Gå til innhold

Hvordan installere Linux (Mint) via Microsoft RIS eller lignende?


zacka

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel ultraportabel Toshiba Portégé (PIII 500/192/20). Den har ikke CD-ROM og ikke støtte for USB-boot. Den har derimot ekstern floppy og nettverkskort med PXE-støtte. Jeg har en annen bærbar med Win Server 2003 som jeg bl.a bruker som RIS server. Går det an å installere Linux via RIS eller på noen som helst annen måte? Jeg har kikket litt på et lite program som heter TFTP32. Jeg får kontakt med Toshibaen via dette programmet når jeg booter den med PXE, men videre står jeg heeelt fast. Finnes det noen enklere måte å få installert Linux på denne eller kan noen forklare meg hvordan jeg gjør det med TFTP uten at jeg må sette opp en "server" med Linux?

 

Jeg kan ikke så mye om Linux (ennå)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en gammel ultraportabel Toshiba Portégé (PIII 500/192/20). Den har ikke CD-ROM og ikke støtte for USB-boot. Den har derimot ekstern floppy og nettverkskort med PXE-støtte. Jeg har en annen bærbar med Win Server 2003 som jeg bl.a bruker som RIS server. Går det an å installere Linux via RIS eller på noen som helst annen måte? Jeg har kikket litt på et lite program som heter TFTP32. Jeg får kontakt med Toshibaen via dette programmet når jeg booter den med PXE, men videre står jeg heeelt fast. Finnes det noen enklere måte å få installert Linux på denne eller kan noen forklare meg hvordan jeg gjør det med TFTP uten at jeg må sette opp en "server" med Linux?

 

Jeg kan ikke så mye om Linux (ennå)...

 

det er faktisk rimelig enkelt å installere linux via pxe ;)

 

først må du laste ned pxe imaget til linux:

lftp -c "open http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/gutsy/main/installer-i386/current/images/; mirror netboot/"

 

Jeg har brukt TFTPD32 til å installere ubuntu en gang, og det fungerte ok:

Du trenger bare å konfigurere dhcp'en i tftpd32, og føre på "bootfile" til pxelinux.0 som ligger i pxe imaget du lasta ned først!

 

Deretter er det bare å boote PC-en du skal installere på.. Men vær obs på at hvis du har en annen dhcp på nettverket, kan denne ødelegge pxe-bootinga!

 

That's it!

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...