Lednar Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hei. Har et spørsmål, jeg tenkte jeg skulle bruke Linuxen til å se noen episoder av Grey's Anatomy. Får oppe denne feilmeldingen "Could not open/initialize audio device -> no sound" og ingen lyd. Noen tips til hvordan dette kan fikses? Bruker Mplayer. Mvh Lednar. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Du kan jo alltids teste VLC Media Player Lenke til kommentar
Landstad. Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 på meg så funka det ikke å bruke VLC i lingus etter jeg brukte wine:/ samme lyd greier der å mulig fordi jeg har et ati kort linux støtter ikke det Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Legg til ao=alsa i ~/.mplayer/config. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Hmm, VLC fungerer nå. Men den har ikke fungert tidligere...Mplayer er førstevalget mitt da. Har prøvd begge med og uten internett. Lyden på VLC fungerer nå med internett. Må sjekke uten. Mplayer fungerer ikke uansett hva. Lagt til ao=alsa men fungerer ikke. Endret 21. november 2007 av Lednar Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Problemet er at av og til så blir linux "forvirret" vist det dukker opp mange lyd enheter på en gang, og linux kan derfor velge feil enhet og da får du ikke lyd. Dette skjer spesielt om du har et nyere skjermkort/capturekort kort med HDMI /VIVO eller har glemt å slå av AC97 kontrolleren (innebygget lydkort) vist du benytter et annet lyd kort (SB Audigy feks). Her er løsningen jeg benyttet. Skriv følgende inn i terminalvinduet, asoundconf list Da skal du få opp noe ala dette dukke opp (varierer alt etter hvilken maskinvare du har) Names of available sound cards:HDMI "Ditt lydkort" I denne listen skal lydkortet ditt dukke opp, når du har funnet det skriver du inn følgende asoundconf set-default-card "Ditt lydkort" Start maskinen på nytt igjen, nå skal du ha lyd. (om du har gjort alt rett) Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Lyden fungerer i VLC nå. Oppdaget en fin ting på VLC på Audio der jeg måtte velge hvor lyden skulle være. Rebel-Rider; Har gjort nøyaktig hva du sa. Eneste valget jeg fikk var "Intel" og satt den som default. Men har enda ikke lyd i Mplayer. =/ Burde kanskje ha skrevet at jeg bruker en bærbar da. Og dermed har jeg innebygd lydkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå