Gå til innhold

For mange mobiler lanseres, uten skikkelig testing

Xpi

Anbefalte innlegg

Har i de siste årene sett hvordan mobilprodusentene lanserer den ene mobiltelefonen etter den andre med alarmerende mye feil i software.

Er det slik i år 2007 at penger styrer absolutt alt og vi forbrukere som kjøper en spiller ny telefon til flere tusen kroner bare må "leve" med software som er så dårlig at ting som kamera på en kamera telefon ikke fungerer skikkelig engang.

Tenker da på den forferdelige firmware versjonen til K850i som der ikke blitzen er synkronisert med kameraet i mørket engang. Hvordan klarer de å slippe noe sånn som dette på en ny telefon?

Har masse eksempler på at firmware ikke testes godt nok. Som for eksempel K750i for en stund siden som når du koblet til medfølgende kabel og overførte bilder og musikk fra/til telefon så mistet mange alle bilder. Bilder ble rett å slett bare slettet.

Nå er jeg klar over kompleksiteten av en mobil nå til dags med titalls funksjoner som skal samhandle sammen, men det ser jo ikke ut som grunnleggende funksjoner som kamera og fil overføring blir testet engang. Jeg tok for meg Sony Ericsson telefoner, men har opplevd Nokia også som trøblete når det gjelder software. Dere har vel også flere skrekkeksempler på feil.

Sånn som det er nå da du kjøper en splitter ny telefon så må du sikkert regne med at de mest kritiske feilene er rettet opp etter 2-3 måneder. Software er minst like viktig som hardware i en telefon.

Er det slik at vi må bare leve med en produkt som er i betafasen når det slippes.

Nå har det blitt lettere å oppdatere firmware selv, men mannen i gata vet ikke om dette. En stor del av forbrukere vil ha en telefon som fungerer når de kjøper den.

Å kjøpe en moderne telefon med mye funksjoner idag minner litt om å teste et uferdig software produkt med patcher og oppdateringer. Greit nok at ny firmware kommer for å luke vekk småbugs, legge til nye funksjoner og gjør ting raskere, men disse alarmerende store feilene. Liker vi utviklinga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok sånn det har blitt... Produsentene har regnet ut at hvis de venter 1 måned til, og kanskje får rettet noen feil så vil de fortsatt tape så og så mye penger på salg. Derfor gir de ut uferdige produkter, og satser på å rette eventuelle feil i ettertid. Dette ser vi overalt, på mobiltelefoner, programmer, spill osv osv...

Edit: For å si det sånn, hvis to mobil-produsenter skal gi ut en modell hver som er direkte konkurenter. Og produsent 1 venter 2 måneder på utgivelsen fordi de vil fikse noen bugs. Så vil veldig mange kjøpe produsent 2 sin modell, selv om den har et par bugs. Rett og slett fordi forbrukeren ikke er tålmodig nok til å vente.

Endret av aeropilot
Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg bare påpeke at dette er et problem som mobiltelefoner absolutt ikke er alene om, man bare legger mer merke til det siden teknologijaget er så stort på mobilmarkedet for tiden.

Det som for meg er enda mer provoserende for min er at man slutter å utvikle firmware straks produktet er av markedet. Man produserer en telefon, slipper den på markedet med bugs, selger den i 2 år, og slutter å utvikle firmware.

Svært mange andre ting jeg eier har jeg opplevd at produsent utgir bedre firmware lenge etter at modellen ikke lenger er til salgs. Men aldri med en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Enig i det som sies her.. man kan jo egentlig anse forbrukeren som en prøvekanin..

Når nye produkt slippes på markedet så mener nå jeg at man må forvente en viss grad av barnesykdommer når man kjøper ett helt nytt produkt som er veldig avansert med masse dill dall.

Slik er det jo på bilfronten også, nye modeller slippes, og mange sliter med barnesykdommer, men kjøper du en bil av siste produksjon før ny modell kommer, så er det større sjanse for å få en feilfri bil.

Men det er jo trossalt oss fobrukere som presser på å er sugen på mer og mer tjafs inn på mobilene, og produsentene har jo ikke råd til å sitte å gjerdet å vente, skal de lage en feilfri mobil så er den sansynligvis utdatert før den kommer på markedet, så derfor må de jobbe med FW etter hvert som feilrapportene kommer inn til dem. Og det er jo en av grunnene til at de har gjort det enklere for hver enkelt å oppdatere FW.

Men jo enklere telefonen er, jo større sjanse er det for å få en feilfri telefon.

Lenke til kommentar
Enig i det som sies her.. man kan jo egentlig anse forbrukeren som en prøvekanin..

Når nye produkt slippes på markedet så mener nå jeg at man må forvente en viss grad av barnesykdommer når man kjøper ett helt nytt produkt som er veldig avansert med masse dill dall.

Slik er det jo på bilfronten også, nye modeller slippes, og mange sliter med barnesykdommer, men kjøper du en bil av siste produksjon før ny modell kommer, så er det større sjanse for å få en feilfri bil.

Men det er jo trossalt oss fobrukere som presser på å er sugen på mer og mer tjafs inn på mobilene, og produsentene har jo ikke råd til å sitte å gjerdet å vente, skal de lage en feilfri mobil så er den sansynligvis utdatert før den kommer på markedet, så derfor må de jobbe med FW etter hvert som feilrapportene kommer inn til dem. Og det er jo en av grunnene til at de har gjort det enklere for hver enkelt å oppdatere FW.

Men jo enklere telefonen er, jo større sjanse er det for å få en feilfri telefon.

Enig i det som er skrevet. Men man skulle jo tro at f.eks. SE har lært noe ved produksjonen av K800 og K750 før de produserte K850. Kamerabiten på K850 kan da ikke være så annerledes å få til enn den på K800? Det er jo forskjell på irriterende småbugs som kan fikses ved at man tar ut batteriet i ny og ne, og på store feil som f.eks. mørke bilder eller at personer blir helt utbrente ved bruk av blitz (min tlf har denne feilen). Når man lanserer en ny kameratelefon, så bør vel kameraet være i orden. Skulle tro det var pri en ?

Dessuten bør ny firmware komme kjappere for å holde på kundene til neste runde. Skjønner at ny sw/fw er vanskelig å lage, men....

Lenke til kommentar

Må jo være mer lønnsomt for Sony Ericsson og bruke litt mer tid til testing, istedenfor for at de skal rydde opp i ettertid. Og ikke minst rykte. Når en kunde har hatt en telefon med flere alarmerende feil så ser han seg ofte etter en annen produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...