Gå til innhold

Hvor viktig er det her?vifte til og blåse ut


rotweiler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det viktig og ha en vifte som blåser ut varm luft eller?vis det er det skal jeg sette den lengst opp siden varmen stiger opp?

 

Vifter som blåser ut skal høyest mulig ja. Men det hjelper ingenting med ei vifte som blåser ut hvis tilsiget av luft i resten av kabinettet er for dårlig... Det blir bare "vacuum" av det :)

 

Prøv å sett vifta der den er mest hensikts messig og tenk over at varmen stiger opp... Kanskje lurt å ha den viften til å trekke luften ut over harddisken(e)? de lager mye varme...

 

Se an kabinettet, er det for tett kan du jo bore noen hull i døren.... (Ikke bor hull i andre ting, sånn som HK og sånt.. virker så dårlig etterpå da.. :)

 

 

:D

Lenke til kommentar

Chieftec Bigtower?

 

da kan du vel ha 4x 80mm vifter nede der hovedkortet er, jeg ville anbefalt å fått trekt inn luft nederst i front, og blåst den ut på de to bak i kabinettet.

 

Men hvis kabinettet skal stå åpent, ville jeg valgt en stor bordvifte. Da slipper du i tillegg bråket, og de flytter veldig mye luft.

Lenke til kommentar

post-31133-1195652432_thumb.jpg Tenkte og sette en vifte der oppe som er markert ved bilde,lurt?

 

 

 

post-31133-1195652567_thumb.jpg ser dere der det er markert?der skal harddisk boksen stå,burde jeg sett vifte bak hardisken som drar varm luft ut eller burte jeg sette den sån at den kjøler hardisken?

eller bare sette vifta under eller over hardisken?hvor er best og sette den over eller under hardisken vis det er best?

Lenke til kommentar

Plasseringen er i for seg grei nok, men jeg mener det bare er tull å ha så sinnsykt mange vifter i PC-en. Jeg har midi versjonen av samme kabinettet og så mange vifter er bare overkill. Dropp i alle fall den som du tenker å ha i toppen over PSU, jeg mener den bare blir overflødig. Hva med vannkjøling?

Lenke til kommentar

post-31133-1195652567_thumb.jpg ser dere der det er markert?der skal harddisk boksen stå,burde jeg sett vifte bak hardisken som drar varm luft ut eller burte jeg sette den sån at den kjøler hardisken?

eller bare sette vifta under eller over hardisken?hvor er best og sette den over eller under hardisken vis det er best?

 

 

Tror det heller blir en ny harddisk da istede for vannkjøling

 

men kan du svare meg på det 1 spm? står litt lengere oppe.

Lenke til kommentar
post-31133-1195652567_thumb.jpg ser dere der det er markert?der skal harddisk boksen stå,burde jeg sett vifte bak hardisken som drar varm luft ut eller burte jeg sette den sån at den kjøler hardisken?

eller bare sette vifta under eller over hardisken?hvor er best og sette den over eller under hardisken vis det er best?

 

 

 

Harddisk vifta bør trekke luft ut sånn at du ikke blåser den varme lufta fra harddisken(e) bort på CPU'en din. Kjøle messig blir det det samme for harddisken(e)... Den vifta sammen med den du setter over poweret er de du bør satse på i første omgang. Prøv deg i så fall litt frem etter at de to er på plass.... Husk at romtemperaturen har noe å si også da. All verdens vifter hjelper lite hvis det er knall varmt i rommet boksen står i...

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
post-31133-1195652567_thumb.jpg ser dere der det er markert?der skal harddisk boksen stå,burde jeg sett vifte bak hardisken som drar varm luft ut eller burte jeg sette den sån at den kjøler hardisken?

eller bare sette vifta under eller over hardisken?hvor er best og sette den over eller under hardisken vis det er best?

 

 

 

Harddisk vifta bør trekke luft ut sånn at du ikke blåser den varme lufta fra harddisken(e) bort på CPU'en din. Kjøle messig blir det det samme for harddisken(e)... Den vifta sammen med den du setter over poweret er de du bør satse på i første omgang. Prøv deg i så fall litt frem etter at de to er på plass.... Husk at romtemperaturen har noe å si også da. All verdens vifter hjelper lite hvis det er knall varmt i rommet boksen står i...

 

:D

 

sette en vifte over strømforsyningen?

vifta jeg skal sette på hardisken.hvilken vei,skal jeg sette den foran hardisken der jeg sette inn strøm til den,eller bak,sån at vifta drar varmen ut

Lenke til kommentar
Et lite tips kan være å ha hvertfall like mange vifter som blåser ut, og like mange som blåser inn;)

og til og med kanskje flere som blåser ut:)

 

Ikke en god ide.

 

Hvis det er flere vifter som trekker luft ut av kabinettet enn det er vifter som blåser luft inn i kabinettet så vil du få undertrykk. Et kabinett er ikke helt lufttett så det vil si at luft vil bli trukket inn igjennom åpninger. Jo tettere kabinettet ditt er jo større problem er dette fordi da trekkes mer luft inn igjennom cd-rom og diskettstasjon (hvis du har slikt).

 

Med mindre du har et særdeles rent sted å sette PC-en din så vil det si at du trekker cd-rom-spilleren din full av støv.

 

Når du setter vifter på et kabinett så er det en veldig god ide å trekke inn luft på steder hvor du kan sette lett tilgjengelige filter. Med andre ord så er vifte foran harddisken en dårlig ide med mindre du kan sette et filter på utsiden av kabinettet.

 

Når det gjelder valg av filter så foretrekker jeg personlig sånne man får til vifter på elektrobutikken. De koster en 30 kroner for en kvaderat eller der omkring.

 

Når det gjelder luftstrøm så er det de varme komponentene som er viktig å tenke på. Dette inkluderer prosessor, grafikkort, strømforsyning, harddisker, minnebrikker og kjøleribber på broer. Så lenge du har god tilgang til kjølig luft på disse komponentene så skal du være godt hjulpet.

 

En annen ting å tenke på er at flere vifter skaper mer støy. Derfor så er det veldig fornuftig å bruke litt ekstra penger på vifter som er litt mindre bråkete.

 

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

"Når det gjelder luftstrøm så er det de varme komponentene som er viktig å tenke på. Dette inkluderer prosessor, grafikkort, strømforsyning, harddisker, minnebrikker og kjøleribber på broer. Så lenge du har god tilgang til kjølig luft på disse komponentene så skal du være godt hjulpet."

 

finnes vel ikke akkurat så veldig mye mer i en pc enn dette da men.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å kjøle ned harddisker. De tåler mye mer enn folk flest tror. I følge Google feiler harddisker klart oftest hvis de er ekstremt kjølige elle ekstremt varme. En vanlig ukjølet harddisk har ikke større mulighet for å feile enn en med vifte-kjøling.

Dette kommer jo selvsagt an på hvordan diskene er satt inn. Når du fyller et midi-kabinett med fire disker og ikke har annet alternativ enn å stable dem rett over hverandre så er dette helt klart en varmekilde. Når du i tillegg kjører dette i en raid-5-konfigurasjon slik at alle diskene er i bruk hele tiden så blir det ennå verre. Jeg har selv opplevd 90 grader mellom de to øverste diskene mine. (Da kjørte maskinvaremonitoren på en shutdown)

 

Når det er sagt så er det helt klart prosessoren, grafikkkortet og minnebrikker som er årsaken til det meste av temperaturrelaterte feil, men også broer er greit å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...