Hulick Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 "HD kabel" blir jo litt feil da Wii ikke støtter noe HD. Forskjellen er at man får skarpere bilde med enten rgb scart eller komponent hvis man har tv som støtter det. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Så spørsmålet mitt er da. Er det noe forskjell på Scart kabelen og komponent kabelen? Er det ikke strengt tatt komponent signaler som går gjennom scart kabelen også, bare den benytter en standard scart plugg i stedet for 3 kabler for RGB (+2 for stereo lyd)? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Så spørsmålet mitt er da. Er det noe forskjell på Scart kabelen og komponent kabelen? Er det ikke strengt tatt komponent signaler som går gjennom scart kabelen også, bare den benytter en standard scart plugg i stedet for 3 kabler for RGB (+2 for stereo lyd)? Komponent har mulighet til å kjøre helt opp til 1080 oppløsning - samtidig kan komponent også levere progressive signaler (p). RGB stopper vel på 576 - og kan bare levere interlaced signaler (i). Mener at hvis kun et 576i kan benyttes (typisk på gamle dvd-spillere) så er rgb via scart å foretrekke fremfor komponent. Endret 29. november 2007 av Mr_Spock Lenke til kommentar
johncl Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hm, mulig jeg er helt dum her. Men jeg forstår ikke svaret ditt. Komponent kabelen til Wii er en kabel som har 5 plugger i andre enden, disse er fargekodet Rød og Svart for stereo lyd, og Rød, Grønn og Blå for de 3 farge-komponentene RGB. Det er altså denne alle sier er topp og at man bør bruke denne for å kople den til en LCD TV. Men Wii har også en scart kabel i salg, så spørsmålet mitt er jo da om ikke det streng tatt er akkurat samme greien bare i scart kabelen får man "fordelen" ved å kople i en plugg i TV'en og ikke 5 stykk siden det da går 5 kabler inni scarten og er koplet mot de rette tilsvarende R, G, B og stereo lyd pinnene på scart pluggen? For å presisere spørsmålet mitt (slik jeg tolker det hen): Er det noe begrensninger i scart inngangen som gjør at den ikke er lik komponent inngangene? Mao at signalene er helt forskjellige? Endret 29. november 2007 av johncl Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 på min skjerm så blir fargene blasse og det blir på en måte som om fargene flyter ut i hvitt ved bruk av scarten som følger med. dette er når scart brukes sammen med en lcd skjerm, men det gjelder alle scart produkter på min tv. komponent gir skarpe farger derimot og alt ser normalt ut slik som du kan forvente av en Wii sånn grafikk messig. I tillegg så kjører den 480p, noe jeg ikker er sikker på via scart kabelen som kommer med Wii når du kjøper den. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det følger ikke med scart med Wii, det følger med en Composite kabel. Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det følger ikke med scart med Wii, det følger med en Composite kabel. Med Scart-adapter Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Det følger ikke med scart med Wii, det følger med en Composite kabel. Med Scart-adapter Blir ikke det samme som med en vanlig scart kabel, vanlig scart kabel gir bedre bilde. Selvom den ofisielle Nintendo kabelen er en skikkelig søplekabel. Komponent er nok det eneste som virkelig duger på hdtv. Endret 29. november 2007 av marius90 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hm, mulig jeg er helt dum her. Men jeg forstår ikke svaret ditt. Komponent kabelen til Wii er en kabel som har 5 plugger i andre enden, disse er fargekodet Rød og Svart for stereo lyd, og Rød, Grønn og Blå for de 3 farge-komponentene RGB. Det er altså denne alle sier er topp og at man bør bruke denne for å kople den til en LCD TV. Men Wii har også en scart kabel i salg, så spørsmålet mitt er jo da om ikke det streng tatt er akkurat samme greien bare i scart kabelen får man "fordelen" ved å kople i en plugg i TV'en og ikke 5 stykk siden det da går 5 kabler inni scarten og er koplet mot de rette tilsvarende R, G, B og stereo lyd pinnene på scart pluggen? For å presisere spørsmålet mitt (slik jeg tolker det hen): Er det noe begrensninger i scart inngangen som gjør at den ikke er lik komponent inngangene? Mao at signalene er helt forskjellige? Først - rgb og komponent er ikke de samme signalene. Når det gjelder hva som er best å bruke til Wii så er jeg litt usikker. Den høyeste oppløsningen som Wii kan gi er jo 576i. Dette klare både rgb og komponent vise. Med tanke på at rgb kan ha et lite overtak her så er vel egentlig rgb å foretrekke. Men - en del spill som er produsert med 480p og har mye raske bevegelser så kan komponent med 480p være å foretrekke. Selv har jeg både original rgb og original komponent kabel tilkoplet en 42" full hd plasma - jeg kan ta en liten test og se om jeg ser noen forskjell... Lenke til kommentar
johncl Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Ok, har googlet litt. I følge Wikipedia artikkelen kan scart kabelen bære RGB komponent signaler, men er ikke laget for YCbCr komponent som er blitt mer vanlig i dag. Videre har Wii innebygget støtte for alle formatene og vil autoswitche komponent signalene sine til RGB eller YCbCr alt etter hvilken kabel som benyttes. Dette forklarer hvorfor bildet er bedre på component kablene sammenlignet med scart! Wikipedia på Component Video Wikipedia på SCART Endret 29. november 2007 av johncl Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ok - jeg tok en liten test: rgb-kabel med 576i vs komponent kabel med 576i Vinner: Vanskelig å si - ut fra det jeg klarte å se var de likeverdige. rgb-kabel med 576i vs komponentkabel med 480p Vinner: her er det to ting som skiller - først 576i signalet i rgb-kabelen gir synbart bedre oppløsning. Men ved raske bevegelser vinner 480p komponentsignalet med mye stabilere bilde. Jeg testet dette på Metroid Prime 3: Corruption. Konklusjonen må vel bli at i og med at de fleste spill har mye raske bevegelser så er komponentkabel med Wii instilt på 480p vinneren her. Men dette kan nok være forskjell fra hvilke spill man spiller og hvilken tv som er tilkoplet.... Kjøp begge og test selv :!: Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ok, har googlet litt. I følge Wikipedia artikkelen kan scart kabelen bære RGB komponent signaler, men er ikke laget for YCbCr komponent som er blitt mer vanlig i dag. Videre har Wii innebygget støtte for alle formatene og vil autoswitche komponent signalene sine til RGB eller YCbCr alt etter hvilken kabel som benyttes. Dette forklarer hvorfor bildet er bedre på component kablene sammenlignet med scart! Wikipedia på Component Video Wikipedia på SCART Nå er det alment kjent at rgb via scart er bedre enn komponent matet med like interlaced signal..... Forskjellen er derimot ikke stor. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 På min tv som er en 32 tommers lcd hdtv er det ingen vits i å ta en sjekk engang, grunnet at bildet har forstyrrelser som er så lette å se ved den vanlige kabelen, at alle kan se det. Men om jeg derimot tar av scart adapteren og putter bare den gule kabelen som rgb så kanskje det blir bedre, da det er scart signaler som rett og slett er piss på min tv. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Tror i de fleste tilfeller 480p via komponent er å foretrekke Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 På min tv som er en 32 tommers lcd hdtv er det ingen vits i å ta en sjekk engang, grunnet at bildet har forstyrrelser som er så lette å se ved den vanlige kabelen, at alle kan se det. Men om jeg derimot tar av scart adapteren og putter bare den gule kabelen som rgb så kanskje det blir bedre, da det er scart signaler som rett og slett er piss på min tv. Du må ikke blande inn komposittkabelen i diskusjonen, kompositt overføring av bilde signaler er det (noe av det?) dårligste du får...uansett om det brukes scartadapter eller ikke. Det som er sammenlignet er en komponentkabel, dvs 3 videokabler som overfører signalet, og en rgb scart kabel. Begge disse kablene må kjøpes separat, og må som sagt for all del ikke forveksles med drittkabelen som følger med i boksen. Alle som har en HD-ready TV, og forsåvidt alle som har en TV som støtter RGB scart, bør bytte ut kabelen sin. Jeg merket stor forskjell på min gamle SD tv ved bytting fra kompositt til RGB scart. Nå bruker jeg RGB scart på en plasma og det funker vel greit. Er dog nysgjerrig på bildet med komponent, men har vel forsåvidt fått svar på det nå...at komponent er best med spill som kjører i 480p...men lurer fortsatt på om det er stor forskjell på en billig og en original komponent kabel?? Noen som har gjort en sammenligning der?? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 På min tv som er en 32 tommers lcd hdtv er det ingen vits i å ta en sjekk engang, grunnet at bildet har forstyrrelser som er så lette å se ved den vanlige kabelen, at alle kan se det. Men om jeg derimot tar av scart adapteren og putter bare den gule kabelen som rgb så kanskje det blir bedre, da det er scart signaler som rett og slett er piss på min tv. Du må ikke blande inn komposittkabelen i diskusjonen, kompositt overføring av bilde signaler er det (noe av det?) dårligste du får...uansett om det brukes scartadapter eller ikke. Det som er sammenlignet er en komponentkabel, dvs 3 videokabler som overfører signalet, og en rgb scart kabel. Begge disse kablene må kjøpes separat, og må som sagt for all del ikke forveksles med drittkabelen som følger med i boksen. Alle som har en HD-ready TV, og forsåvidt alle som har en TV som støtter RGB scart, bør bytte ut kabelen sin. Jeg merket stor forskjell på min gamle SD tv ved bytting fra kompositt til RGB scart. Nå bruker jeg RGB scart på en plasma og det funker vel greit. Er dog nysgjerrig på bildet med komponent, men har vel forsåvidt fått svar på det nå...at komponent er best med spill som kjører i 480p...men lurer fortsatt på om det er stor forskjell på en billig og en original komponent kabel?? Noen som har gjort en sammenligning der?? Tviler på om det er særlig forskjell på en original og en bra uoriginal komponentkabel. Den originale er ganske spinkel og virker ikke som noe high-end produkt. Kan umulig være rare skjermingen i kablene. Men den fungerer jo meget bra. Har selv begynt å lure litt på denne vga kabelen som er nevnt i en annen tråd.... Lenke til kommentar
thehazen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Så spørsmålet mitt er da. Er det noe forskjell på Scart kabelen og komponent kabelen? Er det ikke strengt tatt komponent signaler som går gjennom scart kabelen også, bare den benytter en standard scart plugg i stedet for 3 kabler for RGB (+2 for stereo lyd)? Komponent har mulighet til å kjøre helt opp til 1080 oppløsning - samtidig kan komponent også levere progressive signaler (p). RGB stopper vel på 576 - og kan bare levere interlaced signaler (i). Mener at hvis kun et 576i kan benyttes (typisk på gamle dvd-spillere) så er rgb via scart å foretrekke fremfor komponent. Wii kan ikke levere ut 1080 oppløsning selvom kabelen støtter det. Den gir kun 480p, og det ser mye bedre ut enn RGB på HDTv`r Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Så spørsmålet mitt er da. Er det noe forskjell på Scart kabelen og komponent kabelen? Er det ikke strengt tatt komponent signaler som går gjennom scart kabelen også, bare den benytter en standard scart plugg i stedet for 3 kabler for RGB (+2 for stereo lyd)? Komponent har mulighet til å kjøre helt opp til 1080 oppløsning - samtidig kan komponent også levere progressive signaler (p). RGB stopper vel på 576 - og kan bare levere interlaced signaler (i). Mener at hvis kun et 576i kan benyttes (typisk på gamle dvd-spillere) så er rgb via scart å foretrekke fremfor komponent. Wii kan ikke levere ut 1080 oppløsning selvom kabelen støtter det. Jepp! Den gir kun 480p, og det ser mye bedre ut enn RGB på HDTv`r Wi kan gi både 480p og 576i via komponet. RGB kan gi maks 576i. 576i er en høyere oppløsning enn 480p - altså et mer detaljert bilde. Men i og med at signalet er interlaced så kan det gi dårligere kvalitet ved mye bevegelse. I et spill som er lite "action-preget" vil rgb via scart kunne være det beste valget - da rgb ved samme oppløsning som komponent har et "teoretisk" overtak. Denne problemstillingen ligner ganske mye på dilemmaet med 720p eller 1080i via tv-sendinger. Hva er best? :!: Andre ting som spiller inn her er også oppskaleringskvaliteten på tven - komponent vs rgb - og hvordan grafikken i Wii spillet er håndtert. Selv lurer jeg litt på om et finnes noen Wii spill som egentlig har 576i oppløsning - har en følelse av at de blir laget med maks 480 linjers oppløsning. De spillene som det står EDTV/HDTV Compatible på er i tillegg progressive. Det er mulig du har helt rett - Wii med komponentkabel og tven instillt på 480p vil være best i alle tilfeller. Hvis vi ser bort fra vga da Endret 2. desember 2007 av Mr_Spock Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Lurer på hvordan bildet ville blitt dersom man hadde koblet wiien inni en reciver også oppskalert til 720p, 1080i/p. Det skal ihvertfal jeg teste ut når jeg får meg en ny reciver etterhvert. Endret 2. desember 2007 av marius90 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Lurer på hvordan bildet ville blitt dersom man hadde koblet wiien inni en reciver også oppskalert til 720p, 1080i/p. Det skal ihvertfal jeg teste ut når jeg får meg en ny reciver etterhvert. Det er jo meget intressant. På en full hd tv som klarer 1:1 pixelmapping ved 1080p så slipper man jo en del % med overscan. Dette vil jo medføre at bildet vil inneholde mer detaljer med større oppløsning som resultat. Nå vet jeg ikke hvor god oppskaleringen fra komponent til hdmi er hos en aktuell receiver. Ser frem mot en test! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå