Gå til innhold

E6850 & NFORCE 680i Overklokking


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en E6850 3.0GHz som jeg overklokker. Jeg har møtt veggen ved (3,75GHz) 9x1669MHz @ 1.5v på en temperatur ved 40grader. Maskinen er fjellstø ved denne frekvensen, men nekter å godta EN frekvens over 1669MHz. Da får jeg feilmelding

under boot av maskinen under biosoppstart. "Memory og CPY frequency too high. Entering safemode". Dette er ganske irriterende da jeg vet at CPU bør kunne yte bedre? Det skal sies at jeg overklokker unlinked og at alt av spread spectrum er disabled. Jeg har også flashet til den nyeste bios, som gav meg utrolige 3MHz mer på FSB.

 

Noen som har en genial fremgangsmåte ved overklokking på 680i??

 

 

Slenger med mine specs.

 

XFX 680i SLI

2 XFX 8800 ULTRA i SLI

E6850 DUO 2

OCZ 1100W Gamextream PSU

OCZ 2GB SLI READY 1066MHz RAM

Raptor X 150GB HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

kan være at du møter den berømmelige fsb-wallen?

 

opplever det samme på min e2140, booter fint på 407fsb, men nekter og boote på 408... selv om spenningene er skrudd høyt nok opp, rammen vet jeg takler langt høyere hastigheter og jeg vet at hk klarer 500+ fsb (testet). jeg har konkludert med at min møter veggen ved 407Mhz

(som forøvrig er skuffende lavt, klarer såvidt 100% OC.. :( )

 

Jeg holder en knapp på at det er fsb-wall...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
kan være at du møter den berømmelige fsb-wallen?

 

opplever det samme på min e2140, booter fint på 407fsb, men nekter og boote på 408... selv om spenningene er skrudd høyt nok opp, rammen vet jeg takler langt høyere hastigheter og jeg vet at hk klarer 500+ fsb (testet). jeg har konkludert med at min møter veggen ved 407Mhz

(som forøvrig er skuffende lavt, klarer såvidt 100% OC.. :( )

 

Jeg holder en knapp på at det er fsb-wall...

 

Så hva er sperrende faktor her? HK eller CPU? Hva bør jeg bytte for å overklokke mer? Innkjøp av en Quad 2,4 med høyere multiplier?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kan være at du møter den berømmelige fsb-wallen?

 

opplever det samme på min e2140, booter fint på 407fsb, men nekter og boote på 408... selv om spenningene er skrudd høyt nok opp, rammen vet jeg takler langt høyere hastigheter og jeg vet at hk klarer 500+ fsb (testet). jeg har konkludert med at min møter veggen ved 407Mhz

(som forøvrig er skuffende lavt, klarer såvidt 100% OC.. :( )

 

Jeg holder en knapp på at det er fsb-wall...

 

Så hva er sperrende faktor her? HK eller CPU? Hva bør jeg bytte for å overklokke mer? Innkjøp av en Quad 2,4 med høyere multiplier?

 

Det kan være begge deler, i mitt tilfelle vet jeg det er cpu siden jeg vet mitt hk er godt for 500+ fsb (testet med annen cpu)

Men det kan også være hovedkortet...

Lenke til kommentar
kan være at du møter den berømmelige fsb-wallen?

 

opplever det samme på min e2140, booter fint på 407fsb, men nekter og boote på 408... selv om spenningene er skrudd høyt nok opp, rammen vet jeg takler langt høyere hastigheter og jeg vet at hk klarer 500+ fsb (testet). jeg har konkludert med at min møter veggen ved 407Mhz

(som forøvrig er skuffende lavt, klarer såvidt 100% OC.. :( )

 

Jeg holder en knapp på at det er fsb-wall...

 

Så hva er sperrende faktor her? HK eller CPU? Hva bør jeg bytte for å overklokke mer? Innkjøp av en Quad 2,4 med høyere multiplier?

 

Det kan være begge deler, i mitt tilfelle vet jeg det er cpu siden jeg vet mitt hk er godt for 500+ fsb (testet med annen cpu)

Men det kan også være hovedkortet...

 

Vel da er jeg kommer nærmere :) Leste litt på nettet og fant ut at noen av 680i kortene har et "hull" mellom 1670-1700MHz på hovedkortet. Satte bare frekvensen opp til 1701 og bootet lett inn i windows. Kjører nå ca 4GHz, men noe mer vil ikke maskinen. Får bare bluescreens dersom jeg forsøker å øke FSB eller volt. Det er kanskje CPU som er begrensende faktor nå?

Temperaturen ligger på ca 45grader. Finnes det noen andre begrensende faktorer igjen?

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...