Gå til innhold

30mm objektiv til portretter?

Anbefalte innlegg

Jeger på jakt etter et nytt objektiv. Jeg har en D40 med kun kitobjektivet. Jeg tror jeg egentlig ønsker meg et lyssterkt 50mm objektiv, men det finnes ikke med autofokus til D40, og jeg er ikke flinkest med manuell fokus, og jeg skal ta bilder av ungene, så manuell fokus er nok en dårlig ide.

Så vidt jeg kan se finnes det ingen 50 mm objektiver til d40 (må være nikkor AF-S eller Sigma HSM), så det eneste alternativet jeg finner er dette 30mm objektivet fra Sigma: https://prisguiden.no/product.php?productId=36127

Så da lurer jeg på om 30mm er for lite til portrettbilder? Og er dette et godt kjøp?

Hvis noen har forslag til andre objektiver blir det også satt pris på, men jeg tror ikke jeg vil ha noe med stor zoom foreløpig, jeg har et kompaktkamera med 12x zoom som backup, så trenger jeg zoom bruker jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til helfigur og til dels til halvfigur passer det sikkert ypperlig, til type byste utsnitt og ansikt bilder med 30 mm bør du i alle fall sørge for at modellen din ikke har intimgrenser :D

Tror Anew på forumet her har dette og er ganske fornøyd, det er ikke L optikk, men lysterkt og fint. Mener han bruker det mest til bilder av familie han og.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

For å finne svaret på om 30 mm er det du er ute etter så sett objektivet du har på 30 mm og ta bilder. Hvis det er de utsnittene du vil ha så gå for det objektivet.

Disse vil nok gi et mer klassisk (og fort dyrt) utsnitt på portrettfotografier enn 30 mm:

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM

https://prisguiden.no/product.php?productId=78333

Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM

https://prisguiden.no/product.php?productId=76142

Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED

https://prisguiden.no/product.php?productId=41799

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED

https://prisguiden.no/product.php?productId=8766

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon og kunne godt tenkt meg d80 i stedet så jeg kunne bruke mer fastoptikk. kunne godt tenkt meg 50 og 85mm f1,4, men nå har jeg d40. Mitt valg havnet på sigma 30mm og jeg er godt fornøyd. Litt vid er den, 50 eller større hadde passet bedre til headshots uten å bli for intim. Bruker det aller mest til portrett innendørs uten blitz. For min del måtte den del trening til for å få bra bilder ved store blendere, men det begynner å komme seg!! :) Så når jeg er innendørs ligger 18-70 i skuffen og 30mm er montert!

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg tror jeg satser på den med mindre noe annet kommer ut i løpet av desember. Tar jo mest bilde av barna,og de bryr seg fint lite om hvor nærme jeg går - også kan jeg kanskje få tatt noen fine bilder av begge to sammen uten å være altfor langt borte.

Lenke til kommentar

Om du tar portrett på kort avstand med en 30mm blir det et litt mer utradisjonelt perspektiv, men det kan bli bra bilder av det. Siden den er skarp og fin i midten går det også an å ha litt større avstand og croppe for et tettere utsnitt med mer normale proporsjoner.

Lenke til kommentar

Jeg kommer kanskje litt sent til denne tråden, men jeg syns ikke noe særlig om Sigma 30/1.4 som portrettobjektiv. Det kommer selvsagt an på hva slags portretter man ønsker å ta - til halvfigur er den forsåvidt ok, men til noe tettere vil jeg si den er "mindre god".

Typiske barnemotiver 30/1.4 egner seg godt til:

80465220-M.jpg133932894-M.jpg159562427-S.jpg176265611-M.jpg176561775-S.jpg

Det går også an å ta rene headshots, men perspektivet blir litt rart, er du uheldig så blir putefortegningen overtydelig, og det er ikke så enkelt å komme så tett på barn for "portretter" (jeg ville aldri planlagt å bruke denne til headshots, men det går altså i et knipetak)...

224687628-S.jpg

...men det er ikke tvil om at det er ett av mine absolutte favorittobjektiver. 30mm er en veldig anvennelig brennvidde, og siden resultatene på f/1.4 i aller høyeste grad er godkjente, har man en enorm fleksibilitet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har 30mm'eren din lett for å overeksponere i friluft?

Ja, det er noe rart med eksponeringen utendørs av og til. Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg skru inn litt eksponeringskompensasjon, men under noen forhold trenger jeg -0.3 til -0.7 EV. Jeg tror faktisk ikke jeg gjorde det under hele Oktoberfesten - det er nok mest i hard sommersol.

Det er tilsynelatende ganske vanlig oppførsel fra Sigmaoptikk - jeg har sett en test av 30/1.4 mot Nikkon 28/1.4 påpeke det (testeren mente Sigmaen egentlig var f/1.2), min 70-300 APO gjør det og tar jeg ikke helt feil, så har også Hr. Dahle nevnt at hans 50-150/2.8 gjør det. Trolig er Sigma litt upresise med blenderen, men så lenge de konsekvent tar feil til vår fordel, så hisser jeg meg ikke opp over det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...