Gå til innhold

AMD Turion 64 MT-37 vs AMD 64 3200+

espenta

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel PC med AMD 64 3200+ socket 754, ATI x1950 pro og 2 GB ram. Har prøvd og overklokke cpu'en noe, men det stopper på rundt 2400 MHz, av at den blir for varm. Var oppe i 2500 MHz, men kjernen kom opp i ca 67 grader og PC-en skrudde seg av.

Så da må jeg enten kjøpe en ny kjøler eller ny cpu. Lurer derfor på hvordan Turion-prosessorene er i forhold til min, og er disse enkle å overklokke med standard kjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg har en gammel PC med AMD 64 3200+ socket 754, ATI x1950 pro og 2 GB ram. Har prøvd og overklokke cpu'en noe, men det stopper på rundt 2400 MHz, av at den blir for varm. Var oppe i 2500 MHz, men kjernen kom opp i ca 67 grader og PC-en skrudde seg av.

Så da må jeg enten kjøpe en ny kjøler eller ny cpu. Lurer derfor på hvordan Turion-prosessorene er i forhold til min, og er disse enkle å overklokke med standard kjøler?

Sikker på at det er på grunn av varme den skrudde seg av? og at det ikke var på grunn av for høy HT-bus?

Er den på ca. 1000Mhz kan det hende at det er den som ikke vil mer, hvor høy den er ser du i programmet cpu-z...

For 67c skal være for lavt til at den skrur seg av, så det kan hede PC-en er ustabil på grunn av en før høy ht-bus...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes du skal la være med den overklokkingen der. :)

Det er en "gammel rigg" og det er ikke mye ekstra ytelse du får, med mindre du har tro på at du skal klokke opp mot 3Ghz (= "glem det").

RAM-speed/settings finner du under "Advanced chipset config".. dersom jeg husker rett for K8N.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hehe, litt derfor jeg lurte på Turion. Får ikke klokket noe mer nå nei.

Men jeg finner ingen mulighet for å justere ram i forhold til fsb. Jeg kan jo senke ram-hastigheten fra 400 MHz til 333 MHz f.eks, men finner ikke noe i forhold til fsb.

Og det er jo nettopp det som er å sette "dividers" for de fleste sytem/bios'er. Så jeg ser ikke problemet ditt. :)

Hvilket hk/bios er det du har vært vant til?

Altså:

Auto leser SPD og setter dram-speed til f.eks. DDR400 (200Mhz) dvs. 1:1 dersom du har en CPU som kjører FSB/HT=200.

Når du setter dram-speed til DDR333(166) og så klokker FSB til ca., 240 blir effektiv ram-speed ca. DDR400.

Dette må du sjekke da AMD kjører med "egne" (interne) dividere i minnekontroller utifra hva du setter via chipset.

Intel er litt "enklere" i så måte.

Jeg orker ikke å "google" meg fram til alle artikler/info om forholdet ram-speed, CPU-klokk iht. MP for AMD.

Du finner det nok dersom du er interessert. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ah, ok. Er ikke vant med noe som helst bios jeg. Hehe. Har hatt denne PC-en i 4 år nå, og har ikke prøvd meg på overklokking tidligere. Så jeg misforsto nok litt ang. dividers.

Har prøvd å sette ned HT til 3xfsb. Har hatt fsb på 225 MHz de siste dagene og det har fungert greit. Skal se om jeg kan øke fsb mer hvis jeg setter dram til 333.

Får forresten ca 8600 poeng i 3dmark05. Er det et lavt resultat i forhold til andre med x1950 pro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...