ZerBox Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg lurer litt på om jeg skal studere nettverk fra og med høsten 2008. Har lest litt om både tilbudet hos IT-akademiet og Noroff, men finner både mye positivt og negativt med disse studiene. Er det noen her som har erfaringer fra studiene, som kanskje kunne fortalt litt? Har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på: - Hvordan er intensiteten? Jeg ønsker å ha en deltidsjobb ved siden, for jeg har deltidsjobb i driftsavdelingen hos landets største fiber-leverandør. - Hvordan er pensumet? Er det greit å forstå opp i mot forelesningene som blir holdt? Regner med bøkene er på engelsk? - Hvordan er forelesningene? Er det gode forelesere? - Hvordan er skolene generelt? Blir man som student verdsatt, hvor jeg da mener at dem virkelig vil hjelpe deg om du vil ha hjelp eller veiledning. ---- Hvilken av disse to skolene ville du foretrukket? Kan man gjennomføre hele bachelorgraden (Bachelor of network managedment and security) hos Noroff her i Norge, eller må en dra til utlandet? Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) vel jeg har gått CNAP CCNA og CNAP CCNP på it-akademiet. Kan si at intensiteten er hard og du skal være god med å ha en jobb ved siden av, om så deltid og klare studiet. Jeg brukte 9-11 timer hver dag også lørdag og søndag. Når du kommer til microsoft delen kan du jobbe ved siden av. Instruktørene har holdt på mange år med Cisco og driver med prosjekter også utenom og jobber i feltet. To ting jeg synes er viktig faglig: Instruktører som er dyktige til å lære bort. To: Labben. Labben fikk masse utstyr i høst og er up to date med 2800 routere, iptlf, 3560 EMI switcher etc. Nordens største CNAP lab, uoffiselt utsagn fra Cisco. Har du ikke hørt om CNAP gå til cisco.academy.net Jeg ville ha hørt med noroff og tatt en titt på utstyret. Hvis det er noen 2600 og 2950 switcher stablet løst ville jeg holdt meg unna. Da kan du like godt gjøre ting hjemme med dynamips. hvis jeg skulle ha valgt en annen skole så hadde det vært it-extreme, akademiet (ikke it-akademiet) http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/1053510012, eller en høyskole med CNAP feks Bergen. Alt er på engelsk, er vel 320-360 timer med forelesning på 4-5mnd, du må bruke like mye på labbing. Pensum er online som Cisco står for og du får antagelig bøker fra Cisco Press. Masse hands on med generell netteverks teori i bunnen. Så er vel sertifiseringene inkludert. Du får ikke en grad som bachelor. It-akademiet er en fagutdanning. Dette gjelder i Oslo, hvordan det er i stavanger vet jeg ikke, kan hende det er helt omvendt. vet ikke hva du mener å bli verdsatt som student. Jeg fikk svar på alle spørsmål. (og jeg hadde mange av dem). Men jeg tror ikke instruktørene bruker mer tid på deg om du ikke jobber. Miljøet da jeg gikk var ganske lite fordi det er få som begynte og få som sto på. Men kullet etter meg var ganske stor og er under samme tak som sonans og har mer sosiale aktiviteter. De jeg kjenner som klarte seg har jobb på steder som Datametrix, Ementor, ISPer etc. Endret 20. november 2007 av VictorOsborn Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vil bare nevne at IT-Extreme ikke lenger har noe nettverkskurs (hos dem kalt cisco-admin). De droppet dette kurset uten engang å si ifra til de som hadde kontrakt med dem for studieåret 07-08. Jeg går CNAP CCNA på IT-Akademiet i Oslo, og finner ikke mye negativt å si om skolen generelt, pensum eller instruktør. Skolen er nyoppusset i sommer, og annet enn at heisen har prøvd å drepe meg et par ganger, er det ingenting jeg har å si på det. Det er dog ikke gratis parkering, men skolen er veldig tilgjengelig med kollektiv transport. Labben går på prioriteter, da det er flere klasser. Men det er som oftest plass der selv om ikke din klasse har prioritet, pluss at den er oppe i helgene. Uten at jeg vet noe om størrelsen på andre labber (utenom ITX sin, som er nedlagt) på skoler, kan jeg godt tro på VictorOsborn når han sier den er nordens største CNAP lab. Læreren er den beste jeg har hatt. Kort og godt en genial fyr. Pensumet er på engelsk, og det kan fort virke som veldig mye tekst i starten, men læreren er veldig flink til å summere opp sider og bruke tegninger slik at en vegg med tekst glir rett inn ved hjelp av få ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå