Gå til innhold

Helsebutikk med bare 8 dagers angrerett?

Anbefalte innlegg

Hei

bestilte noen varer fra en helsebutikk på nettet. Nå vil jeg benytte angreretten på noen av produktene jeg bestilte.

Jeg sendte de en mail om dette.

Fikk svar: Våre betingelser er:

Retur av varer:

Dersom du ønsker å returnere de varene du har bestilt, må dette gjøres innen 8 dager (jfr. Forbrukerrådet § 1.1-02).

Produktet må da være uåpnet.

Trodde jeg hadde 14 dagers angrerett? Og mener å ha lest at når det ikke fulgte med noe informasjon om angrerett så ble den utvidet til 1 eller 3 måneder? Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...2.53#_angrerett

"Når du handler over Internett, har du i henhold til angrerettloven en frist på 14 dager hvor du har rett til å gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn. Fristen regnes som hovedregel fra du mottok varen eller tjenesten, forutsatt at selgeren har oppfylt sin lovpålagte opplysningsplikt og angrefristskjema er mottatt. Dersom du ikke har fått alle opplysningene du har krav på, er angrefristen tre måneder. Dersom det ikke følger med angreskjema, er fristen ett år."

Husk dog at dette ikke gjelder hvis vare+frakt koster under 300,-

Edit: Hva mener de når de henviser til "Forbrukrerådet §1.1-02"? Er det forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven? Så vidt jeg vet er ikke forbrukerrådet en lov?

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Her kan du vel benytte deg av angrerettloven.

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Internettsalg faller innenfor denne kategorien.

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

Dette kan jeg dessverre ikke svare på ut fra den informasjonen du gir.

§ 3. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Dersom vilkårene er tilstede, kan ikke butikken ha egne regler som gir forbrukeren dårligere vilkår (f.eks kortere angrefrist).

Fikk du forresten medsendt angrerettskjema?

Lenke til kommentar
Visste ikke at verdien måtte være over 300 kr.

Verdien på varene jeg skal returnere er 264,-

Totalt var ordren på 462,- (Frakt var gratis på ordrer over 400)

Det fulgte ikke med noe skjema nei.

Angrerettsloven vil gjelde her da den totale kontraktsummen (ink. frakt og gebyrer) er over 300kr. Det har ikke noe å si om varen du skal levere tilbake har en verdi på 10 kr så lenge den stammer fra en ordre hvor du totalt har betalt 300kr eller mer. Du har også rett til å få tilbake fraktkostnaden på den aktuelle varen begge veier også :)

Lenke til kommentar
Visste ikke at verdien måtte være over 300 kr.

Verdien på varene jeg skal returnere er 264,-

Totalt var ordren på 462,- (Frakt var gratis på ordrer over 400)

Det fulgte ikke med noe skjema nei.

Angrerettsloven vil gjelde her da den totale kontraktsummen (ink. frakt og gebyrer) er over 300kr. Det har ikke noe å si om varen du skal levere tilbake har en verdi på 10 kr så lenge den stammer fra en ordre hvor du totalt har betalt 300kr eller mer. Du har også rett til å få tilbake fraktkostnaden på den aktuelle varen begge veier også :)

Får ikke dekket frakt begge veier.

Og dette gjelder ikke når du sender tilbake deler av en bestilling. Hadde du sendt tilbake hele bestillingen hadde du fått frakta også.

Uansett er det irrelevant da trådstarter ikke har betalt frakt

Lenke til kommentar

Det med at det må være over 300 kroner gjelder ikke internettsalg. Summen spiller ingen rolle.

EDIT:

"Angrerettloven gjelder når salget skjer utenfor selgerens faste utsalgssted, for eksempel dørsalg, messesalg, gatesalg, hjemmesalg (homeparties) og salg på arbeidsplassen. Det totale beløpet må være over 300 kr.

Loven gjelder også ved fjernsalg som postordresalg, internettsalg, telefonsalg, TV-shop, samt enkeltbestillinger i klubbmedlemsskap (f. eks. bok og plateklubber). Ved slikt fjernsalg gjelder Angrerettloven uansett beløp."

Endret av enmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...