jvc1986 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Hadde egentlig bestilt meg et Tamron 17-50 2.8 objektiv for å erstatte mitt 18-70 kitobjektiv, men etter å ha lest litt tester og revurdert nødvendigheten av 17-28 området. Iogmed at jeg har en 12-24mm så tror jeg ikke at jeg vil savne det lille området mellom 24-28, dessuten virker det som 28-75 kommer bedre ut i tester med bedre skarphet over hele bildet fra blender 2.8. Noen her som har dette objektivet, vet flere sitter på 17-50 utgaven, men vil gjerne høre erfaringer fra de som evt. har dette istedet. Svenke foto En av de bästaAtt det går att kombinera kompakt format med höga optiska prestanda bevisar Tamron AF 28-75 mm/ 2,8 XR Di (IF). Skärpemässigt slår objektivet både Sigmas AF 28-70 mm/2,8 EX (test i nr. 4/99) och Canons gamla 28-70 mm/2,8. Förutom att objektivet är litet och relativt lätt (518 gram) har det också en god närgräns på 33 cm över hela brännviddsområdet. Övrigt: Ett fynd! Tamronsljusstarka normalzoom är inte bara mindre och lättare än konkurrenternas utan även en av de skarpaste normalzoomar vi testat. Fullt i klass med fasta brännvidder Endret 20. november 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Har begge, men har knapt brukt 28-75 etter at 17-50 ble utgitt og jeg kjøpte det. Har i de aller fleste tilfeller bruk for mer vidvinkel enn den lille ekstra telen som 28-75 gir. Har også 12-24, men det er et lite brukt objektiv hos meg, ser at rundt 17mm er nok vidvinkel for meg. Det hele koker ned til hva du skal bruke det til, og om du skal drasse med deg flere objektiver for å dekke ønsket brennvidde. Om det ene er "1,5% bedre" i en eller annen retning, det er faktisk ikke sååå mye som skiller disse to, burde ikke være avgjørende faktor. Det beste er det du har mest bruk for. Edit, føler at tonen kanskje ble litt krass, det var ikke meningen. Endret 20. november 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Det er nok ikke store merkbare forskjellen på de to, enig:) "gode grunner til at jeg byttet" *host, host* - Nå kommer jeg sikkert til å bruke 12-24 objektivet mer, da jeg ikke lenger har et annet objektiv som dekker endel av samme området:D (mer å drasse på da som du sier, men kanskje jeg endelig får litt bedre samvittighet over å ha kjøpt 12-24 siden det ikke har vært mye brukt, har mest brukt 18-70'n istedetfor.. - 28-75 passer jo bedre hvis jeg noen gang i fremtiden skulle kjøpe et FX kamera... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå