Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ermm... Hvordan får jeg fjernlysene til å holde seg påslått? MB 190E


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Førstegangsbileier, tysk instruksjonsbok. Forferdelig dårlig tysklærer.

 

Nok om det, hvordan får jeg fjernlysene til å lyse hele tiden? Er tysk bruktimport, har manuell av/på for alt av lys, men jeg finner kun parklys, park- og kjørelys, kjørelys og tåkelys på vribryteren. Klarte en gang å låse fjernlysene på i det jeg skulle blinke meg ut av en rundkjøring, men klarer ikke å reprodusere den hendelsen. :wee: Så, hvordan kan jeg få fjernlysene til å holde seg på uten at jeg må sitte og holde i bryteren?

 

Skal forresten snart kjøpe meg ei servicebok av noe slag til tyskerjernet mitt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, i tysk i alle fall.

Tenker du mer i retning mørkekjøring så har jeg det neste uke. :)

 

EDIT: Har forøvrig prøvd å skyve den framover når den står i "friposisjon". Aner ikke hvor mye kraft jeg bør bruke, men om det skulle vært en bryter for det der syns jeg virkelig den burde slått inn med kraften jeg brukte. Vil jo ikke brekke av spaken heller.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden manualen er på tysk, er det sikkert et br.imp. bil, uten kjørelys. Gjetter på at du skyver hendelen fra deg for å få fjernlys, men har ikke kjørt MB på en stund (så ikke klag til meg dersom du ødelegger noe).

 

Nå er det faktisk ikke alle biler du må slå på lysbryter for å få fjernlys, på min Astra-G får jeg fjernlys også med kjørelys (uten at jeg skjønner hvorfor). Skiltlys og lys i dashbort + demping av lys i computer får jeg først når jeg setter på hovedlysene, men fjernlyset funker altså.

Lenke til kommentar

Tror jeg har misforstått noe av begrepet rundt kjørelys - nærlys. Er kriteriet for at lys skal kunne kalles kjørelys at lysene skrur seg på av seg selv når du vrir om tenningen?

 

Etter litt fikling att og fram fant jeg ut at det er å skyve hendelen framover. Den var tung i starten, nå går den litt lettere. Det var visst ikke så vanskelig likevel.

 

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjørelys kan gjerne være manuelle, men følgende skal være tent:

- Begge parklys bak OG

- Begge parklys foran OG ENTEN:

- Begge nærlys med full eller redusert spenning ELLER

- 2 tåkelys/grøftelys ELLER

- 2 godkjente kjørelys

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...