Gå til innhold

Lang linjeavstand - hvordan bytter jeg sentral?


Anbefalte innlegg

Skal flytte til et sted som ligger litt midt i mellom ting og en sjekk på adressen gir en linjeavstand på ca 5.800 meter. Det ser ut til at det eneste jeg kan få av ADSL her er NGT Langdistanse men nettsidene til Tafjord melder også om at de kan levere, dog trolig med en svært redusert hastighet. Er det noen som vet hvordan jeg sjekker om det er andre telefonsentraler som er nærmere? Og skal det mye til for å få byttet sentral?

 

Tilleggspørsmål: Er det en faktor jeg kan bruke for å regne ut ca hvor mye reduksjon i hastigheten jeg får proposjonalt med linjeavstanden? Veit at kvaliteten på kabelen også har noe å si, men sånn ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor quote meg når det er det trådstarter skal . Nettopp flytte til en ny lokasjon men dessverre for ham 5800 meter unna den sentralen huset han flytter til er plassert .

 

Men man kan eller må nok begynne tenke i disse baner når man kommer ut på markedet . Sjekke linjeavstander før man sjekker bostandard LOL

 

 

ed_typo

Endret av Konge
Lenke til kommentar

jeg bor midt i byen og bor kun 750 meter fra en sentral. likevel er jeg koblet til en sentral som ligger 3.3 km unna over 30-40 år gammel kobbernett. da jeg kontaktet telenor og forklarte situasjonen og spurte hva de hadde tenkt å gjøre, fikk jeg til svar "Du bor for langt unna sentralen. Mvh Telenor Kundeservice".

 

Kundeservice my a**....

Endret av bigbj
Lenke til kommentar

Ofte er det begrensninger ol. i kabler som gjør at man ikke kan kobles til sentraler som liger nærmere. Ikke sikkert det ligger kabel som gjør at man kan kobles om også.

 

Vært borte i et par tilfeller hvor kunde har ny sentral i nabobygget, men blir koblet opp mot en gammel sentral som ligger 2 km unna. Dette fordi det ikke eksisterer kabling i mellom ny sentral og fordeler til kundes hus.

 

Muligt telenor ordner dette ved en senere anledning, men det er fryktelig dyrt å grave kabel i byer, og gevinsten ved at et par kunder kan gå fra 4mb til 20 er ikke fryktelig stor for telenor.

Lenke til kommentar

Dette er naturligvis frustrerende for telenor-kunder, men med tanke på at det bare er telenor som har bygget ut offentlig nett fram til oppløsningen av telemonopolet, har de ikke fått veldig mye hjelp etter heller. Andre operatører setter gjerne opp sentralutstyr i sentralene, men linjenettet overlates fremdeles til Telenor, både med hensyn til feilretting og utbygging. Slik jeg ser det, er det ikke lenger bare Telenors ansvar å bygge ut et fungerende nett, men også dem som leier seg inn på det og utnytter det, da det blir feil å belaste Telenor hvis feks Tele2 har lovet å levere 6Mb til en kunde der nettet bare kan levere 2Mb. Hvis det da må legges nye kabler fra feks annen sentral, burde ikke da andre aktører ta et større økonomisk ansvar for at dette skjer, fremfor å legge all skyld på Telenor?

 

Dette er heldigvis iferd med å endre seg, da svært mange større aktører nå har lagt fiber til borettslag og nyere byggefelt, slik at folk har et alternativ til et kobbernett som strengt tatt har vært en teknologisk utdatert teknologi de siste 10 årene. Det er vel først nå vi ser at endringen fra en offentlig nettstruktur endres fra kobber til fiber.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette er naturligvis frustrerende for telenor-kunder, men med tanke på at det bare er telenor som har bygget ut offentlig nett fram til oppløsningen av telemonopolet, har de ikke fått veldig mye hjelp etter heller. Andre operatører setter gjerne opp sentralutstyr i sentralene, men linjenettet overlates fremdeles til Telenor, både med hensyn til feilretting og utbygging. Slik jeg ser det, er det ikke lenger bare Telenors ansvar å bygge ut et fungerende nett, men også dem som leier seg inn på det og utnytter det, da det blir feil å belaste Telenor hvis feks Tele2 har lovet å levere 6Mb til en kunde der nettet bare kan levere 2Mb. Hvis det da må legges nye kabler fra feks annen sentral, burde ikke da andre aktører ta et større økonomisk ansvar for at dette skjer, fremfor å legge all skyld på Telenor?

 

Dette er heldigvis iferd med å endre seg, da svært mange større aktører nå har lagt fiber til borettslag og nyere byggefelt, slik at folk har et alternativ til et kobbernett som strengt tatt har vært en teknologisk utdatert teknologi de siste 10 årene. Det er vel først nå vi ser at endringen fra en offentlig nettstruktur endres fra kobber til fiber.

 

Ikke så lenge Telenor tar seg grådig betalt for å leie ut linje til andre aktører. Da har Telenor som eier ett visst ansvar for å opprettholde en standard som er bedre enn modem i mine øyne.

Lenke til kommentar
Dette er naturligvis frustrerende for telenor-kunder, men med tanke på at det bare er telenor som har bygget ut offentlig nett fram til oppløsningen av telemonopolet, har de ikke fått veldig mye hjelp etter heller. Andre operatører setter gjerne opp sentralutstyr i sentralene, men linjenettet overlates fremdeles til Telenor, både med hensyn til feilretting og utbygging. Slik jeg ser det, er det ikke lenger bare Telenors ansvar å bygge ut et fungerende nett, men også dem som leier seg inn på det og utnytter det, da det blir feil å belaste Telenor hvis feks Tele2 har lovet å levere 6Mb til en kunde der nettet bare kan levere 2Mb. Hvis det da må legges nye kabler fra feks annen sentral, burde ikke da andre aktører ta et større økonomisk ansvar for at dette skjer, fremfor å legge all skyld på Telenor?

 

Dette er heldigvis iferd med å endre seg, da svært mange større aktører nå har lagt fiber til borettslag og nyere byggefelt, slik at folk har et alternativ til et kobbernett som strengt tatt har vært en teknologisk utdatert teknologi de siste 10 årene. Det er vel først nå vi ser at endringen fra en offentlig nettstruktur endres fra kobber til fiber.

 

Ikke så lenge Telenor tar seg grådig betalt for å leie ut linje til andre aktører. Da har Telenor som eier ett visst ansvar for å opprettholde en standard som er bedre enn modem i mine øyne.

 

 

Ja de 60 kroner pr måned er fryktelig dyrt da!

 

Har du noen gang tenkt på hvor mye det koster å kalle ut en montør for å få rettet en feil? minimum 1000.- +moms. Og enkelte ganger så kan montøren bruke flere timer på feilen, samt materiell, noe som gjør at en feil fort kan komme opp i 10 000 - 20 000 kroner om det er ute på bygda, eller om det må graves i asfalt. Nå er det slik at Telenor tar lik pris for installasjon og linjeleie uansett hvor en er i landet, så de i byene subsidierer de på landet.

 

Linjeleien dekker drift og feil på linja, så jeg vil ikke akkurat si at 60 kroner pr måned er så utrolig mye å hyle over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...