Gå til innhold

Anbefalt skjerm til tegning?

bark76

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig (og noe motvillig) gått til innkjøp av min første LCD-skjerm, etter at samboeren klaget på at min gamle og utslitte 19" CRT-skjerm tok altfor stor plass på skrivebordet.

Jeg har (dessverre) ikke SÅ god peiling på skjermer, men ifølge testene på nett og anbefalinger fra Datakjedens personale trodde jeg at Samsungs Syncmaster 226BW skulle være et godt kjøp. Denne har følgende spesifikasjoner:

22"

16:10

300 cd/m2

1000:1 / 3000:1 (dynamisk)

2 ms

H-visningsvinkel 160

V-visningsvinkel 160

Pris: 2800 kr

Førsteinntrykket var at dette var en skarp, fargeklar og lyssterk skjerm, men deretter sank entusiasmen noe. Min store hobby er nemlig tegning i Photoshop, og her oppdaget jeg at skjermen hadde en del uønskede egenskaper.

Stort sett går dette på lysstyrkeforskjell oppe og nede på skjermen, for det virker som om øverste fjerdedel av skjermen er mørkere enn resten, mens den nederste delen av skjermen er for lys. Det virker også som om fargen blir litt lysere ut på siden, men dette er mest merkbart ved sort farge, som da får en blåtone. Jeg tror nok problemet til en viss grad skyldes betraktningsvinkelen, for det ble ikke riktig så mørkt øverst om jeg bøyer skjermen litt forover, men da blir fargen nederst og på skjermen generelt desto lysere, og kontrasten forsvant helt. (Ja, jeg har stilt ned på lyset) Med samme bakgrunnsfarge på tegningen så det derfor ut som om jeg hadde gradert fargene i stedet, og jeg kan ikke sitte og stille skjermen opp og ned når jeg tegner, heller :(

Jeg vet ikke hvor gode LCD-skjermer kan bli på å gradere farger, men for et kresent øye kan man på denne skjermen se at den hopper over noen mellomtoner på rene farger. Gråtoner graderer den perfekt, men om man altså graderer fra lys til mørk farge ser man altså hakk, og dette er ikke ideelt for tegning. Fargene i seg selv er derimot riktige, og det kommer ikke inn noen uønskede nyanser, slik som jeg har sett på billigere skjermer (gråtoner blir brune).

Jeg har prøvd å endre lyssetting i rommet og har kalibrert skjermen i tillegg. Likevel hjelper ikke dette.

Derfor lurer jeg på om noen har anelse eller erfaring med hvilken skjerm som passer til mitt bruk? Jeg lot meg lokke av lav ms, men jeg ser faktisk ikke film på PC-en, og spiller ikke så veldig ofte. Fargegjengivelse, antall farger og betraktningsvinkel er derfor viktigere enn mulighet for spill og film, selv om det er kjekt å kunne spille en gang i blant uten store problemer. Min skjerm skal stort sett brukes til tegning og bildebehandling. Widescreen er ikke så viktig, men det er et pluss.

Jeg må sette makspris til ca 4-5000 kroner. Mange vil kanskje si at dette er som kjerringa mot strømmen, siden jeg både legger fra meg CRT-skjermen, har såpass høye krav og leter etter en LCD-skjerm til under 4-5000, men NOEN tips må det da vel være der ute? :)

Hvor høy betraktningsvinkel er godt nok for en 22” widescreen, så jeg kan sitte helt i ro og få like god fargegjengivelse over hele skjermen? Og hva må til for å unngå lyset nede på skjermen?

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm de anbefalte den skjermen for tegning? Alle 22" skjermer har såvidt jeg vet TN-panel, og er derfor ikke spesielt godt egnet for bruk der fargegjengivelse er viktig. Gå for en 20" eller 24" med S-PVA eller S-IPS panel. Kjøp feks. Eizo s2431w, koster 1000kr mer enn budsjettet ditt, men det er verdt det.

I tillegg til mye bedre fargegjengivelse og betraktningsvinkel får du et mye større område (både fysisk og antall pixler) å jobbe på.

Edit:

Ser nå at Eizo som første produsent kommer med 22" med S-PVA panel:

http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subac...p;id=1194938938

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg tror nok fyren bak kassa var litt frelst nettopp fordi han hadde samme skjermen selv, men trolig har han aldri prøvd tegning på den :/

Hmmm.... 24"-skjermen lokker veldig, men jeg vet bare ikke om skjermkortet mitt takler oppløsningen, og da sprekker i hvert fall budsjettet mitt. Og om jeg kjører en 24" på kun 1600x1050 blir vel det fort uskarpt?

Jeg har et ATI Radeon X800XL: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=30784...led#ProductTabs

Maks. oppløsning er satt til 2048 x 1536 / 85 Hz, så da burde vel dette gå bra?

22"-skjermen fristet også, men den er nok ikke tilgjengelig her i Norge ennå. Skal sjekke litt :)

Lenke til kommentar

Du må kjøre LCD-skjermer på full oppløsning for at det skal se skarpt ut ja, men det skal ikke være noe problem å kjøre 1920*1080 i 2D-applikasjoner så lenge resten av maskinvaren er relativt ok.

Kjøp ihvertfall ikke noen av dagens 22", TN-paneler er rett og slett for dårlig til grafisk arbeid.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Jeg tror nok fyren bak kassa var litt frelst nettopp fordi han hadde samme skjermen selv, men trolig har han aldri prøvd tegning på den :/

Hmmm... 24"-skjermen lokker veldig, men jeg vet bare ikke om skjermkortet mitt takler oppløsningen, og da sprekker i hvert fall budsjettet mitt. Og om jeg kjører en 24" på kun 1600x1050 blir vel det fort uskarpt?

Jeg har et ATI Radeon X800XL: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=30784...led#ProductTabs

Maks. oppløsning er satt til 2048 x 1536 / 85 Hz, så da burde vel dette gå bra?

22"-skjermen fristet også, men den er nok ikke tilgjengelig her i Norge ennå. Skal sjekke litt :)

Jeg bruker å bli irritert når folk ALLTID kommer med modeller som koster 1-2000 mer enn rammene som settes, men i dette tilfellet så er jeg helt enig. Ikke fordi det er en Eizo som anbefales, men fordi det er vanskelig å finne en 22" widescreen uten TN innenfor rammene dine.

Når det så finnes en Widescreen 24", så er den 1 prisklasse dyrere, men gir deg en hel haug med ekstra pixler å jobbe på. Eizo er et "dyrt" merke, så en 22" til ca. 5000 ville nok vært mindre bang for bucks.

Skjermkortet ditt skal i utgangspunktet klare å vise alle pixlene, men det betyr ikke at det ser bra ut. Jeg tror likevel ikke du vil få problemer med annet enn spill.

Husk: Med flatskjerm MÅ du bruke den oppløsningen som er anbefalt. Alt annet blir graut.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hmmm... Må si at 24"-skjermen frister, men jeg er blitt litt skeptisk til betraktningsvinkelen (selv om den er oppgitt på 178) blir for lite. Sånn sett virker en 20" mye tryggere å kjøpe, selv om jeg kanskje synes dette blir litt for liten arbeidsflate igjen.

Jeg fant i hvert fall ut at Eizo s2431w har S-PVA-panel, og at dette er LANGT bedre enn TN-panelet. Stort sett alle testene skryter av denne skjermen, selv om det finnes bedre, men da i mye dyrere utgave. Men fargegjengivelsen skal være kjempebra på denne.

Nå må jeg sjekke 20" Eizo også :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eizo S2431W er nå satt opp og godkjent! Den er som en drøm i forhold til Samsungs utgave. Jeg ble spesielt imponert over detaljnivået på de helt lyse partiet, samt på de helt mørke partiene. På gamle tegnede bilder ser jeg nå detaljer som tidligere ikke ble vist på min CRT-skjerm. Sortnivået er kjempefint, selv om det er en viss antydning til blåskimmer enkelte steder. Gradering av farger er litt hakkete her og der, men ikke på rent grått, og man merker ikke dette på fotografier (bare på ren gradering). Hudtonene vises nøyaktig slik de skal :) (i motsetning til Samsung)

Videre er innsynsvinkelen kjempebra på den også, og det skulle man nesten ikke tro, i og med at den er så stor.

Den skal ha pluss for at den ikke trengte noen kalibrering, slik Samsung måtte ha.

PS: Skjermkortet mitt taklet 1920-oppløsningen kjempefint. Derimot ser jeg nå at spill på en 24" widescreen krever høyere oppløsning enn 1280 for at det ikke skal se hakkete ut, så jeg må nok uansett kjøpe nytt skjermkort :)

Lenke til kommentar
Samsung-skjermen er nok kanskje mest for spillentusiaster og vanlig bruk. Men den er ikke dårlig av den grunn.

Du prøvde ikke å installere programmene som fulgte med? De kalibrerer bildet og en del annet.

Men flott du fikk en skjerm du er fornøyd med ;)

Et av problemene med Samsungskjermen er dårlig vertikal innsynsvinkel. Jeg sitter her med en SyncMaster 225BW, og den har følgende problem:

Hvis man har et helt ensfarget skjermbilde, ser det ut som en fargegradient. Jeg har et program med mørk blå bakgrunn. Når jeg sitter rett foran skjermen er denne tydelig marineblå på toppen av skjermen mens nederst ser den helt svart ut, til jeg flytter hodet eller snur på skjermen.

Jeg har også en gammel SyncMaster 191T. Selv om denne har andre problemer med fargene, hvor kalibrering faktisk kan hjelpe noe, så har den på langt nær så dårlig innsynsvinkel som 225BW. Dette på tross av at det er en 5+ år gamlere skjerm.

I et tilfelle satt jeg og jobbet på en websidelayout der jeg trodde designeren hadde sendt meg en kompleks bakgrunn med mange grønntoner, som jeg etter masse forsiktig ekstraarbeide så på den andre skjermen og oppdaget at jeg kunne spart meg bryet fordi den var lik hele veien nedover, det var skjermens innsynsvinkel som gjorde at det så ut som en fargeovergang. De bortkasta arbeidstimene er nok til å kunne rettferdiggjøre noe ekstra kostnader på skjermen.

Ellers er jeg sikker på at det er en grei skjerm, og den har sikkert mye bedre bilde enn f.eks. en billig Acer. Men den duger ikke når Bark her skal lage digital kunst.

Lenke til kommentar
I et tilfelle satt jeg og jobbet på en websidelayout der jeg trodde designeren hadde sendt meg en kompleks bakgrunn med mange grønntoner, som jeg etter masse forsiktig ekstraarbeide så på den andre skjermen og oppdaget at jeg kunne spart meg bryet fordi den var lik hele veien nedover

LOL :!:

Ville gjette at en CRT til samme pris gir enormt mye mer for pengene.

For å få en LCD som garanterer perfekt fargegjengvelse må man sikkert opp i sinte tall.

Denne fra Eizo for eksempel:

"nyheten med CG220 er selvfølgelig fargegjengivelsen som er helt unik i markedet med full AdobeRGB fargerom hvilket gir mulighet til å vise alle trykkfarger direkte på skjermen."

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309049

Dette er jo mildt sagt blodpris...

Lenke til kommentar
LOL :!:

Ville gjette at en CRT til samme pris gir enormt mye mer for pengene.

For å få en LCD som garanterer perfekt fargegjengvelse må man sikkert opp i sinte tall.

Denne fra Eizo for eksempel:

"nyheten med CG220 er selvfølgelig fargegjengivelsen som er helt unik i markedet med full AdobeRGB fargerom hvilket gir mulighet til å vise alle trykkfarger direkte på skjermen."

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309049

Dette er jo mildt sagt blodpris...

Ja... For spesielt interesserte. Tror nesten man må jobbe med en helt spesiell fokus for farger for å få lyst på noe sånt. :D

Da tror jeg nok at skjermen Bark endte opp med å kjøpe er mer forbedring per krone enn den du fant.

Jeg var selv lenge motvillig til å gå over til LCD, og når jeg følte jeg hadde ventet lenge nok, ble jeg likevel litt skuffet. LCD er bra hvis man ønsker knallsterke disney-farger men det har en rekke bakdeler - mens CRT først og fremst er uhåndterlig.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
PS: Skjermkortet mitt taklet 1920-oppløsningen kjempefint. Derimot ser jeg nå at spill på en 24" widescreen krever høyere oppløsning enn 1280 for at det ikke skal se hakkete ut, så jeg må nok uansett kjøpe nytt skjermkort :)

Det kan hende at du kan kjøre oppløsning 1:1, sånn at om du har spill som skjermkortet ditt ikke klarer kan du istedet for å strekke bildet over hele kjermen, kjøre det som en i en rute på midten. Ulempen er at mye av skjermen blir en svart "fotoramme", men du kan i det minste ha på litt effekter.

Har dette på min Dell skjerm så finnes nok på en skikkelig Eizo skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...