FrozenFish Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Noen ganger når jeg vil kopiere filer eller gjøre noe annet får jeg beskjed om at jeg ikke får lov til å gjøre dette, fordi jeg ikke er root. Og noe jeg holder på med nå sier: "As root, open nautilus window and type"..... Hvordan åpner jeg as root? Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Om det er Ubuntu du bruker, kan du løyse dei fleste problema med å skrive sudo framfor dei kommandoane du vil ha gjort. Du utførar dei då som "root-brukar". Sudo er eit program som gir vanlege brukarar rettigheiter til å endre og køyre program dei elles ikkje ville hatt rettigheiter til. Men sudo blir berre brukt midlertidig til enkelte operasjonar. Om du vil ha tilgang til å logge deg inn som "ekte root" i eit shell, kan du bruke kommandoen su. Endret 20. november 2007 av huf Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Jeg skriver alltid sudo før kommandoer, men.. som eksempel så prøver jeg å gjøre dette: http://www.howtoforge.com/mac4lin_make_linux_look_like_a_mac Der skal jeg bl.a. kopiere noen .png-filer : "copy all splash images files from /GTK Splash to /usr/share/pixmaps/splash/ as root.". Dette får jeg ikke lov til. Det jeg prøver er rett og slett å kopiere og lime inn bildene! Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Kva skjer om du tar ein "sudo nautilus" og prøver å kopiere grafisk? Skal ikkje vere nokon grunn til at du ikkje skal kunne bruke "sudo cp ...", dog. Er alt som det skal vere i /etc/sudoers? Endret 20. november 2007 av huf Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Kva skjer om du tar ein "sudo nautilus" og prøver å kopiere grafisk?Whoyy! Det gjorde susen! Tusen takk for hjelpen, huf! Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Ingen problem. Men det skal ikkje vere nokon grunn til at du ikkje skal kunne gjere det med kommandolinja. For eks.: sudo cp /home/bush/bilde.jpg /usr/share/pixmaps Om eg skal tippe, så vil eg trur at du sto i feil mappe i forhold til fila du skulle kopiere over. Husk å angi heile filbana, eller 'cd' til den aktuelle mappa før du kjører kommandoen. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Det jeg gjorde var å gå til Places og så åpne to vinduer, ett der bildene lå /home/ og ett der bildene skulle /usr/..... og så prøvde jeg copy-paste og drag&drop. Ingen av dem virket. Men når jeg gjorde som du sa, virket det perfekt! Lenke til kommentar
huf Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Når du gjer det på den måten, har ikkje brukaren din superbruker-rettigheiter, og du har dermed ikkje tilgang til å kopiere inn noko til /usr/share/pixmaps. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ikke sudo forran nautilus, men gtsudo, er en grafisk sudo. Skal visst være tryggere Lenke til kommentar
huf Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 For ei så lita handling som det der, er det ingen problem. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 var visst noe om at root kunne ta over en del ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå