Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg for lite søvn?

BigJackW

Anbefalte innlegg

Hei

Har vekkeklokka på 07.00 hver morgen for å få god tid når jeg står opp. Om jeg står opp klokka 07.00 har jeg en time på meg før skolen begynner. Jeg har stilt inn mobile på 3 alarmer.

En klokka 07.00

En klokka 07.05

En klokka 07.10

Jeg greier rett og slett ikke stå opp på disse tre forsøkene.

I morges greide jeg å stå opp klokken 07.00 faktisk. Da hadde jeg lagd mobilen et stykke unna senga slik at jeg må gå ut av senga for å faktisk å nå mobilen.

Var på tur tilbake til senga, men stoppa på halv-veien. Tror jeg sto å så på senga en stund og tenkte: "Faen så godt det hadde vært å lagt seg, men jeg kan ikke. *Stå imot fristelsen*."

En gang så hadde jeg gjort det samme med mobilen, men da bare lå jeg å hørte på ringelyden en stund så sovna jeg. La merke til at det stoppa etter en stund, og det er det verste. For nå vet jeg at jeg ikke trenger å stå opp for å slå av ...

Pleier å legge meg i tida mellom 23.00 og 00.00.

Har jeg for lite søv slik at jeg bør legge meg tidligere?

Har noen tips til hvordan jeg kan være kvikkere om morgene også kanskje ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter også med å stå opp og å få lagt meg.

Idag hadde jeg kjempeviktig tentamen. Skulle stå opp klokka 07:00 og skolen begynte 08:15. Så plutselig våkner jeg klokka 07:45 trøtt som faen og aner ikke hvorfor vekkerklokka ikke hadde ringt. Jo, den hadde jeg skrudd av i søvne selv om den står på en høy hylle og er litt vanskelig å skru av. Klarer det uansett da :roll:

Lenke til kommentar

Kjenner en kompis som sliter med samme problem. Hvis man selv føler seg lite opplagt kan det være lurt med mere søvn!

Det sies også at 20 minutter på øyet rundt middagstider tilsvaerer ~2timer nattesøvn, så kanskje det er noe å tenke på?

Hvis 'problemet' fortsetter kan man alltids dra til legen for å sjekke om man har jernmangel, og evt ta noen piller for dette.

Søster'n min sier ginseng hjelper hvis man trenger mere energi. Selv tar jeg noe koffein-pulver jeg har kjøpt på proteinfabrikken, det værste er at det funker også :D

Lenke til kommentar

Jeg tror du sover for lite. Prøv å legge deg en time tidligere. Hvis du ikke får sove da, så gå en tur i løpet av neste dag, slit deg litt ut, gjør noe gøy, et eller annet du blir sliten av. Prøv så å legge deg en time tidligere igjen. Gjør dette noen dager, så blir du vant til det.

Husk at du sjelden sover fra du legger deg til du står opp, det går som regel med en halvtime på innsoving.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men tror det har noe med de forskjellige aktivitetene hjernen er i når man sover. Så vidt jeg vet er det fem forskjellige stadier hjernen går igjennom når den sover. Den femte og siste er vel den mest kjente REM (rapid eye movement) søvnen, som også kalles dyp søvn.

De fleste har sikkert merket at selv om man sover lenge, er man veldig trøtt. Jeg tror det har med å gjøre at man våkner til feil tidspunkt, altså at hjernen er midt i REM søvnen. Om man våkner her, vil man føle seg veldig trøtt og lite utvilt. Dere har kanskje også lagt merke til at noen ganger når man sover lite (bare noen få timer), føler man seg allikevel ganske opplagt. Det er fordi man ikke befinner seg i REM søvnen når man våkner.

Til trådstarter; jeg vil anbefale deg å prøve å legge deg litt tidligere, ca. en halvtime. Da rekker kanskje hjernen å komme seg ut av REM søvnen før du våkner.

Vil også understreke at jeg ikke har lært noe om dette, men bare hørt fra andre kilder, så ikke ta det for god fisk. =)

Lenke til kommentar

w3p: Det der tror jeg faktisk kan stemme!!

Jeg våkna klokken 0500 i morges for å jage vekk katten som sleika meg i øre, så følte jeg meg ikke trøtt i det hele tatt da jeg la hode ned på puta..

Men tenkte at jeg trenger den søvnen jeg kan få så jeg sov i 1t til og da jeg våkna av mobilen var jeg mega trøtt!

Så mulig det ligger noe i det du sier der ja..

Lenke til kommentar

Jeg legger meg i mellom 23.00-24.00 hver kveld. Står opp enten 06.45 eller 07.15. Dette fordi at flere personer skal benytte dusjen om morgenen, da blir det et trangt tidsskjema, så jeg må stå opp tidligere for å få det til å klaffe med de andre..

Ellers står jeg opp rundt 07.15. Er heldig som har en mor som vekker meg, og ikke en vekkerklokke. Så slipper jeg å "snooze" ved å drøye i 5 minutter til. Og fem til.. Osv.

Er alltid veldig trøtt om morgenen, helt forjævlig å ta av seg den varme deilige dynen til fordel for et kalt gufs fra det mørke vinterværet utenfor. Men så er det bare å la det renne nedentil, få litt vann i trynet, frokost og kaffe - så er jeg opplagt og fornøyd. :)

Edit; Prøv å vær litt streng med deg selv om morgenen. Når det ringer så tenker du bare "Kom deg på bena!" Føles så grusomt, men når du først er oppe og går, syntes ihvertfall ikke jeg at det er så jævlig.

Endret av Lurvefranzen
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Uten søvn ville du bare klart deg et par dager før du begynte å få hodepine, bli svimmel, kvalm og forvirret og få andre problemer. Vi trenger alle jevnlig hvile og søvn, fra 20 timer i døgnet for et nyfødt spedbarn til 7-8 timer for de fleste voksne. Det viktigste er å være klar over varseltegnene og få så mye søvn som man trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...