Gå til innhold

Befalskole og krigsskole - Inntaktskrav

Lsass

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva snittet ligger på?

Ikke de fysiske kravene, men karakterene dine fra videregående!

Noen som har kommet inn som kan si hva de hadde i snitt og hvordan de scora fysisk?

takker

Endret av Lsass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å spørre faren din Lsass? Han har vel bra med peiling i forhold til mange her :p

Uansett, det testes både psykisk og fysisk under FOS-ukene på sommern.

Man må vise at man mestrer fysisk og psykisk stress, samtidlig som man kan lede en gruppe mennesker å få de til å sammarbeide.

Forbered deg fysisk, og vær forberedt på å bli pisket hardt, bit tennene sammen og oppfør deg ordentlig. Så går det best mulig :)

Edit: Ligger du på minst 4 på de fysiske kravene skal du vel være i bra nok fysisk form for å komme inn.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Har lurt litt p dette med befalskole, så istedenfor å opprette en ny tråd smeller jeg det inn her.

1. Plikter man seg til et minimum antall år i militæret hvis man går befalskolen? X

2. Kan man gå Befalskolen som førstegangstjeneste?

3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett :p X

4. Hvordan er dette med synet, har -1 på begge øyne, ikke skjeve hornhinner eller noe, er dette noe som kan "ødelegge" for meg hvis jeg vil søke befalskolen?

Edit: Etter å ha rota mer rundt på sidene til forsvaret fant jeg ut mer om det jeg ville, så setter et kryss bak de jeg egentlig fant ut selv og tilfører i tillegg til et nytt spørsmål.

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Har lurt litt p dette med befalskole, så istedenfor å opprette en ny tråd smeller jeg det inn her.

3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett :p X

Edit: Etter å ha rota mer rundt på sidene til forsvaret fant jeg ut mer om det jeg ville, så setter et kryss bak de jeg egentlig fant ut selv og tilfører i tillegg til et nytt spørsmål.

2: Ja.

3. Nei. Bataljonssjef er en stilling for oberstløytnanter. Etter befalsskolen blir du sersjant, ofte instruktør for enkeltmannsferdigheter på troppsnivå under en troppsjef som er fenrik eller løytnant. En bataljon er 300 til 1000 mann (varierer mye i Norge), en tropp er rundt 30 mann. Når man er ferdig med pliktåret som sersjant kan man søke seg til fenrik-jobber.

Lenke til kommentar

Eneste du plikter deg til er ett pliktår etter befalskolen (Første året på befalskolen tar du da som førstegangstjeneste) --> 2 år tilsammen.

PS.

Det er også nå mulig å søke seg rett inn på krigsskolen, så om du har tenkt å ta krigsskole etter befalskole, så sparer du det pliktåret på befalskolen, ergo er du ferdig ett år før :)

Er ikke noe verre å komme inn på krigsskole, nesten lettere, flere som søker seg inn til befalskole, mange fler.

Men da får du 4 plikt år om du søker deg og kommer inn på krigsskolen, men etterpå er det bare å ta utelandstjeneste, rykke oppover, søke deg oppover, lede en bataljon 2 år og vips, så er du minimum oberst løytnant med meget god lønn :)

OG, det som er det beste med krigsskolen er at du får hybel, mat og lønn for å UTDANNE DEG ;)

Mens venna dine ratt har store låne, må kjøpe og lage egen mat og ikke får den perfekte jobben etterpå :D

Endret av Lsass
Lenke til kommentar

Vel, jeg er 89 selv, renger med at du også er det.

Men jeg vet at det er ikke noe annen jobb jeg kan tenke meg p.d.d. så jeg mener det..

men du binder deg til 4 år da.. kjett om du ikke liker det!

Så om du hadde testa befalskolen først, så vet du jo litt mer om hva det går ut på :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
1. Plikter man seg til et minimum antall år i militæret hvis man går befalskolen?

UB-kurs er 6 måneders utdanning og 6 måneders tjeneste, mens befalskole er 1 år utdanning + 1 pliktår.

UB-kurs trenger ikke vare lenger enn vernepliktsåret, men befalskolen er minimum 2 år.

3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett :p

Mange linjer på befalskolen er lagt opp slik at pliktåret foregår som nestkommanderende på tropp. Du kan vel også bli lagfører dette året, avhengig av hvilken linje du går.

4. Hvordan er dette med synet, har -1 på begge øyne, ikke skjeve hornhinner eller noe, er dette noe som kan "ødelegge" for meg hvis jeg vil søke befalskolen?

-1 går helt greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Litt rart at de kom inn på BS uten vitnemål med tanke på at utdanningen gir studiepoeng og det faktum at vitnemål er et krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...