Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Hei, Jeg skal kjøpe meg et videokamera til ca. 2-3000kr. Dette skal brukes til kortfilmer (Ikke seriøst, enda) men da vennen min kun har kamera med kassett spiller inni seg, som koster penger for hver film vi lager.. Irriterendes når vi tar de over på dataen, så går det ikke ann å slette de fra tapen, bare spille over. Om vi stopper, og spiller litt forbi, så får vi kanskje 2-3 stk 0.1 sekunds lange klipp, som vi må sortere ut. Derfor er behovet for kameraet disse: Skal ha harddisk / føres enkelt over til PC-en, og kunne slettes, ikke bare "skrives" over. Må ha skjerm (Slik at jeg kan se det vi har filma i MINI format, størrelsen på skjermen er det samma, bare det skal være en skjerm) Må fungere å feste stativ til det, som jeg kommer til å kjøpe senere. Må koste 2-3000,- .. (Kan strekke meg litt lenger) Må være enkelt og brukervennlig. Må kunne kobles til en mic. (En som mic som kobles rett i kameraet, og er kanskje 20 cm lang?) Om noen veit hvor jeg kan kjøpe en god mic (Til en rimlig pris) så er jeg takknemmelig for det også. Håper dere har noen tips, og vil dele de med meg. - Takk hilsen Jonas. EDIT: La til litt info om krava, og at jeg trenger mic. EDIT: Trenger ikke mic. _____________________________ EDIT: Fant dette, ser det bra ut..? _____________________________ Endret 21. november 2007 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Du legger nok listen litt for høyt nå. HDD koster ekstra, og du får da et et dårligere kamera enn om du hadde valgt mini-DV. Tror nok du må over 3000,- for å få HDD, og mic-inngang er det som regel ikke på de rimeligste kameraene. Røde Videomic til ca. kr 1250,- er det gunstigste valget av mic. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Kan strekke meg til 4000,- for kameraet. Har fått mic. EDIT: Fant dette, ser det bra ut..? Endret 21. november 2007 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Sony er et helt greit merke det. Vet ikke om det har mic-inngang. Sony har oftest sine egene løsninger angående tilbehør, så om det er mic-inngang, må du sannsynlig vis bruke en Sony-mic. Igjen: du betaler veldig mye for HDD-teknologien. Du får mye bedre kamera om du velger mini-DV i samme prisklasse. For 3500,- får du faktisk Panasonic NV-GS 230, som har både 3ccd-teknologi og mic-inngang. Sikker på at det kamera slår Sonyen grundig på bildkvalitet. Og AVI-filene er det bare og redigere. Klippe bort de uønskede gamle videoklippene som kommer med på AVI-filen, så jeg ser ikke helt din vegring mot kassetter. Men heldigvis er vi alle forskjellige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Men Mini-DV = en mini kassett..? Liker virkelig IKKE kassetter.. Men skal vente noen uker før jeg kjøper, da masse kommer på tilbud til jul. Kan noen legge opp alternativer som jeg burde kjøpe.. ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Hvorfor liker du ikke kassetter? De er klart best på kvalitet, brukervennlighet, holdbarhet, driftsikkerhet og anvendelighet. Har du tenkt å redigere, er mini-DV nesten en nødvendighet. Les mer her om hvorfor mini-DV anbefales: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=800046 Det er også en mer utprøvd teknologi enn harddisker, og er derfor også billigere. Du får for eksempel Panasonic NV-GS230 til omtrent den prisen, og det er faktisk et 3CCD kamera, og vinner test etter test etter test (les mer på samme link om hvorfor 3CCD anbefales så sterkt). Prøv å finn et harddiskkamera med akseptabel kvalitet til 4000. Du får ihvertfall ikke harddiskkamera med 3CCD til i nærheten av den prisen. Endret 23. november 2007 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå