Gå til innhold

Mulig med betalingsutsettelse på Elkjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elkjøp har følgende varianter av betalingsutsettelse:

Regning om 30 dager, uten rente eller gebyr

2 måneders utsettelse, 99,- i gebyr

4 måneders utsettelse, 275,- i gebyr

6 måneders utsettelse, 350,- i gebyr

9 måneders utsettelse, 450,- i gebyr

Delbetaling, hvor man deler opp summen i et fast beløp, feks 300,- pr måned. Da er nominell rente bare 9.9%, altså halvparten av vanlig rente om man går over de månedene man utsetter betalingen.

Lenke til kommentar

Ok, hvis det er Cresco eller Her & Nå gidder jeg ikke. Sist jeg skulle kjøpe vaskemaskin på betalingsutsettelse ringt den ansatte på Expert Cresco pga en kredittsjekk. Cresco sa tvert nei, og det var sikkert pga lav inntekt, men har nettopp fått meg ny jobb. Det var de tydeligvis ikke interessert i å høre noe om. Så orker ikke slikt. Komplett.no som har sine egne systemer fungerer dette greit. Ikke masse skyhøye krav til lønn osv.

Lenke til kommentar
Elkjøp har en ny finanspartner, Ikano finans, eid av Ikea.

Om du har med dokumentasjon på lønn - ansettelseskontrakt eller de 3 siste lønningslippene, så ordnes det med kreditt vanligvis uten problemer :).

Hvor høye krav stilles det til lønn da? Er lærling, så har bare 8000 utbetalt hver måned. Lever helt luksus så lenge stippendet er på 4000 ;) !

Elkjøp har en ny finanspartner, Ikano finans, eid av Ikea.

Om du har med dokumentasjon på lønn - ansettelseskontrakt eller de 3 siste lønningslippene, så ordnes det med kreditt vanligvis uten problemer :).

Blir dette gjort manuelt av de som arbeider der, eller må dette gå saklig via Ikano?

Lenke til kommentar

Først så fylles det ut en elektronisk søknad med litt info rundt deg - så får du enten svar med "Ja, du får xxx i kreditt", "Vi trenger dokumentasjon", eller "nei".

Siden du ikke har hatt noe særlig inntekt før, og siste hele år som du kan lignes for er 2006, får du meget sannsynlig "vi trenger dokumentasjon" som svar.

Iså tilfelle, så ringer kundebehandleren på Elkjøp opp Ikano, får bekreftet hva slags dokumentasjon som trengs, og fakser så over denne dokumentasjonen til Ikano, forutsatt at du har den med.

Så tar det ca 10 minutter, og du får svar om du får kreditt :).

Om du er lærling, så anntar jeg du er under 20? Er man under 20, er det ikke nødvendigvis lett å få kreditt. Lærlinglønna er ikke alltid nok - men kredittselskaper vegrer seg også mot å gi kreditt til unge personer.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Greit. Da tar du med dokumentasjon på lærlinglønnen, og håper det beste :). Jeg kan ikke garantere noe dessverre.

Det jeg synes er rart, er at du som person med ikke helt oppegående økonomi ikke velger å kjøpe enkle meningsfulle gaver til jul? :). Små fine ting som betyr noe for andre kan være bedre gaver enn dyre ting du egentlig ikke har råd til nå.

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel kan være at du aldri handler for mer enn du kan betale tilbake neste måned. Da slipper du regninger som forrenter seg og husk at det alltid kommer flere regninger enn du kan huske på. Januar og februar er erfaringsmessig månedene da folk flest sliter med å få betalt alle regningene.

Lenke til kommentar
En tommelfingerregel kan være at du aldri handler for mer enn du kan betale tilbake neste måned. Da slipper du regninger som forrenter seg og husk at det alltid kommer flere regninger enn du kan huske på. Januar og februar er erfaringsmessig månedene da folk flest sliter med å få betalt alle regningene.

En bedre tommelfingerregel er vel at man aldri handler for mer enn det man har inne på konto. ;)

Julegaver på kreditt? Nei, det høres ikke særlig bra ut. Kjøp noe billigere.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem å handle på kreditt dersom man tar noen forhåndsregler. Jula er som regel dyr, og da kan kreditt på f.eks Elkjøp være en god løsning. Du betaler ikke mye ekstra dersom du ønsker å utsette betalingen et par måneder, og nå vet jeg at mange ungdommer får et kjempestippend i januar som kan brukes til å nedbetale dette med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...