known as a concours for which they prepare for two years in classes préparatoires HEC. There are around 3700 candidates and no complementary list. This program then lasts for three years, plus generally an extra one year of internship between the second and the third year." Denne skolen virker ganske avgrenset, jeg finner svært lite informasjon om opptak av studenter. Men nå hadde jeg bare 2min for å sjekke det ut, så jeg skal se på det i kveld. Jeg er bare glad jeg er ferdig med eksamen nå, psykologi er alltid greit når du skal videre opp i livet. Har du kanskje et estimat på hva utdannelse i Paris vil koste? Jeg var i banken i dag og forhørte meg om lån. Det var mulig å skaffe lån, men renten kom til å være rundt 20%, noe som er uaktuellt. Jeg skal se om jeg kan snakke foreldrene mine til fornuft og kausjonere for et lån for meg. Det er tross alt bare snakk om 150 000 kroner hvis jeg reiser til London i tre år. (Pluss 600 000 fra lånekassen.) Fy flate, jeg er snart oppe i en million hvis jeg regner med studielån jeg har fra før. 115 000 kroner. :-| Foresten, jeg må sjekke ut Stockholm School of economics, og Copenhagen Business School. Hele poenget med utdannelsen er egentlig at jeg skal bli litt internasjonal. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Edit: Glem det, jeg lyver Endret 24. november 2007 av gonjimann Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Hvordan søker jeg for å komme inn på: Stockholm School of Economics? Jeg har store problemer med å finne informasjon om opptak til utenlandske skoler. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at man må ta 3års kurs for å komme inn på HEC i Paris? jeg tror det bare er en oversettelsesfeil og at det er noe lignende som VGS i Norge. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Har skolen din et internasjonalt kontor? Kanskje de kan være til hjelp. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Takk, jeg er ganske sikker på at UiB har et studieveiledningstilbud. Jeg skal høre med noen på fakultetet neste gang jeg er innom. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Der er det sikkert noen som har kunnskapene du trenger Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Angående rankinglister generelt: disse sier noe, men kanskje ikke alltid allverden. Skoler som er ranket høyt vil ofte være preget av høye inntakskrav (og dermed oppegående medstudenter), forskning på høyt nivå og god tilgang på attraktive arbeidsgivere. Dette sier imidlertid ikke så alt for mye om studiesituasjonen og læringsmulighetene – som tross alt også har en del å si om en har for intensjon å bli drivende dyktig. Spesifikt angående LSE: oppfølging, kvalitet på forelesere og nivå varierer etter det jeg har klart å få et inntrykk av sterkt. En kan ende opp med briljante forelesere, eller stotrende, indiske doktorgradsstipendiater som snakker komplett uforståelig engelsk – mest sannsynlig får man en passelig blanding. Med dette sagt vet jeg heller ikke om noen andre institusjoner som utelukkende opererer med gode forelesere; LSE har imidlertid tildels ligget et stykke under pari hva prioritering av bachelor-studenter angår. Velger du rett linje på LSE kan du fint ta master i Norge, kommer du fra NHH kan du ta master (eller utvekslingsopphold) ved LSE – forutsatt at du gjør det bra, selvsagt. Ellers er det lite intervjuer ved LSE, går helst i standard UCAS-søknad om du vil inn på bachelor-nivå – men ikke forvent å få uttelling for opphold på folkehøyskole, alderspoeng og andre særnorske underfundigheter. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Tusen takk for kjempegod informasjon. Jeg har nå bestemt meg for å ta først 3år på NHH for så å ta mastergrad i utlandet. Mest sannsynlig i London eller Paris. Jeg kommer til å ta opp fransken der hvor jeg slapp på VGS, og har tenkt å jobbe knallhardt de neste årene med studier og selvutvikling så jeg kan inneha alle engenskaper som trengs av en god leder. (Som blant annet betyr at jeg må gripe meg selv i nakken og undersøke skolene i utlandet litt mer seriøst. Jeg må innrømme at jeg mistet taket på dette her fordi jeg er midt inne i eksamensperioden.) Jeg elsker å ha ansvar og lede mennesker, men bryr meg egentlig ikke om pengedelen. Det er nettopp det med penger, som gjør at jeg faktisk vurderer andre karrierer som politi (Innsatsstyrken), Kirurgi, idrett eller musikk. Men jeg har bestemt meg, økonomiutdanning skal jeg ha(!), og et eller annet skal jeg klare å bygge før jeg blir gammel og grå. (De fleste blir nokså grå før de kommer dit de vil) Planen min er å trekke meg tilbake før jeg blir 40 og leve livet med familien. ehmm, den kommer til å bli vanskelig, jeg er litt arbeidsnarkoman når det kommer til ting jeg liker. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Bare som et lite tillegg – om du skulle være interessert i «mykere» fag som organisasjonspsykologi, ledelse og annet fjas er det etter mitt syn greit å holde seg et godt stykke unna NHH. En tristere gjeng nisser som ikke har klart å få seg ordentlig jobb skal man lete en stund for å finne. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hmm, du setter fingeren på noe der. Jeg har egentlig ikke sett noe særlig positivt rundt NHH i det siste. Jeg studerer allerede organisasjonspsykologi og motivasjonspsykologi. Har du personlig erfaring eller kjenner noen som går på NHH? Hva ville dere store vitere har gjort i stedet for NHH? Nå tenker jeg på for å få kompetanse til å starte noe eget og å lede noe stort. Altså gjerne ting som å være styreleder for StatoilHydro og ting i den gaten. Du må selvfølgelig være god fra før, men helt klart. Det nytter ikke å ta seg jobb som vaskehjelp og regne med at man kommer til topps. Selv om kompetansen som står på alle papirene vi får er ytterst tvilsomme og sier veldig lite om hvordan vi er som person, så er det veldig ofte dette de går etter når folk blir ansatt. Euklid, ville du f.eks ha studert på Stockholm School of economics i stedet for NHH? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hvis du finner organisasjonspsykologi et.al. spennende kan det være lurt å styre unna NHH, personlig har jeg mer sans for utpreget analytiske og kvantitative fag, det går litt på personlige preferanser og interesser. Er man flink stopper sjelden valg av profil yrkesmuligheter (selvsagt med en del spesialiserte unntak), det er langt viktigere å finne noe man blir god i (les: kan finne på å bruke en del tid på). Se ellers PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå