edvinalex007 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Oppgaven er som følger: Du har CuCO3(s) + AgCl(s) + BaSO4(s) i ett. Hvordan skal vi påvise de forskjellige ionene? vet at det har med rekkefølgen du gjør det i...har klart å påvise Ag+,Cl-,Cu2+,CO3. Vet ikke hvordan jeg skal påvise BaSO4? Prøvde å tilsette NaOH, deretter koke det,men det gikk ikke...andre forslag? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 3KJ? Det star pa side 60 i studieheftet Lenke til kommentar
edvinalex007 Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 (endret) 3KJ? Det star pa side 60 i studieheftet jepp,3kj:) vi bruker "kjemien stemmer", har du den samme? for det står ikke noe på side 60...:S Endret 21. november 2007 av edvinalex007 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 aja da sa synes det sa mye kulere uten a ikke skrive boken, men det ble ikke kult allikevel iogmed at det ikke var boken jeg trodde du hadde Hvis det er anionet SO4- du skal pavise. I boken star denne fremgangsmaten. Los litt av stoffet i litt vann, tilsett noen draper 3M HNO3. Tilsett litt Ba(NO3)2. Det blir dannet et hvitt bunnfall av BaSO4. Men na ble jeg litt usikker, (noe jeg ikke burde vaere fordi jeg har heldags kjemiprove pa fredag). Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Karbonationer: kan påvises ved å tilsette litt vann, og 5 M HCl, og der utvikles "synlig" karbondioksidgass CO32- + 2H+<---> CO2(g) + H2O ------------------------------------------------------------------------------- AgCl vil løse seg i 5 M diamminsølvion, og felles ut igjen med 3 M HNO3 Lenke til kommentar
edvinalex007 Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 okok, takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå