sirius Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har både Sata og IDE harddisker i maskinen. Uansett hvordan jeg setter dette opp booter maskinen fra IDE. Fjærner jeg IDE starter den opp fra Sata. Hvordan kan jeg få maskinen til å starte opp fra Sata, mens IDE harddisken er tilkoplet. Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Du har vel noe alternativ i bios, ala "Harddisk boot priority", der du kan velge hvilken disk du vil boote ifra. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har prøvd å sette dette opp i bios, men uansett blir IDE prioritert foran SATA. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har du prøvd å oppdatere bios? Lenke til kommentar
sirius Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Det hjalp å oppdatere bios, da fikk jeg et 1st og 2st harddisk valg. Takk til de som svarte. Sirius Lenke til kommentar
sirius Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Henger på et spørsmål til, finnes det et program som gjør at en kan velge hvilken disk en vil starte opp hver gang en starter opp maskinen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Egentlig ikke, for det er BIOS som bestemmer hvilken disk som skal boote. Men du kan legge inn en bootmanager som lar deg velge hvilken partisjon som skal boote. XP har jo innebygd bootmanager (ntldr). http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_manager Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Sliter med dette jeg også. Har siste Bios vers og har satt rett Sata-disk som 1. boot device. PC starter bare hvis WinXP står i CD-rom... HK er Abit IP35PRO. Noen tips? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Sliter med dette jeg også. Har siste Bios vers og har satt rett Sata-disk som 1. boot device. PC starter bare hvis WinXP står i CD-rom... HK er Abit IP35PRO. Noen tips? Sjekk manualen for hovedkortet. Enkelte hovedkort/chipset krever at disken står i spesielle porter for å boote. Sist jeg innstallerte måtte disk settes i port 2 eller 4 for å være bootbar. Da opplevde jeg samme problem som deg når disk sto i port 1 og cd i port 2, bare når windows cd sto i bootet maskinen (på harddisken). Dette tror jeg var Intel ICH7 og bootbare disker kunne også være avhengig av disk modus i bios. Endret 25. november 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar
Delish Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 om det er windows du har på begge diskene, og du hadde den "gamle"/første disken med windows tilkoblet når du instalerte, har nok ikke windows installert bootloader på den siste installasjonen. Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Takker for svar, høres ut som kloke råd. Får sjekket ut når jeg kommer hjem i kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå