Gå til innhold

Hva mener dere om kirkebrann? v. 2

Er brenning av kirker ok?  

166 stemmer

1. 1. Brenning av kirker er..

• Helt akseptabelt
      127
    • Ikke akseptabelt
      412
    • Jeg bryr meg ikke
      103

Anbefalte innlegg

Med den autoritet og pondus som fremkommer i forrige innlegg er diskusjonen over. Og kirkebrenning er OK. Jeg anbefaler at vi andre som er så lite mannlige at vi ikke har sittet inne, holder kjeft.

Hehe! Ja, nå mistet jeg gnisten her. Skal se om jeg får gjort noe kriminelt i kveld, så kan jeg evt. fortsette diskusjonen fra cella i morgen.

Repect! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg anbefaler at vi andre som er så lite mannlige at vi ikke har sittet inne, holder kjeft.

Riktig. Har man kun lest om hva lovbrudd og vold er, har man faktisk lite i en slik diskusjon å gjøre. Men det er kanskje derfor enkelte har et så teoretisk forhold til det. At vi må definere og sette parametere for når det er "ok å bryte loven"?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke dumt med litt erfaring nei. Sikkert mer nyttig i en slik diskusjon enn å bli skremt av kirkebrann; eller som enkelte kaller det:

å bryte internasjonale diskriminerings-, frihets-, ut ytringsdirektiver fordi man er uenig i en livsførsel og en politikk

Fiffig navn på det, det skal du ha :)

Lenke til kommentar
Jeg er mot statskirken, men samtidig respekterer jeg at kristne skal få tro og mene det de vil.

Kirkebrann er hærverk. Jeg ser rett og slett ikke hvordan man i det heletatt kan tenke at det skal være ok bare fordi det er kirker?

Noen av disse årsakene finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9404032

Mange omtaler Kirkebrann som: destruksjon, hærverk, terrorisme, frihetsbekjemping, etc.

"Et kjært barn har mange navn" :D

Lenke til kommentar
Jeg er mot statskirken, men samtidig respekterer jeg at kristne skal få tro og mene det de vil.

Kirkebrann er hærverk. Jeg ser rett og slett ikke hvordan man i det heletatt kan tenke at det skal være ok bare fordi det er kirker?

Mange omtaler Kirkebrann som: destruksjon, hærverk, terrorisme, frihetsbekjemping, etc.

Årsaker kan de fint være, men det tilsier ikke at de er berettiget eller korrekte. Å brenne ned andre folks eiendom er ikke akseptabelt uansett.

forøvrig.. frihetsbekjemping? Vil de ha mindre frihet de som brenner kirker? :p (beklager, måtte bare)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Årsaker kan de fint være, men det tilsier ikke at de er berettiget eller korrekte. Å brenne ned andre folks eiendom er ikke akseptabelt uansett.

forøvrig.. frihetsbekjemping? Vil de ha mindre frihet de som brenner kirker? :p (beklager, måtte bare)

Frihetskjemping skulle det selvfølgelig være, men det går jeg ut i fra du forstod... :ermm:

Eventuelt bekjempe religionsfrihet, da religiøse nå som alltid har for stor frihet til å ta seg til rette.

Lenke til kommentar
Frihetskjemping skulle det selvfølgelig være, men det går jeg ut i fra du forstod... :ermm:

Eventuelt bekjempe religionsfrihet, da religiøse nå som alltid har for stor frihet til å ta seg til rette.

Bekjempe religionsfrihet? Kan vanskelig se for meg at det er noe som tas opp i politikken i nærmeste fremtid. Jeg forstår godt harme mot statskirken og den posisjonen kristendommen har klart å kjempe frem, men religionsfrihet er da virkelig et skritt i feil retning? Religionsfriheten bør vel kanskje heller utvides, slik at all tro, herunder også ateisme, likestilles og gis likt grunnlag (les: fjern statskirken).

Lenke til kommentar

Bekjempe religionsfrihet? Kan vanskelig se for meg at det er noe som tas opp i politikken i nærmeste fremtid. Jeg forstår godt harme mot statskirken og den posisjonen kristendommen har klart å kjempe frem, men religionsfrihet er da virkelig et skritt i feil retning?

Det er derfor religionsfrihet noe som i mange tilfeller "drøftes" på kirketrappen over en jerrykanne med bensin.

Religionsfrihet gir i mange tilfelle hjemmel for lovbrudd og overgrep så lenge de påroper seg høyere makter.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Det er derfor religionsfrihet noe som i mange tilfeller "drøftes" på kirketrappen over en jerrykanne med bensin.

Bekjempe lovbrudd med lovbrudd? Blir ikke det litt som å tisse på seg om vinteren for å bli varm?

Religionsfrihet gir i mange tilfelle hjemmel for lovbrudd og overgrep så lenge de påroper seg høyere makter.

Dette skulle jeg likt å se kilde på. Å si at religionsfrihet gir hjemmel for lovbrudd... Vel her har jeg ekstreme problemer med å finne en logisk slutning. Forklar gjerne..

Lenke til kommentar

Bekjempe lovbrudd med lovbrudd? Blir ikke det litt som å tisse på seg om vinteren for å bli varm?

Nei, synes ikke det...

Loven er jo bygget mye på bibelen, og da er det selvforklarende at den innholder lover som beskytter den :yes:

Dette skulle jeg likt å se kilde på. Å si at religionsfrihet gir hjemmel for lovbrudd... Vel her har jeg ekstreme problemer med å finne en logisk slutning. Forklar gjerne..

Bekjempe religionsfrihet, da religiøse nå som alltid har for stor frihet til å ta seg til rette. -Ja

Religionsfrihet gir i mange tilfelle hjemmel for lovbrudd og overgrep så lenge de påroper seg høyere makter.-Ja

Vi snakker om særregler for Kirken og andre religiøse grupperinger. Dette gjelder alt fra mildere straff til legalisering av tortur i guds navn. Dette gjelder ikke bare den norske kirke, men også andre religiøse aktører.

bla dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=865074

http://www.watchtower.org/n/hb/article_06.htm

http://www.fritanke.no/REPORTASJE/Vil_ha_m...Aril_Edvardsen/

http://www.fritanke.no/NYHETER/-_Aril_Edva...a_Erik_Solheim/

http://www.fritanke.no/upload/2006-/08_bre...evi_fragell.pdf

http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/07/13/342409.html

-det var frihetskjemping som i utgangspunktet var begrunnelsen her.

religion-frihetsbekjemping er vell mere en generel formening som ikke er direkte rettet mot den norske kirke og høyst trolig ikke vært en årsak for en eneste kirkebrann.

Frihetsbekjemping var i bunn og grunn en skrivefeil fra min side som ble påpeket av Mr-Lee.

Lenke til kommentar

Akk ja. Man har visst ikke lært noenting.

Dette burde vært unødvendig:

1. Demokratisk sett:

1. I et demokratisk samfunn bestemmer flertallet gjennom politiske valg hva som skal være lov og forbudt.

2. Mindretallet - som ikke når frem gjennom stemmeretten - kan ikke bare gi blaffen i disse reglene.

3. I Norge har vi bestemt at det å brenne ned andres eiendom, er forbudt.

4. Derfor: Til dem som mener kirkebrenning er akseptabelt; hvordan er dere så spesielle at dere er hevet over samfunnets regler?

2. Moralsk sett:

En god del mennesker er religiøse, de drar i kirken og tror på Gud. Hva folk tror på, er en privatsak. Til dem som mener kirkebrenning er ok: Hva gir dere moralsk rett til å ødelegge for andre, og til å blande dere inn i andre folks private anliggender?

Jeg kan tenke meg to potensielle begrunnelser: 1) at vi har statskirke og 2) at kristendommen er fæl. For å ta det først som sist:

Til 1: GOTO 1. Statskirken er en demokratisk institusjon. Liker man den ikke, får man stemme på noen som vil avskaffe den. Å brenne kirker har dessuten lite eller intet å gjøre med statskirken: Det er selvfølgelig ikke slik at hvis man skulle avskaffe statskirken, så ville plutselig alle kirkene rives. Man skader altså ikke statskirken ved å brenne kirker, hvis det er det man tror.

Til 2: Om man av en eller annen (bisarr) grunn mener at kristendommen er fæl, har intet å si så lenge de kristne mener noe annet. De skader ingen ved sin tro. Man kan ikke bare mene at noe er fælt og så gå til fysisk angrep på det, kan man vel?

Lenke til kommentar

Ingen av linkene kan slik jeg ser det sies å gi hjemmel til lovbrudd. Jeg regner her med at du mener hjemmel i lov?

Det mest skremmende her vil jeg si var posten Nye slakteregler, grunnet religionsfrihet.. Har dessverre ikke satt meg inn i denne saken, men det virket absolutt som en interessant diskusjon. Dette er dog ingen grunn til kirkebrenning, da dette gjelder andre religioner.

For å prøve å dra meg selv litt i nakkeskinnet, og komme inn på det berømte sporet igjen;

Er det virkelig rett løsning å støtte pyromaner for en aktuell diskusjon? Jeg har alltid sett på "slosskjempene" i samfunnet som tapere av diskusjoner, og for meg ligger dette i den samme gaten.

For å avklare litt om min posisjon: Jeg ser gjerne at religion hadde forsvunnet fra jordens overflate, men tror neppe det å tenne på kirker er løsningen.

Lenke til kommentar
Religionsfrihet gir i mange tilfelle hjemmel for lovbrudd og overgrep så lenge de påroper seg høyere makter.-Ja

Vi snakker om særregler for Kirken og andre religiøse grupperinger. Dette gjelder alt fra mildere straff til legalisering av tortur i guds navn. Dette gjelder ikke bare den norske kirke, men også andre religiøse aktører.

??

Du skriver altså at religionsfrihet gir hjemmel for lovbrudd. For det første motsier du deg selv (det er jo ikke noe egentlig lovbrudd hvis det er hjemlet, er det vel?), for det annet tar du feil. Det er da barnelærdom at vi i Norge har verdslige regler, som står over de ulike religionenes påbud og forbud. Jeg forstår ikke hvordan du har unngått å lære det. Tror du virkelig på ramme alvor at en kristen kan komme unna med å bryte lovene fordi Gud tillater det? Hvis ikke: Kan du være så snill å fortelle - noenlunde presist - hva det egentlig er du mener?

Og hva i all verden har nå en evt. katolsk krise, kirurgiske inngrep på Jehovas vitner osv. med saken å gjøre? (jf. linkene dine)

Og for øvrig: Det hadde vært interessant å sett hva dere kirkebrennersympatisører svarer på de uthevede spørsmålene i mitt forrige innlegg. Jeg tror dessverre ikke jeg vil bli imponert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...