Murt77 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har hatt store problemer med å finne ut hvordan jeg kan koble PC-en til tv i ubuntu. Dette var en lek i Windows, men nå står jeg helt fast. Er en fersk ubuntu bruker og trenger en "idiotsikker" fremgangsmåte. Skermkortet er av typen ATI Mobility Radeon og skal støtte en oppløsning på 1024x768 med 60 Hz. Jeg har s-video utgang og i tillegg en inngang på tv'en hvor jeg kan koble en D-Sub kabel. I windows brukte jeg bare s-video til scart og dette gikk som sagt knirkefritt. Tidligere ble jeg anbefalt å innstallere Catalyst og bruke denne til å konfigurere divere innstillinger. Har gjort noen forsøk på å få innstallert Catalyst, men tviler på jeg har lykkes. Finner ihvertfall ikke igjen Catalyst på maskinen i etterkant. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan gå frem? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har du prøvd System > Administrasjon > Screen and Graphics ? Her skal du kunne sette opp TV-ut, jeg fikk det ihvertfall til å fungere. Programmet er ikke helt optimalt enda, det er veldig nytt enda, men du skal kunne få til tv-out greit. Lenke til kommentar
Murt77 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Har du prøvd System > Administrasjon > Screen and Graphics ? Her skal du kunne sette opp TV-ut, jeg fikk det ihvertfall til å fungere. Programmet er ikke helt optimalt enda, det er veldig nytt enda, men du skal kunne få til tv-out greit. Har prøvd "Screen and Graphics" menyen. Dette resulterer alltid i at jeg endrer noe på screen 2, starter maskinen på nytt og får følgende felmelding: "serial 18250: too much work for irq10. x-tjeneren er nå avsluttet". Har vel derfor gitt opp å bruke denne menyen. Det bør vel finnes alternativer? Prøvd Atitvout. Det fungerte bedre, men dessverre ble skjermen svart/hvitt. Hjelp!!! Begynner å bli utålmodig nå.... Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Antar det er på grunn av at fglrx vil bruke NTSC som tv-standard at det blir svart/hvitt. Legg til dette i /etc/X11/xorg.conf under Section Device (dersom du har to så er det den som hører til tven) for å endre til PAL. Option "NoTV" "no" Option "TVStandard" "PAL-B" Endret 25. november 2007 av anders iver Lenke til kommentar
Murt77 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Antar det er på grunn av at fglrx vil bruke NTSC som tv-standard at det blir svart/hvitt. Legg til dette i /etc/X11/xorg.conf under Section Device (dersom du har to så er det den som hører til tven) for å endre til PAL. Option "NoTV" "no" Option "TVStandard" "PAL-B" Takk for tilbakemelding:-) Har lagt til nevnte endringer. Postlegger endret xorg.conf-fil. Gi gjerne tilbakemelding dersom det er noe annet jeg bør endre. Section "Files" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizEdgeScroll" "0" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/input/wacom" Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "ATI Technologies Inc Radeon IGP 330M/340M/350M" Driver "ati" BusID "PCI:1:5:0" Option "NoTV" "no" Option "TVStandard" "PAL-B"[/u][/u] EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies Inc Radeon IGP 330M/340M/350M" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Modes "1024x768" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" # Uncomment if you have a wacom tablet # InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" # InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" # InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Først og fremst fjerne [/u][/u] fra Option "TVStandard" "PAL-B" hvis du vil ha skjermbilde neste gang du starter. Lenke til kommentar
Murt77 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Først og fremst fjerne [/u][/u] fra Option "TVStandard" "PAL-B" hvis du vil ha skjermbilde neste gang du starter. Ja, klart det...Det var noe som kom naar jeg skulle lime inn med underskrift. ligger ikke inne i opprinnelig fil Lenke til kommentar
Murt77 Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Antar det er på grunn av at fglrx vil bruke NTSC som tv-standard at det blir svart/hvitt. Legg til dette i /etc/X11/xorg.conf under Section Device (dersom du har to så er det den som hører til tven) for å endre til PAL. Option "NoTV" "no" Option "TVStandard" "PAL-B" Endringen er naa lagt til, men fremdeles svart/hvitt. Har jeg lagt til under rett device? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Skulle du få det til vil jeg ha en full liste over hva du gjorde - siden det gikk opp for meg at laptop'en min har samme skjermkort. Men den kjører windows for øyeblikket, siden den fungerer som en avansert videopptager Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Disse instillingene er for fglrx-driveren, men det skader ikke å prøve: Option "TVStandard" "VIDEO" Option "TVFormat" "PAL-B" Jeg antar at standard er (s-)video / composite, men format er NTSC, PAL(-B), SECAM etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå