Notatblokk Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ser litt på nytt objektiv for tiden, og kom over et jeg vurderer sterkt. Så står denne teksten: "B-vare ************** Canon Demo, sjekket og justert fokus høst 07" Hva betyr dette? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ser litt på nytt objektiv for tiden, og kom over et jeg vurderer sterkt. Så står denne teksten:"B-vare ************** Canon Demo, sjekket og justert fokus høst 07" Hva betyr dette? Tipper det betyr at det var et "mandagsobjektiv" som har blitt justert i ettertid. Altså helt fint nå, men at det har vært inne på verksted. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Hmm. Så da burde jeg finne en annen butikk som ikke har objektivet som B-vare, eller går det greit å kjøpe dette? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det kommer an på hvor mye du stoler på butikken. Er prisen betydelig lavere så kan det være en ide; ihvertfall hvis det ser ubrukt ut. Men du bør sørge for å få en retur-rett; slik at du kan teste at det virker som det skal, og levere det tilbake hvis det er feil på det. Tom Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 De butikkene som har den liggende som B-vare har den 500-1000 kr billigere enn de andre butikkene. Ja, med returrett burde det jo være ganske sikkert da? Gaah, alltid slit å finne objektiv Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg er usikker på om man har returrett på b-varer eller ikke. Men reklamasjonsrett har man jo uansett, også på b-varer, så da skal det ikke være noe problem Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Jeg vil nok uansett ha det objektivet, så da kan jeg jo bare reklamere frem til jeg får et som funker HVIS det er slik at det er noe feil med det? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Enkelt svar: Jepp. b-varer skal i utgangspunktet være like sikre å kjøpe som alle andre. Det mangler kanskje noen deler (da skal det være opplyst om det), embalasjen kan være skadet o.l. Men produktet skal i utgangspunktet være 100% (eller det er opplyst om mangler før du kjøper det). Du skal uansett ha full reklamasjonsrett på B-varer Lenke til kommentar
Mr. Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg er kritisk til slike b-varer. For noen år siden jobbet jeg med produktkontroll i en stor norsk bedrift. Og på et møte hvor folk fra hele landet var sammlet ble vi informert om at "kvantitet var viktigere enn kvallitet". Noe annet ville visst være uansvarlig rent bedriftøkonomisk. (typisk norsk) Jeg vet at mye ble sendt ut på markedet med vesentlig dårligere kvalitet enn gjennomsnittet. Men det gikk bra, for særlig vanlige forbrukere hadde liten mulighet til å påvise dette. Og man kan si at produktet i de fleste tilfeller var "bra nok". Og eventuelle utgifter til reklamasjoner var selvsagt langt lavere enn å vrake. Og det er ikke vanskelig å "lose" de forskjellige kvalitetene dit man kan forvente at det er lettest å bli kvitt dem. Slik tenker faktisk de høye herrer. Innen rimelige grenser er det sikkert litt slik med fotoutstyr også. Alt tyder vel på at mye sendes ut på markedet med langt større kvallitetstolleranser enn annet. Det jeg imiddertid har lurt på er om kvallitetsforskjeller fra flere ledd i produksjonen sammenstilles og danner grunnlaget for sluttproduktet. Med dagens høyteknologiske produksjonsutstyr vil vel dette være ganske enkelt? Jeg tror det er slik. Produksjonsvolum og produksjonsomkostninger vil i hvert fall alltid stå i et motsettningsforhold til kvallitetstolleransene. Derfor har jeg alltid tenkt at når man tester fotoutstyr, så burde man teste tre utgaver. Dette var alltid standarden på det laboratoriet jeg arbeidet. Kvallititetsvariasjoner var i seg selv et svært viktig kvallitetskriterium. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg ville kjøpt objektivet. Da vet du i alle fall at du får et objektiv som er skikkelig justert, slik at du slipper flere dager/uker med testing og usikkerhet om det fungerer slik det skal. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Siden det står "demovare" vil jeg tro objektivet er brukt i utstilling som en demo - altså ikke brukt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 I noen nettbutikker kan demovare også bety varer som er returnert av forskjellige grunner, og så er testet og funnet i orden. Jeg kjøpte et skjermkort som demovare. Det fungerte fint i noen mnd før det ble litt problemer med det. Det gikk helt greit å få ett annet kort når jeg tok kontakt med butikken. Så jeg hadde ikke nølt. Man har de samme rettighetene som ved kjøp av nytt prod. om det viser seg at det ikke er i orden. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Okei, da går jeg for dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå