Gå til innhold

Gratis program for og måle desibel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Den modellen jeg har kan måle fra 50dB og opp til 126dB.

Displayet er analogt og du stiller måleren inn på en verdi. 60, 70, 80, 90, 100, 110 eller 120dB.

Nåla kan vise fra -10dB til +6dB i forhold til verdien.

Ja, akkurat, 50 db som minste verdi, og så lite dynamikkområdet gjør den ganske upraktisk for veldig mange applikasjoner.

AtW

Lenke til kommentar
Samlet a-veid nivå?

Ja, samlet lydtrykknivå, dvs samlet lydtrykksnivå for alle frekvensbånd. A-veiing vekter de forskjellige frekvensbåndene etter hvor godt vi hører i de frekvensbåndene og legger det samme til et tall, a-veid lydtrykknivå. Ideen er at et gitt a-veid lydtrykknivå høres like høyt ut, uansett hva slags type lyd det er. Sannheten er desverre ikke så enkel. Bare spør om noe er uklart.

AtW

Lenke til kommentar

Den gir A- og C-veid og måler bare lydtrykket, ikke spesifike frekvenser.

Men hvis du vet hvilken frekvens du spiller kan du skriv ened resultatet, og ved å gjøre dette ved flere frekvenser kan du lage en graf som viser hvor høy lyd det er ved hver frekvens.

Skal du finne ut hvilken frekvens som spilles må du ha en mikrofon og en program som analyserer frekvensene som mikrofonen gir deg.

Lenke til kommentar

Så hvilke funksjoner er det egentlig på denne radioshacken? Har prøvd tidligere å bruke en tone generator for å be suben spille visse frekvenser, men spiller den det jeg ber den om eller tror dere den f.eks. spiller en høyere frekvens hvis den frekvensen jeg ber den spille er lavere enn den klarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...