Interlunium Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Av ymse grunner må jeg nå i gang og kjøpe helt eget fotoutstyr. Jeg er den stolte eier av et stykk digitalt speilrefleks, og et objektiv. Resten har jeg lånt. Men nu er det på tide og få ut fingeren og kjøpe eget. Hva er det mest basise jeg må ha? Da tenker jeg på objektiver, stativ og blabla. Håper det ikke er altfor mange slike tråder her fra før. Men jeg er litt forvirret over forumet enda. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Egentlig trenger man ikke mer enn en god normalzoom av typen Tamron/Sigma 18-50 f2,8. Man trenger et stativ av brukbar kvalitet (minst 800). Det er svært greit med en grei ekstern blits. I tillegg kan man ha et litt lengre objektiv til portrett, gjerne i kombinasjon med makro. Det er mer enn det de fleste trenger. Objektivt sett så er kanskje det beste å ha en god normalzoom, og en god telezoom. Stativ og blitz er nevnt. Begge alternativene kan godt suppleres med bra fastoptikk i normalområdet. Det kommer litt ann på prioriteringer, men jeg ville i alle fall ha valgt det. Mange mener også at en 50mm er et nyttig objektiv å ha. Spesielt f1,4 regnes som et "must" av en del entusiaster. Du skriver jo ingenting om hvilken type bilder du tar, og da det vanskelig å gi deg noen som helst råd. Derfor kan jeg ikke annet enn å skrive hva jeg ville valgt, og ikke hva du burde velge. Lenke til kommentar
Interlunium Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Ja du har meget rett i det, jeg skulle nok nevnt hva jeg driver med. Jeg begynner som fotostudent i februar, ellers tar jeg veldig mye bilder av mennesker. Ellers takker jeg for tips Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Støtter meg til PMnormal her, men jeg vil også anbefale å kjøpe et ekstra batteri (eller enda bedre, vertikalgrep om kameraet ditt kan bruke slike). Selv gikk jeg senest i kveld glipp av et par gode bilder fordi batteriet plutslig ble dødt. Kaldt ute, lett å bli tatt på senga da. Ellers vil nok en av f2.8 normalzoomene fra Tamron/Sigma være et godt valg. Hvilket kamera har du investert i, og hvor skal du begynne i februar? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Ja du har meget rett i det, jeg skulle nok nevnt hva jeg driver med. Jeg begynner som fotostudent i februar, ellers tar jeg veldig mye bilder av mennesker. Ellers takker jeg for tips Da ville jeg valgt en god normalzoom, og en 85mm f1,8 (eller bedre). En 28 eller 30/35mm er heller ikke dumme brennvidder, som du får med f2 og større blendere til en grei pris. Stativ og blits bør man alltid ha. Edit: Til dette bruket er også en 50mm en god løsning, som en mellomløsning mellom de to andre alternativene jeg nevnte. Jeg ville prioritert en 85mm foran en 50mm, hvis budsjettet tillater det. Endret 20. november 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Interlunium Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Støtter meg til PMnormal her, men jeg vil også anbefale å kjøpe et ekstra batteri (eller enda bedre, vertikalgrep om kameraet ditt kan bruke slike). Selv gikk jeg senest i kveld glipp av et par gode bilder fordi batteriet plutslig ble dødt. Kaldt ute, lett å bli tatt på senga da. Ellers vil nok en av f2.8 normalzoomene fra Tamron/Sigma være et godt valg. Hvilket kamera har du investert i, og hvor skal du begynne i februar? Jeg har godt med batteri Kameraet mitt er et Nikon D70-s, og jeg skal begynne på utdanningshuset i Oslo. Ja du har meget rett i det, jeg skulle nok nevnt hva jeg driver med. Jeg begynner som fotostudent i februar, ellers tar jeg veldig mye bilder av mennesker. Ellers takker jeg for tips Da ville jeg valgt en god normalzoom, og en 85mm f1,8 (eller bedre). En 28 eller 30/35mm er heller ikke dumme brennvidder, som du får med f2 og større blendere til en grei pris. Stativ og blits bør man alltid ha. Edit: Til dette bruket er også en 50mm en god løsning, som en mellomløsning mellom de to andre alternativene jeg nevnte. Jeg ville prioritert en 85mm foran en 50mm, hvis budsjettet tillater det. Dette var gode tips! Ja begrensingene kommer i form av pengebingen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Tåler budsjettet det så synes jeg at Tamron 17-50 pluss en 85mm f1,8 virker som det beste alternativet. Da får du litt strekk i brennvidde, samtidig som du har de brennviddene som er best egnet til "menneskefotografering". Man trenger faktisk ikke mer enn dette, og kan da slå seg til ro en stund. Ellers tipper jeg at du før eller siden kommer til å få sansen for fastoptikk, slik at hvis du er Canon-bruker så er det ikke utenkelig at en 35mm f2 er på sin plass, og Nikon har sikkert en tilsvarende. Sigmas 30mm er jo også et glimrende objektiv til portretter i hel og halvfigur. Lenke til kommentar
Interlunium Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Takker for tips Skal lese litt om de forskjellige objektivene og se hvor jeg begynner.. Dyr investering ;P Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Med en Tamron 17-50 f/2,8, Nikkor 35 f/2, Nikkor 50 f/1,8 og Nikkor 85 f/1,8 er du godt dekket til å ta bilder av mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå