Lsass Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Noen som vet hva snittet ligger på? Ikke de fysiske kravene, men karakterene dine fra videregående! Noen som har kommet inn som kan si hva de hadde i snitt og hvordan de scora fysisk? takker Endret 22. november 2007 av Lsass Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Med mindre du har bunnræva resultater er det ikke viktig, det som teller er inntrykket du gir på opptaket, særlig med tanke på intervju, og feltøvelsen som arrangeres. Du må også ha generell studiekompetanse. De fysiske opptakskravene finner du på mil.no. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 høres bra ut Noen som har vært med på en feltøvelse og kan beskrive ett eksempel kort? =) De ser vel en del på lederkunnskaper! Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Alle befalsskolene (nesten) har et felles opptak om sommeren, som avsluttes med en øvelse. Dette er rundt 5 dager med dårlig stemning, der laget må løse oppgaver, og man blir vurdert særlig i forhold til lederegenskaper. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Hva med å spørre faren din Lsass? Han har vel bra med peiling i forhold til mange her Uansett, det testes både psykisk og fysisk under FOS-ukene på sommern. Man må vise at man mestrer fysisk og psykisk stress, samtidlig som man kan lede en gruppe mennesker å få de til å sammarbeide. Forbered deg fysisk, og vær forberedt på å bli pisket hardt, bit tennene sammen og oppfør deg ordentlig. Så går det best mulig Edit: Ligger du på minst 4 på de fysiske kravene skal du vel være i bra nok fysisk form for å komme inn. Endret 20. november 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 joda, han vet nok det.. Men han sier jo ratt at snitter etc etc er vanskeligere enn det egentlig er, om han veit det for at jeg skal slite på skula.. men det skjer ikke Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Har lurt litt p dette med befalskole, så istedenfor å opprette en ny tråd smeller jeg det inn her. 1. Plikter man seg til et minimum antall år i militæret hvis man går befalskolen? X 2. Kan man gå Befalskolen som førstegangstjeneste? 3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett X 4. Hvordan er dette med synet, har -1 på begge øyne, ikke skjeve hornhinner eller noe, er dette noe som kan "ødelegge" for meg hvis jeg vil søke befalskolen? Edit: Etter å ha rota mer rundt på sidene til forsvaret fant jeg ut mer om det jeg ville, så setter et kryss bak de jeg egentlig fant ut selv og tilfører i tillegg til et nytt spørsmål. Endret 27. november 2007 av Kuldesjokk Lenke til kommentar
mberger Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har lurt litt p dette med befalskole, så istedenfor å opprette en ny tråd smeller jeg det inn her. 2. Kan man gå Befalskolen som førstegangstjeneste? 3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett X Edit: Etter å ha rota mer rundt på sidene til forsvaret fant jeg ut mer om det jeg ville, så setter et kryss bak de jeg egentlig fant ut selv og tilfører i tillegg til et nytt spørsmål. 2: Ja. 3. Nei. Bataljonssjef er en stilling for oberstløytnanter. Etter befalsskolen blir du sersjant, ofte instruktør for enkeltmannsferdigheter på troppsnivå under en troppsjef som er fenrik eller løytnant. En bataljon er 300 til 1000 mann (varierer mye i Norge), en tropp er rundt 30 mann. Når man er ferdig med pliktåret som sersjant kan man søke seg til fenrik-jobber. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Takker, jeg som rotet med ord. har forstått det slik du forklarer meg, men brukt feil ord.... Takk for oppklarende svar. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Eneste du plikter deg til er ett pliktår etter befalskolen (Første året på befalskolen tar du da som førstegangstjeneste) --> 2 år tilsammen. PS. Det er også nå mulig å søke seg rett inn på krigsskolen, så om du har tenkt å ta krigsskole etter befalskole, så sparer du det pliktåret på befalskolen, ergo er du ferdig ett år før Er ikke noe verre å komme inn på krigsskole, nesten lettere, flere som søker seg inn til befalskole, mange fler. Men da får du 4 plikt år om du søker deg og kommer inn på krigsskolen, men etterpå er det bare å ta utelandstjeneste, rykke oppover, søke deg oppover, lede en bataljon 2 år og vips, så er du minimum oberst løytnant med meget god lønn OG, det som er det beste med krigsskolen er at du får hybel, mat og lønn for å UTDANNE DEG Mens venna dine ratt har store låne, må kjøpe og lage egen mat og ikke får den perfekte jobben etterpå Endret 28. november 2007 av Lsass Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Er vel krigsskolen som frister ja... Så dere anbefaler å skippe befalskolen? Vet jo at det har blitt mulig. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Vel, jeg er 89 selv, renger med at du også er det. Men jeg vet at det er ikke noe annen jobb jeg kan tenke meg p.d.d. så jeg mener det.. men du binder deg til 4 år da.. kjett om du ikke liker det! Så om du hadde testa befalskolen først, så vet du jo litt mer om hva det går ut på Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 91 Ser litt på hva jeg vil årene fremover... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvis man ikke har et snev av hva det militære liv vil si, så burde man sjekke ut om man er typen til det For min del ble jeg positivt overrasket i forhold til hva jeg hadde forventet meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 1. Plikter man seg til et minimum antall år i militæret hvis man går befalskolen? UB-kurs er 6 måneders utdanning og 6 måneders tjeneste, mens befalskole er 1 år utdanning + 1 pliktår. 2. Kan man gå Befalskolen som førstegangstjeneste? UB-kurs trenger ikke vare lenger enn vernepliktsåret, men befalskolen er minimum 2 år. 3. Etter endt skoletid som befallærling eller hva man kaller det så blir jobben din å lede en bataljon? Slik jeg har forstått og vil bare sikre meg at jeg har forstått rett Mange linjer på befalskolen er lagt opp slik at pliktåret foregår som nestkommanderende på tropp. Du kan vel også bli lagfører dette året, avhengig av hvilken linje du går. 4. Hvordan er dette med synet, har -1 på begge øyne, ikke skjeve hornhinner eller noe, er dette noe som kan "ødelegge" for meg hvis jeg vil søke befalskolen? -1 går helt greit. Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Takk for flotte svar! Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Noen som forresten har kommet inn på krigsskole eller befalskole i de siste åra? Snitt hadde dere fra vgs? :o Teller å bli kalt inn til innkallinga også Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Veit om et par stykker som var på FOS07 med stryk i opptil flere fag Han ene gjorde det for dårlig fysisk, så kom ikke med videre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Litt rart at de kom inn på BS uten vitnemål med tanke på at utdanningen gir studiepoeng og det faktum at vitnemål er et krav. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kan godt hende de hadde søkt UB. Stor sansynlighet for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå