Gå til innhold

Befalskole og krigsskole - Inntaktskrav

Lsass

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
På befalskolen må du ha generell studiekompetanse, jo. Kilde.

Ja, det står der, men her står det noe annet.

For å bli befal må du inneha visse lederegenskaper. Du må være i tilfredstillende fysisk form og tilnærmet skadefri. Det vil også bli stilt krav til plettfri vandel. Du bør helst ha generell studiekompetanse fra videregående, men dette er ikke noe absolutt krav. Dersom du i løpet av de to årene med befalsutdanning ønsker å tilegne deg generell studiekompetanse, vil det legges til rette for dette. Dersom du senere har tenkt å søke Krigsskolen er generell studiekompetanse nemlig et krav. Dersom du etter de to første årene ønsker å jobbe som avdelingsbefal, stilles det ikke krav til studiekompetanse.
Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg ser at befalskole krever 'god helse', men hva menes egentlig med dette? Vil jeg komme inn om jeg har mild allergi for nøtter og ferskvannsfisk? Når det kommer til nøtter så kan jeg spise dette uten problemer. Jeg klør bare litt i munnen, og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg ser at befalskole krever 'god helse', men hva menes egentlig med dette? Vil jeg komme inn om jeg har mild allergi for nøtter og ferskvannsfisk? Når det kommer til nøtter så kan jeg spise dette uten problemer. Jeg klør bare litt i munnen, og ferdig med det.

Jeg har to kompiser som tok befalskolen med en pollenallergier og jeg har visstnok også pollenallergi (som jeg oppdaget mitt i tjenestetiden min), men det har ingenting å si. Legen sa at han egentlig da skulle sette ned karakteren min på allmenn helse fra 9 til 7, men det gadd han ikke. Begge kompisene mine gikk å nøys under opptaket, men Forsvaret plages ikke av noe som ikke plager deg.

Lenke til kommentar
jeg har tenkt og gå på krigsskolen, og velge: Bachelor i lederskap og militære studier

men hva gjør man egentlig etter de 3 årane i militæret?

har egentlig ikke tenkt og dra i krig.

De tre årene er bare utdanning, du vil få plikttjeneste etterpå, og jobb i en aller annen stilling. Akkurat hva slags stilling varierer veldig, men noe interessant finner man seg alltid.

Lenke til kommentar
Hva gjør man egentlig på Befalskolen?

Og en annen ting, kan man gå rett til krigskolen etter videregående? Dvs. som førstegangstjeneste?

Først vanlig rekruttperiode, deretter litt mer in-depth på militærfagene. I tillegg har man ledelse, instruksjon, idrettsledelse + litt div. Dette er et halvår. Om man ikke går UB har man en fagspesialisering etter dette, som kan variere stort i innhold og lengde. Du kan på en måte gå rett på Krigsskolen, men da vil uansett Befalsskolen på en måte være innbakt i den første tiden, og krigsskolen er tre år, så du rekker ikke akkurat alt i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Hva gjør man egentlig på Befalskolen?

Og en annen ting, kan man gå rett til krigskolen etter videregående? Dvs. som førstegangstjeneste?

Først vanlig rekruttperiode, deretter litt mer in-depth på militærfagene. I tillegg har man ledelse, instruksjon, idrettsledelse + litt div. Dette er et halvår. Om man ikke går UB har man en fagspesialisering etter dette, som kan variere stort i innhold og lengde. Du kan på en måte gå rett på Krigsskolen, men da vil uansett Befalsskolen på en måte være innbakt i den første tiden, og krigsskolen er tre år, så du rekker ikke akkurat alt i førstegangstjenesten.

Om du søker rett inn på krigsskole så er hovedsaklig første året som førstegangstjeneste, men det telles som første året, neppe mye forskjell siden du ikke har gått BS. andre året er som vanlig krigsskole :) og utover..

Du har ikke noe annen opplæring enn de som har gått BS og går sammen med deg ;)

Lenke til kommentar
Om du søker rett inn på krigsskole så er hovedsaklig første året som førstegangstjeneste, men det telles som første året, neppe mye forskjell siden du ikke har gått BS. andre året er som vanlig krigsskole :) og utover..

Du har ikke noe annen opplæring enn de som har gått BS og går sammen med deg ;)

Det er jo 1 år lenger på krigsskolen hvis man ikke har gått BS.

Vil tro det er forskjell på å gå BS før krigsskole eller ikke. Da ville det enten ha blitt vansklig og manglende læring for de som ikke har gått BS, eller mye repetisjon for de som har gått BS. Er vel en forskjell på det.

Lenke til kommentar

Tror ikke det har mye å si :)

Kanskje om elevene er identiske ellers ;)

men er nok lettere å komme inn på KS, ettersom at det er veldig mange som tar BS bare for å tjene penger, og få poeng.. mange som går rett på BI feks, etter det..

de som søker seg inn på KS, har jo tenkt å bli i militæret..

det er neppe så mange som de som søker seg inn på ks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...