vikingkylling Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Tittelen sier vel sitt. Jeg er ganske ny innen Linux verden og liker det jeg ser så langt. Jeg bruker Freespire (usikker på hvilken versjon), men har lyst til å prøve andre distroer før jeg bestemmer meg. Nå har det seg slik at jeg hadde WinXP på forhånd og var fornøyd med det, og installerte Freespire i en dual-boot så jeg kunne få både Linux og Windows samtidig i fall jeg ikke var helt fornøyd med Linuxen. Jeg liker som sagt linux, men det er en del irriterende ting som gjør at jeg vil prøve andre versjoner. Internett fungerer ikke (får nytt modem på torsdag som burde fungere), og jeg har problemer med å se filmer. Dessuten har volumet en tendens til å leve sitt eget liv, så det er nærmest umulig å høre på musikk. Ikke nok med at hver sang har helt forskjellige lydvolum, men volumet skifter tilfeldig flere ganger i hver sang i tillegg. Det er noen andre småting i tillegg som gjør at jeg ikke er helt fornøyd, så jeg har tenkt å prøve nyeste Ubuntu og noen andre distroer først, før jeg tar det endelige valget og fjerner Windows en gang for alle. Problemet er hva jeg gjør nå. Jeg har som sagt lyst til å teste andre versjoner av linux, og en live-cd går alt for tregt. Jeg vil fjerne linux for en stund, men samtidig beholde windows. Er det mulig, eller må jeg formatere hele harddisken og installere alt på nytt? Harddisken min er delt inn i flere partisjoner. C er Windows partisjonen, D er DVD-en, F og G er midlertidige linux partisjoner mens H er hoved-linux partisjonen. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 På de fleste får du spørsmål om du vil "Fjærne alle linuxpartisjoner", da beholdes alt annet enn linux når du installerer en annen distro. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det du er nødt til å gjøre er å gjennopprette windows sin mbr. det skal være en del tråder om det fra før av. Jeg har selv planer om å gjøre det siden jeg ikke bruker ubuntu noe. slik som jeg har fortsått det trenger man en xp plate for å gjennopprette mbr. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har brukt en XP-skive til å gjenopprette mbr flere ganger, og det fungerer helt fint! Men jeg har erfart nå at hvis man tukler for mye med dette for man en maskin som ikke vil boote Windows om du ikke har CDen i. Om du vil prøve forskjellige distroer og eksperimentere litt er VMware perfekt! Har brukt det mye til å teste en hau av distroer. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Om du vil prøve forskjellige distroer og eksperimentere litt er VMware perfekt! Har brukt det mye til å teste en hau av distroer. Et alternativ er Virtualbox i Linux-distroen, så kan en se om en finner en bedre distro, og hvis ikke, så kan en bare beholde distroen en allerede kjører. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Takk for tipsene. Skal se om jeg finner en Windows plate liggende et sted, burde ikke være så vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå