Gå til innhold

Hvorfor er SV og R imot NATO? (Skoleoppgave)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ekstremt kort så er det fordi man ser på NATO som en imperialistisk allianse, ikke en forsvarsallianse.

 

Se f.eks. Rødts arbeidsprogram 2006-2008 kapittal 25 og 26.

Stemmer det, men trur nok det går litt dypere enn det. Det er nok også ideologisk betinget at de er motstandere av NATO. For man må huske at Rødt og SV er sosialistiske partier, mens NATO er en Forsvarsallianse bestående av Liberale og sosialdemokratiske kapitalistiske demokratier. Viss du tar en titt på websidene til disse to partiene så ser du en gjennomgående demonisering og hat av kapitalisme, samt et selvhat mot vestlige demokratier der USA er satan selv.

 

Hvis NATO forfektet sosialisme, så spørs det vell egentlig hvor ille SV og Rødt syns det hadde vært om de virkelig var en imperalistisk allianse.

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar

Først; jeg er ikke noen ekspert på politikk og slikt, og kan vet ikke konkret hva RV og SV har i mot NATO. Men jeg skal prøve å hjeloe til for det.

 

 

SV og RV er sosialistiske partier. En sosialist ønsker at alle skal ha det noenlunde likt. Med dette mener man ikke bare likhet for loven eller at alle skal ha samme utgangspunkt for å skaffe seg et godt liv, men at alle skal ha omtrent samme levestandard. Denne levestandarden skal være uavhengig av den enkeltes egeninnsats. Ifølge sosialisten er dette rettferdig.

 

Om SV og RV er ekstreme eller liberale sosialistiskepartier skal jeg ikke si noe om, men jeg vil tro at begge har endel av denne tankegangen i mer eller mindre grad.

 

Kapitalisme er (mer eller mindre) det motsatte av sosialsime. Der sosialismen legger vekt på at klassene (f. eks arbeiderklassen), legger kapitalismen vekt på individet. Kapitalismen er et individualistisk politisk system. Kapitalister mener at individet er fullt kapabelt til å passe på seg selv, og skaffe seg et levebrød/en jobb i samfunnet, uten innblanding fra staten. DU er ansvarlig for deg selv. I et slikt samfunn vil det naturligvis bli store forskjeller på folk (som sosialistene er imot), fordi ikke alle er like flinke og ivrige. Derfor vil noen ha høyere levestandard enn andre (som sosialistene, som sagt, er imot).

 

Jeg vet ikke den konkrete grunnen for "hatet" mot NATO, men det kan vell være at NATO er en representant for kapitalismen. "Opprettet, styrt og ledet" av USA, som har et kapitalistisk samfunn (og er "oppfinneren" av kapitalisme, hvis jeg ikke tar totalt feil).

 

Jeg håper jeg bidro med ihvertfall litt kunnskap her.

Lenke til kommentar

Takker for den der :D

 

 

Men er det ikke noe mer som millitære greier osv?

at norge burde nedruste millitæret osv?

 

Fått vite "Hoved" grunnen men tror det er noen flere,

leste et sted på forumet at SV var for nedrusting av millitæret og sånt, har det

noe med NATO å gjøre?

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar
Det har vel mer med ett evt. pasifistisk ideal?

Nei, ikke nødvendigvis, faktisk tvertimot vil jeg si. Det er foreksempel her sosialisme og kommunisme skiller seg. Mens sosialistene i SV mener man kan oppnå et sosialistisk styre gjennom demokrati, så mener kommunistene og deler av Rødt, at slikt kun kan oppnås gjennom revlousjon. Det var jo ikke lenge siden Rødt gikk i fra tanken om væpna revolusjon. Det kan nok hende at enkelte menesker som representere partiene ser på seg selv som pasifister, men ideologien de forfekter er langt fra pasefistisk. I alle fall når det kjem til å gjennomføre den i praksis :)

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg så forresten et avisinnlegg som var skrevet av et medlem i Norges Kommunistiske Parti (NKP), der han mente Norge burde hive ut alt militært utstyr og personell fra USA, uten noen åpenbar grunn, såvidt jeg kunne se. Dette bekrefter i alle fall at personer på ytre den venstrefløyen er sterkt kritiske til USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...