Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe leilighet sammen?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har det seg slik at damen har fått meg inn på tanken om å kjøpe leilighet sammen.

Jeg har aldri hadd mitt "eget" sted tidligere, har bodd hjemme hos mor og far frem til jeg møtte min nåværende kjæreste. Hun har egen leilighet atm, som hun ikke har noe lån på osv, jeg "flyttet" ganske kjapt inn hos henne og sønnen hennes etter at vi ble sammen.

Vi har funnet ut at det er ganske kinkig med kun ett soverom for et nyforelsket par og en liten unge :p

Må si at hodet mitt er ganske rotete nå om dagen, det hele startet liksom som en spøk om at jeg hadde lyst på egen leilighet men ikke hadd råd til det selv :p Så jeg kan vel litt for det selv.

Det jeg egentli lurer på er om noen har erfaringer/meninger om dette å kjøpe leilighet sammen, fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et viktig moment her er vel hvor lenge dere har kjent hverandre :)

Jeg ville aldri i verden satset på å kjøpe leilighet sammen med noen jeg bare hadde vært sammen med i noen få måneder f.eks.

Fordelen med at du allerede har bodd samme med henne er jo at dere vet hvordan dere fungerer i samme hus - det er et viktig element. Bor hun tilnærmet 'gratis' idag (noe som jo er rimelig luksus) så må dere jo også regne på hvor mange tusen ekstra i måneden det vil koste dere å gå fra 'gratis' til å eie noe. Det kan blir rimelig store utgifter hvis man ikke er vant til å betale for å bo.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet at det med å ha kjent hverandre en stund kan ha endel å si.

Nå har det seg slik at vi ble sammen den 22. September i år, så det er ikke så lenge vi har kjent hverandre.

Men på den andre siden så føler jeg at jeg har funne _Jenta_ som jeg vil ha (har aldri hadd slike følelser for noen før :love: ), og ang boligkjøp så tenker jeg som så at "dersom det skulle gå ille så er det jo bare å selge igjen", pluss at vi kommer til å skrive en samboerkontrakt i tilfelle ting skulle gå til helvette.

Og så langt så fungerer vi veldig bra i samme hus, jeg kan i alle fall ikke si jeg har fått inntrykk av noe annet :)

Vel kan ikke akkurat si hun bor gratis, husleien der hun bor nå går vel opp til 5k eller noe neste år, og leien på den andre leiligheta er på 2k, vet jo og at låneavdrag kommer i tillegg men om man setter lånet til 30år så blir jo ikke det så mye :p

Men samme hvor enn positiv jeg virker til dette så holder jeg ei god hånd på tvilen. Det er vel kanskje det at damen pusher på og vil ha ting til å skje fort som gjør det.. :S

Endret av angry_dee
Lenke til kommentar

Å kjøpe leiligheit saman er ein langsiktig innvistering, dermed bør slike avgjerelser gjerast etter at den første forelskelsen er over. Ein tenker litt meir klart då.

Også kor mykje ein kan legge inn i potten blir litt avgjerande. Er det berre den eine som kan bidra med penger så blir det ei skjevfordeling

Ein løysning er at ho kjøper og du "leier".

Dette forutsetter at den gamle leiligheita har ein ok verdi og ho har inntekt til å kunne låne nok til den nye leiligheita.

Bonusen er at dermed har ein avklart kva den enkelte skal bidra med. Dermed unngår ein økonomidiskusjoner.

Ulempen er at ved ei "skillsmisse" blir ein sittande utan noko. Dette kan løyses i ei kontrakt mellom samborerene, der ein del av husleia gir rett på ein % av leiligheita.

Ulempen med å kjøpe i lag er at viss no det skulle gå på ræv så kan ein havne i ein del uheldige situasjoner.

1) Verdien på leiligheita har gått opp slik at ingen av partene kan betale den andre ut (dermed må begge flytte)

2) Verdien på leilgieheita har gått kraftig ned og dermed blir den utkjøpte den tapandre part med muligens eit stort økonomisk tap.

I tillegg har ein fordelingsnøkkelen på kor mykje kvar av partene har lagt inn i leiligheita, har ho bidradd med 1mill og du med 100k, og lånet er på 300k så blir andelen din veldig liten sjølv om dere deler på lånet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres litt tidlig ut. Du skrev forresten helle ikke noe om hvor gamle dere er.

Om man setter ting litt i perspektiv så er det å kjøpe bolig og flytte sammen egentlig et større steg en feks å gifte seg på mange måter.

Giftemål er langt på vei en formalitet.

Ved boligkjøp blir man økonomisk avhengig av hverandre i mye større grad, og konsekvensene av et brudd blir deretter slik som Jankee skriver.

Lenke til kommentar
Å kjøpe leiligheit saman er ein langsiktig innvistering, dermed bør slike avgjerelser gjerast etter at den første forelskelsen er over. Ein tenker litt meir klart då.

Helt enig. Alt kan være fint nå, men når man flytter sammen med noen er det mye lettere å legge merke til hverandres dårlige sider. Jeg vet ikke hvor gammel (eller moden), men det å flytte ut kan være en utfordring særlig hvis du flytter sammen med noen som er vant til å bo for seg selv. Som Jankee sier, se det ann til dere har vært sammen litt lengere.

Lenke til kommentar
Når ikkje alder og inntektsgrunnlag er oppgitt så er mitt beste råd å vente til det har gått i alle fall 6-7 månader.

Å kjøpe ny leiligheit for å kunne "ha seg" på soverommet utan barn i nabosenga er ein luksusgrunn.

Jeg er 22 og har en fast 100% stilling, som betaler mellom 260-280k i året.

Hun er 20 og har en fast 25% stilling, men hun blir pålagt mye mere arbeid enn det, er ikke sikker på årslønn men hu har i alle fall mellom 15-20k i måneden.

Er fullstendig klar over at det å kunne ha sex uforstyrret på soverommet er en luksusgrunn, men nå er det jo ikke det som er hovedgrunnen. For hennes sin del så har hun lenge kunne tenkt seg ny leilighet, og for min del så har jeg sett endel på leiligheter tidligere men har måttet se det an litt mtp militæret.

Nå har jeg fått utsettelse på militæret og kan gjennomføre drømmen om egen leilighet, så hvorfor ikke realisere den sammen med noen? Ved hjelp av en god utfyllende samboerkontrakt og en fornuftig fordeling av det økonomiske så burde det jo ikke bli noe store komplikasjoner ved et eventuellt brudd. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...