Gå til innhold

Speilrefleks - shutter lag

Anbefalte innlegg

Heisann, vurderer å kjøpe nytt kompaktkamera og et speilrefleks.

Har sittet og surfet mye rundt shutter lag, som har vært et stort problem på mitt gamle kompaktkamera, men må si jeg er litt forvirret. Det virker jo som om nye kompaktkamera har omtrent de samme tidene som dSLR kamera?

Jeg vurderer en Nikon D40, siden den selges billig flere steder nå, og har fått bra omtale. Noen som har erfaringer med denne? Skal ta mye bilder av barna, og de beveger seg fort, så shutter lag bør ikke være en issue!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med speilrefleks er sjelden eller aldri shutter lag nå lenger. Fokushastighet derimot, kan ofte være et problem. Fokushastigheten til D40 varierer stort sett ihht hvilket objektiv man bruker, siden D40 ikke har fokusmotor (som oftest er den største flaskehalsen mht fokushastighet). Med et ok objektiv av typen SF-S vil nok D40 ha ålreit fokushastighet, men med det gamle kitobjektivet som vi testet det med, var det dødstregt på fokus.

Lenke til kommentar
Skal du ha D40 bør du velge pakke med enten 18-70 eller 18-135 for å få SWM, som gir kjapp AF. 18-70 er overraskende bra til kitobjektiv å være, og nå som du kan få d40 med det så er det like greit å legge i litt ekstra for å slippe å bli for fristet av nye objektiv i starten.

Det kit'et jeg har sett på tilbud nå, er med et 18-55 objektiv. Kanskje like greit å glemme hele greia, hvis den er så treg på fokus som jeg har fått intrykkk av?

Hva med støv på sensoren, forresten? Jeg ser at Canon EOS 400D har en selvrens av sensor eller noe slikt når man slår den på. Er det vanskelig å gjøre dette selv på f.eks. en d40?

Lenke til kommentar

Er vanligvis en tusenlapp ekstra for 18-70. Med 18-70 er fokusn veldig kjapp fordi den har SWM. Med objektiv som har innebygd AFmotor er det ikke huset som bestemmer AF-hastigheten, men selve objektivet.

Selvrens av sensor uten bruk av innebygde funksjoner som f.eks den på 400D er bare tull, du vil ikke borti sensoren selv. Vanligvis er ikke støv så stort ett problem, man må blende kraftig ned for å se det ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar

400D har ikke en fungerende støvfjerning, så det argumentet kan du glemme. Når det bare koster en tusenlapp ekstra å få 18-70 som kitobjektiv til D40, så vil det si at du får den raskeste autofokusen med en D40 til 5000, i steden for 4000. Da får den nok raskere AF enn noen andre alternativer i klassen. Kitobjektivet til Canon er nemlig ikke så veldig raskt, men kanske raskere enn Nikons 18-55. Det koster en del mer enn en tusenlapp for å bytte den zoomen ut med noe bedre, så den som foreslår D40 med 18-70 er inne på noe.

Uansett er det mye raskere enn du tror. Slr er utrolig hurtig i forhold til kompakt, og det gjelder som oftest AF også.

Lenke til kommentar

Jøss. Det er utvilsomt det kit'et som gir best bildekvalitet for pengene. 6mp opp eller ned, med det gode objektivet så slår D40 både Canon, Pentax og Olympus på overall bildekvalitet, med god margin. Det er artig at Nikon klarer å få så godt tak i dette segmentet. Det har jo tradisjonelt ikke vært Nikons store marked, men nå er de plutselig blitt størst i klassen på noen viktige markeder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...