Gå til innhold

Japan innfører nye sikkerhetstiltak

Anbefalte innlegg

Japan innfører fingeravtrykk

Fra tirsdag må alle utlendinger som skal til Japan la seg avfotografere og gi fingeravtrykk

I mai 2006 ble den nye loven i Japan vedtatt. Tirsdag iverksettes den – og det opprører mange.

Loven tvinger nemlig alle utlendinger som bor i Japan – i tillegg til de besøkende – til å gjennomgå følgende prosedyre hver gang de kommer til landet:

Fingeravtrykk

Ansiktsfoto

Intervju med en inspektør

Dette gjelder alle over 16 år, med unntak av diplomater og gjester invitert av staten. Fastboende med utenlandsk pass må også gjennom den nye prosedyren.

Overgår USA

– Dette vil bidra til å hindre internasjonal terroristvirksomhet i landet vårt, sa Naoto Nikai fra immigrasjonsbyrået under et informasjonsmøte, ifølge den australske avisen The Age.

Sjekken ligner på den man opplever når man skal til USA, men i Japan må altså også fastboende i landet med utenlandsk pass gjennom rutinen hver gang de skal inn i landet.

- Det får ikke akkurat oss som har bodd her i 30 eller 40 år til å føle oss likeverdige (med japanerne), forteller forretningsmannen Terrie Lloyd til avisen. Han har australsk og newzealandsk pass, men har bodd i Japan i 24 år.

- Det har ikke vært en eneste situasjon med utenlandsk terrorisme i Japan, men det det har vært nok av japanske terrorister, legger han til.

Informasjonen lagres

Bildene blir ifølge CBC, som skrev om loven da den ble vedtatt, sjekket opp mot nasjonale og internasjonale databaser med terrorister og kriminelle.

I tillegg lagres informasjonen for en «uspesifisert tid».

Over 6,7 millioner utlendinger besøkte Japan i 2006.

Amnesty reagerer

Amnesty International reagerer kraftig, og ber om at loven skal reverseres.

- Å kreve at kun utlendinger skal avgi denne informasjonen er diskriminerende, sier Sonoko Kawakami i Japans Amnesty International-kontor.

- De sier «terrorist er lik utlending». Det er en utestengende holdning som kan lede til fremmedhat, legger Kawakami til.

Skaper debatt

Store nettsteder som Slashdot.org og Japan Today har opplevd het debatt rundt temaet etter å ha omtalt det.

Også tidligere korrespondent i Japan for avisen The Guardian har kastet seg inn i debatten med dette leserbrevet til Japan Times.

Hva synes du om økende overvåking og databaser med fingeravtrykk og ansiktsfoto?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke sier nå jeg. Vi er jo i motsatt ende av skalaen da, hvor vi lar kjente terrorister oppholde seg i landet fordi de sies å stå i fare for å bli drept hvis de returnerer til sitt hjemland.

Jeg har ikke noe å skjule og ser derfor ikke noen problemer med å avlevere fingeravtrykk og foto når/hvis jeg skulle finne på å reise til Japan. Det er bedre at jeg avleverer fingeravtrykkene mine en gang for mye enn at Osama Bin Laden gjør det en gang for lite.

Lenke til kommentar

Fordi slike tiltak ikke hjelper en dritt, akkurat på linje med "terrorist"-posene vi må bruke på tannkrem og shampoo når vi flyr. Dette er tiltak som alle nå er klar over eksisterer, og eventuelle terrorister vil nok klare å omgå dem hvis de vil.

Og intervju med en inspektør? Med så mange som reiser til og fra Japan har de ikke sjangs til å gjennomføre noe intervju som vil avsløre folk med urent mel i posen. Forestiller meg at dette blir som folkene som spør om du har planer om å utføre terrorhandlinger. Nå er det stygt å lyve, men jeg tror terrorsiter er villige til å svare nei på det spørsmålet likevel.

Lenke til kommentar
Fordi slike tiltak ikke hjelper en dritt, akkurat på linje med "terrorist"-posene vi må bruke på tannkrem og shampoo når vi flyr. Dette er tiltak som alle nå er klar over eksisterer, og eventuelle terrorister vil nok klare å omgå dem hvis de vil.

Og intervju med en inspektør? Med så mange som reiser til og fra Japan har de ikke sjangs til å gjennomføre noe intervju som vil avsløre folk med urent mel i posen. Forestiller meg at dette blir som folkene som spør om du har planer om å utføre terrorhandlinger. Nå er det stygt å lyve, men jeg tror terrorsiter er villige til å svare nei på det spørsmålet likevel.

Det hjelper i den grad at når man vet at Mustafa Muhammud er terrorist og vi allerede vet hvordan han ser ut og hvordan hans figeravtrykk ser ut så har vi mulighet til å stoppe ham. Eller japanerne har mulighet til å stoppe han fra å entre landet.

Lenke til kommentar

Det hjelper i den grad at når man vet at Mustafa Muhammud er terrorist og vi allerede vet hvordan han ser ut og hvordan hans figeravtrykk ser ut så har vi mulighet til å stoppe ham. Eller japanerne har mulighet til å stoppe han fra å entre landet.

Bedre dette systemet enn det amerikanerna har/hadde, der navnet ditt var avgjørende for om du kom noen vei (Med det til følge at en rekke uskyldige personer ble luket ut som terrorister... ). Langt sikrere metode dette, og lang kjappere for de som venter... Dette systemet vil luke kjente terrorister ut av flykøene sånn at køen ikke blir så lang, ikke sant? :D

Har ikke en dritt å skjule, så det er helt greit for meg...

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Det er en ting som jeg syntes er dumt, er at samfunnet har bare funnet ut en eneste løsning på terrorisme, og det er at borgere skal gi vekk enda mer av sitt private til staten, for all del det kan jo ha sine egenskaper, men jeg tror heller på tillitsbygging og forebygging i form av dialog, og kanskje svekke vår imperialistiske handelsvirksomhet i mange av de landene som de fleste ekstremister kommer fra.

Spørre dem hvorfor de er så jævla forbanna kanskje? ;)

Lenke til kommentar

Hvor mange terrorangrep har egentlig USA opplevd siden....oooh I don`t know første bombingen av WTC?

Damn, lista blir jo bare tjukkere og tjukkere for hvert eneste år med "War on terrorism" der Irak utgjør en god del. Men hvorvidt mye av det som er der fra tidligere kan kalles terrorisme kan jo diskuteres. Ser Columbinemassakren er listet der liksom.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents

Det eneste "war on terrorism" og innskrenking av rettigheter og økt overvåkning fører til, er sintere befolkninger og økt terrorisme. Gofigure.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...