Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Flere offentlige IP adresser - WRT54GL

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå satt opp en WRT54GL med DD-WRT v23 SP2 std. Til den har jeg koblet til en PC via Port1 og en bærbar er koblet til via trådløst.

Det jeg lurer på er om det er mulig å gi disse to unike offentlige adresser? Leste at man får 3-4adresser av Canal Digital som er min ISP, men slik det er nå har begge datamaskinene samme offentlige IP. Routeren er nå satt opp med DHCP.

Så er det mulig å gi datamaskinene egne offentlige adresser? I så fall hvordan?

PS: Hvis dere trenger mer informasjon er det bare å si ifra!

Endret av Stealthy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få til det så må du koble til en switch til internetkabelen.

Stasjonær pc og ruter kobles rett i switchen.

Den bærbare PC-en bruker du trådløst som vanlig.

EDIT: Det fungerer ganske sikkert slik la7dfa.com foreslår også

Endret av X_plode
Lenke til kommentar

Kort svar; det er ingen knapp som automagisk fikser det du er ute etter i DD-WRT.

Men, routeren kjører linux, så det er fult mulig. Alternativer:

skru av NAT, og kjøre routing uten NAT (sikkert ikkje lett da du garantert ikkje får ditt eget subnet, men du kan muligens route 2x /32 nett)

klone WAN interface og kjøre 1:1 NAT

utvide VLAN til WAN interface til å inkludere f.ex. LAN4. Kobler du en maskin til LAN4 vil den antagelig få en egen offentlig IP fra CD. (Finnes muligens en knapp til dette, usikker har ikkje brukt dd/x-wrt på lenge)

Lenke til kommentar

Takk for så raske svar! Har dessverre ingen switch så jeg går for løsning nummer 1.

Har nå koblet slik du sa la7dfa.com, men det som skjer nå er at jeg ikke kommer meg inn på routeren (192.168.1.1), den kommer heller ikke fram når jeg kjører tracert. What to do?

Maskinene har nå hver sin IP :)

Lenke til kommentar

.. kan ikkje helt uten videre få i pose og sekk.

Du kan ikkje sende trafikk fra den offentlige IP'en på din datamaskin til den private IP på routeren din, med mindre du setter opp en IP som er på begge nettene på enten routeren eller datamaskinen din. Skrur du på fjernadministrasjon på routeren kan du få tilgang til å konfigurere den fra dens offentlige IP (men du må fremdeles vite hvilken IP den har) - men hva er poenget når du har nedgradert routeren til en switch?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...